Scooter opvoeren en laten keuren als moto

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Xavier

Scooter opvoeren en laten keuren als moto

Bericht door Xavier »

Hallo,
Mag ik mijn scooter (50 cc) opvoeren als ik 18 ben en mijn rijbewijs B heb gehaald en dan laten keuren als een moto?

Mvg,
Xavier
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Scooter opvoeren en laten keuren als moto

Bericht door Inazuma »

Xavier schreef: Mag ik mijn scooter (50 cc) opvoeren als ik 18 ben en mijn rijbewijs B heb gehaald en dan laten keuren als een moto?
Theoretisch bestaat er een mogelijkheid indien er een PVG of Europees CoC als motorfiets bestaat voor een nauw verwant voertuig en de constructeur wil meewerken .

Praktisch ... vergeet het maar.



Overigens mag je pas na 2 jaar in bezit te zijn van rijbewijs B, rijden met een lichte motorfiets tot 125cc en 11 kW.
Xavier

Bericht door Xavier »

En als ik nu een rijbewijs A haal op mijn 18de verjaardag, mag ik dan met een bromfiets groter dan 50 cc rijden :?:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Xavier schreef:En als ik nu een rijbewijs A haal op mijn 18de verjaardag, mag ik dan met een bromfiets groter dan 50 cc rijden :?:

"Groter dan 50cc" maakt er een motorfiets van.
(Genre Dax en Monkeys etc. )

Daarvoor heb je dan ook een rijbewijs A (volledig of beperkt) voor nodig.
En inschrijving en verzekering als motorfiets.


2.18. "Motorfiets" : elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.


2.17. "Bromfiets" :

1° ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cylinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;

2° ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen :

* elk twee-of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;

* elk vierwielig voertuig uitgerust met een motor waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt voor de motoren met elektrische ontsteking of, voor andere typen van motoren, met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 45 km per uur;
Xavier

Bericht door Xavier »

Dus als ik bv met een motorfiets van 100 cc wil rijden heb ik 2 manieren:
1. Rijbewijs B halen en 2 jaar later mag ik rijden met 100 cc
2. Rijbewijs A of een voorlopig rijbewijs A

Juist :?:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Juist , maar wel onthouden dat een opgefokte bromfiets eigenlijk geen motorfiets is :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Benny Stinkens schreef:Juist , maar wel onthouden dat een opgefokte bromfiets eigenlijk geen motorfiets is :wink:
Ik dacht dat dit juist wel het geval was?!
5° «motorfiets», elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets;
Ricolos
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2008, 14:52

Bericht door Ricolos »

digital schreef:
Benny Stinkens schreef:Juist , maar wel onthouden dat een opgefokte bromfiets eigenlijk geen motorfiets is :wink:
Ik dacht dat dit juist wel het geval was?!
5° «motorfiets», elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets;
Yep. Eentje zonder (de juiste) papieren...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

digital schreef: Ik dacht dat dit juist wel het geval was?!
Probeer hem eens in te schrijven of te laten verzekeren als een motorfiets, dan zul je het rap weten. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik weet dan een aantal instructeurs hier vroeger reclame mee maakten. Tot je achtiende tegen 45 km/u en dan wanneer je 18 bent zonder limiet. Voor deze types moet het toch mogelijk zijn om de juiste papieren te bekomen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

JC schreef:Ik weet dan een aantal instructeurs hier vroeger reclame mee maakten.
Vroeger konden de dieren ook klappen :D

Tot je achtiende tegen 45 km/u en dan wanneer je 18 bent zonder limiet. Voor deze types moet het toch mogelijk zijn om de juiste papieren te bekomen.
Er is een theoretische mogelijkheid als er voor een voertuig-familie meerdere PVGs bestaan als verschillende types voertuig .


Er is ook wel eens een omweg langs het buitenland mogelijk - bvb 25kW motoren officiëel vrijstellen via Duitsland om en weer invoeren .... kompliziert, maar mogelijk.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:Vroeger konden de dieren ook klappen :D
Vroeger konden de dieren praten.

Nu zijn er beesten die kunnen klappen (en sommige exemplaren kunnen zelfs nog af en toe eens bij louter toeval hun naam zonder fouten schrijven).
Gast

Bericht door Gast »

En mag je ook niet je A rijbewijs halen op je 18de en dan brommer laten keuren als motor?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Neen.
Logisch
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2008, 14:21

Bericht door Logisch »

[mod: bericht verwijderd: zie gedragscode]
xantingo schreef:FORUMREGELS GRATIS RIJBEWIJS ONLINE FORUM VZW
GEDRAGSCODE:
Berichten waarvan de inhoud in strijd is met de wegcode of aanzet tot het overtreden hiervan kunnen worden verwijderd.
Plaats reactie