(B) Claxonneren: wanneer mag je dat? wanneer verkeersboete?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Lies95
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2008, 13:32

(B) Claxonneren: wanneer mag je dat? wanneer verkeersboete?

Bericht door Lies95 »

Gegroet,

Kan er iemand me (liefst vandaag nog) zeggen wanneer je mag claxonneren? Ik heb de indruk dat er te pas en te onpas getoetered wordt in mijn buurt terwijl je dat toch enkel mag doen indien er gevaar optreedt op de weg, maar niet om eender wat?!
Onlangs (in oktober als ik me niet vergis) werd er op het nieuws gezegd dat je een verkeersboete moet betalen als je niet houdt aan de verkeersregel m.b.t. claxonneren. Ik heb gesurft op het internet om deze berichten te vinden, maar tevergeefs. Weet iemand waar ik wel de desbtreffenede nieuwsberichten /informatie over claxonneren kan vinden?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,
Lies
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Lies95 schreef:Onlangs (in oktober als ik me niet vergis) werd er op het nieuws gezegd dat je een verkeersboete moet betalen als je niet houdt aan de verkeersregel m.b.t. claxonneren.
Er wordt in de pers veel gezegd, maar in de praktijk weinig uitgevoerd...
De overtredingen die het gemakkelijkst vast te stellen zijn worden het meest bestraft, of die noodzakelijkerwijze het meeste gevaar of hinder opleveren durf ik niet te stellen.

Voor zover ik weet heb ik nog nooit iemand weten bekeurd worden wegens het ongeoorloofd gebruik van een claxon. Hoezeer het mij en en vele anderen inderdaad ook ergert...

Het bewuste artikel:
Artikel 33: Gebruik van geluidstoestellen

33.1. Het is verboden andere toestellen voor het geven van geluidssignalen te gebruiken dan die welke voorzien zijn in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.
33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.
33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten.


Bij de overtredingen en boetetarieven is het nergens terug te vinden, dus is het een gewone overtreding kan het bekeurd worden met 50 euro.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Lies95
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2008, 13:32

Bericht door Lies95 »

Weet u (of iemand anders) iets meer over de nieuwsberichten en verkeersboetes omtrent claxonneren? Alvast bedankt! Lies
Lies95
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2008, 13:32

Bericht door Lies95 »

Lies95 schreef:Weet u (of iemand anders) iets meer over de nieuwsberichten en verkeersboetes omtrent claxonneren? Alvast bedankt! Lies
Sorry, ik had eerst enkel artikel 33 gezien/gelezen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Lies95 schreef:Sorry, ik had eerst enkel artikel 33 gezien/gelezen.
Die had ik ook eerst gepost, en daarna mijn bericht nog aangepast :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Lies95
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2008, 13:32

Bericht door Lies95 »

xantingo schreef: Voor zover ik weet heb ik nog nooit iemand weten bekeurd worden wegens het ongeoorloofd gebruik van een claxon. Hoezeer het mij en en vele anderen inderdaad ook ergert...
Wat vind je als verschillende buren toeteren uit luiheid? Dat hoeft toch niet!?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Lies95 schreef:Wat vind je als verschillende buren toeteren uit luiheid? Dat hoeft toch niet!?
Dat hoeft inderdaad niet.
Het probleem is alleen dat je er weinig aan kan doen. Het moet al lukken wil er net op het ogenblik dat je buur toetert een politieman passeren. En dan moet die het ook nog willen noteren...

Eigenlijk hoort dit een beetje bij lawaaioverlast.
Dit zijn niet noodzakelijk toeterende wagens, ook jongeren die 's nachts amok maken, dronken cafegangers, voetbalsupporters, brommers met open uitlaten, ...
De politie is er om dit soort overtredingen aan te pakken.
Het hoeft niet meteen met boetes, een waarschuwend gesprek kan ook al eens helpen.
Misschien kun je best even je wijkagent contacteren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
lucpoot@hotmail.com

Re: (B) Claxonneren: wanneer mag je dat? wanneer verkeersboete?

Bericht door lucpoot@hotmail.com »

Ik heb nochtans ooit in Mechelen een boete van 50 euro gekregen voor het oneigenlijk gebruikmaken van de claxon. Ik toeterde naar een dame die blijkbaar niet gezien had dat het rode licht op groen was gesprongen. Gezien ik geen zin had om nog een tweede maal voor hetzelfde rode licht te staan, claxonneerde ik de dame wakker. Daarmee stond ik 'op den boek' van de overijverige politie-inspectrice. Een belachelijke boete vond ik zelf, maar ik heb ze toch maar braafjes betaald.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: (B) Claxonneren: wanneer mag je dat? wanneer verkeersboete?

Bericht door de rijprof »

lucpoot@hotmail.com schreef: 27 mar 2017, 17:04 Ik heb nochtans ooit in Mechelen een boete van 50 euro gekregen voor het oneigenlijk gebruikmaken van de claxon. Ik toeterde naar een dame die blijkbaar niet gezien had dat het rode licht op groen was gesprongen. Gezien ik geen zin had om nog een tweede maal voor hetzelfde rode licht te staan, claxonneerde ik de dame wakker. Daarmee stond ik 'op den boek' van de overijverige politie-inspectrice. Een belachelijke boete vond ik zelf, maar ik heb ze toch maar braafjes betaald.
Was claxonneren nodig om een ongeval te voorkomen? Je had misschien eerst met je lichten kunnen knipperen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie