vraagje over brommers

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
kristofL

vraagje over brommers

Bericht door kristofL »

ik zou graag een oldtimer kopen, nu vraag ik me wat af...


- De oldtimer heeft geen papieren hij is van voor 1974 maar het aankoopingbewijs wordt erbij geleverd. Als ik door de politie wordt tegengehouden is het dan voldoende om mijn a3 rijbewijs en verzekering te tonen?

- Ik twijfel nog tussen 2 brommers, de 2de heeft geen aankoopingsbewijs, is dit erg?

-De eerste rijdt 35 km/u maar ik zou hem graag 45 km/u laten rijden, mag en kan dit, zo ja hoe?

-Als ik mijn voorlopig rijbewijs heb, heb ik dan al een verzekering nodig?

op voorhand bedankt
kristof
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje over brommers

Bericht door Inazuma »

kristofL schreef:- De oldtimer heeft geen papieren hij is van voor 1974 maar het aankoopingbewijs wordt erbij geleverd. Als ik door de politie wordt tegengehouden is het dan voldoende om mijn a3 rijbewijs en verzekering te tonen?
Daarvoor is er dan normaal geen Proces Verbaal van Goedkeuring, en dus ook geen gelijkvormigheidsattest dat de gelijkvormigheid van de bromfiets aan dat PVG aangeeft.
Je hebt hiervoor dan geen gelijkvormigheidsattest nodig.
Je hoeft het ook niet bij te hebben als bromfietser.

- Ik twijfel nog tussen 2 brommers, de 2de heeft geen aankoopingsbewijs, is dit erg?
Dat is niet ongewoon in het oldtimer-circuit.
Papier gaat wel eens verloren terwijl de oldtimer ergens staat weg te roesten ...
-De eerste rijdt 35 km/u maar ik zou hem graag 45 km/u laten rijden, mag en kan dit, zo ja hoe?
Hoe snel reed die origineel :?:
Als de bromfiets origineel een stuk sneller reed, kan het snelheidsverlies te wijten zijn aan slijtage - dan gaat onderhoud aan alles wat beweegt en indien nodig zelfs een een motorrevisie die snelheid kunnen herstellen.
Dergelijke oude motoren gaan opdrijven is niet aangewezen.

-Als ik mijn voorlopig rijbewijs heb, heb ik dan al een verzekering nodig?
Het is (het gebruik van) de bromfiets wat verzekerd wordt.
De bromfiets moet verzekerd zijn als die op de openbare weg of openbare plaatsen gebruikt wordt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: vraagje over brommers

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:Het is (het gebruik van) de bromfiets wat verzekerd wordt.
Ik denk eerder dat het de burgerlijke aansprakelijkheid van de bestuurder is die verzekerd wordt.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje over brommers

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
Inazuma schreef:Het is (het gebruik van) de bromfiets wat verzekerd wordt.
Ik denk eerder dat het de burgerlijke aansprakelijkheid van de bestuurder is die verzekerd wordt.
Ja goed, maar onze verplichte voertuigverzekeringen zijn uiteindelijk voertuiggebonden, en komen er feitelijk op neer dat we derden verzekeren voor de malheuren die een bestuurder met het voertuig kan aanvangen.

De WAM spreekt dan ook van "de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven" en die "zij", dat slaat terug op de motorvoertuigen ...
Martin

Re: vraagje over brommers

Bericht door Martin »

Hallo,
Ik ben op zoek naar een brommer aangezien ik net 16 ben geworden, ik had al wat in gedachten zoals een urban m-ox of een honda grom (msx) maar deze vind ik nergens in 50cc weten jullie waar ik er 1 kan kopen. Aan een redelijke prijs
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vraagje over brommers

Bericht door Stefan Peeters »

Voor dergelijke zaken bestaan er andere websites... 2dehands.be en dergelijke.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie