geflitst bij rood

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

geflitst bij rood

Bericht door Gast »

Gisteren reed ik met mijn voorlopig rijbewijs (20u rijschool gehad) op de ring van Leuven. Ik was erg dichtbij een verkeerslicht toen het verkeerslicht plotseling op oranje sprong. Normaalgezien rem ik altijd maar deze keer twijfelde ik omdat iemand wel heel erg dicht achter mij reed. Door eventjes te twijfelen was de afstand tot het verkeerslicht al zo klein geworden dat remmen niet meer mogelijk was. Uiteindelijk ben ik geflitst omdat het licht op rood sprong terwijl ik het kruispunt overstak. Erg dom allemaal, normaalgezien rem ik ALTIJD voor lichten maar nu was ik effe de kluts kwijt omdat die idioot zo dicht achter mij reed. Uiteraard had ik gewoon moeten remmen want de persoon achter mij moest ook maar kunnen remmen maar als beginnende chauffeur ontbrak het lef mij. Meteen toen het te laat was om te remmen wist ik dat ik dom geweest was maar toen gebeurde het dus FLITS FLITS. Ik weet dat dit een erg serieuze fout is en dat ik sowieso veel geld ga mogen betalen. Ik weet nu ook dat ik voortaan sowieso hard rem, ongeacht of iemand vlak achter mij rijdt of niet. Misschien niet altijd even veilig maar ik wil dit nooit meer meemaken.

Nu is mijn vraag echter wat de kans is dat dit gevolgen gaat hebben (buiten financiele gevolgen dus). Zal ik mijn voorlopig rijbewijs verliezen?
Ik baal er echt erg om want op het moment zelf durfde ik gewoon niet nog remmen om een botsing te vermijden en nu heb ik een zwaaare fout begaan. Ik heb er al iets over gelezen op dit forum en als ik het juist begrepen heb, moet ik sowieso voor de rechter komen, klopt dit? Wat is de kans dat hij/zij mijn situatie begrijpt? Het was namelijk echt een beginnersfout, ik rem altijd als het licht dreigt te veranderen maar deze keer durfde ik dus niet uit angst om aangereden te worden.

Groeten van een chauffeur in de problemen :(
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Even kijken op wegcode.be levert het volgende op:

Bepaalde overtredingen die vanaf 1 september 2007 begaan worden met een motorvoertuig door een persoon die sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B zullen strenger bestraft worden ingevolge de wet van 21 april 2007 tot wijziging van de gecoördineerde wetten van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer dewelke op 26 juli 2007 in het Belgisch Staatsblad verscheen.

3. Voor wie is het van toepassing ?
Op iedereen die sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B, zelfs al betreft het motorvoertuig waarmee de overtreding begaan werd geen voertuig categorie B.


Aangezien je geen houder bent van een rijbewijs B, van je volgens mij niet onder deze bepalingen.

Desondanks toch deze opmerking: de tijdsduur van de oranjefase is altijd aangepast aan de maximaal toegelaten snelheid op het betreffende weggedeelte.
Wanneer je beweert dat je niet kon/durfde stoppen, kan ik dit aannemen, maar dan begrijp ik niet dat je alsnog geflitst werd voor rood.
Wanneer je zodanig dicht genaderd bent dat je niet meer veilig kan stoppen, rijd je probleemloos het licht voorbij zonder geflitst te worden.
Dus zat je mijns inziens ofwel te ver van het licht af en had je probleemloos kunnen stoppen, of je reed sneller dan toegestaan.

Om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden, kan het soms handig zijn om even naar de voetgangers- en/of fietserslichten te kijken in jouw rijrichting. Staan die al op rood, of springen ze op rood, is de kans groter dat ook jouw licht rood wordt.
Zijn de voetgangers- en/of fietserslichten groen, is de kans zeer groot dat het ook voor jou groen blijft.
Op die manier kan je je beter voorbereiden op wat komen gaat.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Is de wagen achter je ook doorgereden :?:

De flitscamera's flitsen normaal gezien pas na één seconde rood-tijd ...
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt voor het snelle antwoord!

Inazuma, het ergste van al is dat ik waarschijnlijk wel kon stoppen als ik gewoon hard geremd had. Ik twijfelde echter eventjes omdat mijn achterligger zo dicht achter mij reed. Zoals ik reeds zei, ik had gewoon niet het 'lef' om de rem stevig in te duwen. Ik heb dit nochtans al gedaan om te stoppen voor een oranje licht maar nooit wanneer iemand echt vlak achter mij reed (zoals nu dus het geval was). Je zou kunnen zeggen dat ik wat geintimideerd was door mijn achterligger. Door te twijfelen ben ik kostbare meters verloren, het gaat ook allemaal zo snel soms :( Het enige dat er dan nog opzat was doorrijden of in't midden van't kruispunt tot stilstand komen. Optie twee lijkt mij al helemaal onveilig dus ben ik gewoon doorgereden met alle gevolgen vandien...

't Is echt verschrikkelijk voor mij! Ik ben echt geen macho achter het stuur die altijd probeert om nog net door het oranje te rijden. Uiteraard ben ik bereid om een boete te betalen (erg hoge bedragen heb ik gezien) maar hoop gewoon dat er verder niet te veel problemen van komen. Ik heb er echter helemaal geen goed gevoel bij. Lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat ze iemand met een L die door het rood rijdt gewoon een geldboete zullen geven...

Ik zal binnenkort wel een brief krijgen veronderstel ik... bang afwachten dus :?

Ik zou trouwens echt niet weten of de auto achter mij doorgereden is of niet. Eerlijkgezegd was ik echt effe 'van de kaart' door wat er gebeurd was omdat het echt wel een heel serieuze fout is. In principe kan het misschien wel dat iemand anders geflitst is en dat ik er goed vanaf kwam maar ik betwijfel het. We zullen zien...

In ieder geval, bedankt voor alle hulp en mensen die meer weten over zulke situaties mogen het altijd hier posten!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste gast,

Wat bij het naderen van vaste verkeerslichten kan helpen, is het bepalen van een "point of no return". Je houdt jezelf voor "als het nu oranjegeel wordt, stop ik", tot je op een punt komt van waarop je jezelf voorhoudt "als het nu oranjegeel wordt, rijd ik door."

Zo win je reactietijd, omdat je de beslissing al genomen hebt vóór het oranjegele licht eventueel gaat branden.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 16 okt 2009, 02:31, 1 keer totaal gewijzigd.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door wooter »

Lijkt me sterk, bibi.

Gast, een roodlichtcamera wordt pas actief na één volle seconde rood, wat wilt zeggen dat het al minimum één seconde rood was alvorens je de stopstreep passeerde. Je moet al met onaangepaste snelheid naderen met iemand vlak op je bumper om dan te stellen dat je niet meer veilig voor rood kon stoppen, want tussen oranje en rood zitten makkelijk 3 seconden (en meer bij hogere snelheden)...

Je moet geen idiote risico's nemen als er een licht op oranje gaat voor je, maar je doet er wél goed aan om een "point of no return" te kiezen bij elk kruispunt met groene lichten dat je nadert. Voor jezelf moet je daar uitmaken dat je als je dat punt passeert, je enige vorm van oranje licht negeert als het licht groen was toen je je denkbeeldige punt passeerde.

Een goede chauffeur heeft voor álles een plan klaar. Dit heet anticiperend rijden. Je krijgt invoer van informatie via je zintuigen (de verkeerssituatie zien, je motor horen, de versnellings-, vertragings- of krachten in de bochten voelend) en op basis daarvan moet je je plannen maken: hoe ga je reageren bij het naderen van een kruispunt met lichten en het is groen voor jouw richting? Wat ga je doen als die auto die rechts het kruispunt nadert het rode licht negeert? Hoever zit de auto achter je en kan ie remmen als het licht voor je op oranje gaat? Als je links moet afslaan, heb je alle tegemoetkomend verkeer gezien? En wie nadert je langs achter? Wat gebeurd er als het achteropkomend verkeer je te laat opmerkt? Hoe kan je dat voorkomen? Wat als...

Vraagje: heb je je praktische rijopleiding in een rijschool gedaan, of via de vrije opleiding met enkel een zelf gekozen begeleider?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

wooter schreef:
Vraagje: heb je je praktische rijopleiding in een rijschool gedaan, of via de vrije opleiding met enkel een zelf gekozen begeleider?
Gast schreef
Gisteren reed ik met mijn voorlopig rijbewijs (20u rijschool gehad) op de ring van Leuven.
:wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb inderdaad 20 uur rijles gevolgd bij de rijschool.

Ik betwijfel ten zeerste dat de persoon achter mij doorgereden is, zal er maar niet op hopen...

Wat mij wel opviel was dat ik al bijna over het hele kruispunt gereden was alvorens de flits afging. Ik zat al over de helft van het kruispunt ofzo maar dat is waarschijnlijk normaal. De laatste dagen zijn in ieder geval echt een hel voor mij... Ik hoop gewoon dat ik snel weet wat de straf is want van het wachten word ik echt zot.

Weten jullie toevallig hoe lang het duurt voordat je een brief of dergelijke krijgt? Ik heb al mensen gekend die een jaar na geflitst te worden pas een brief kregen, is dat uitzonderlijk? Dat was dan wel voor te hoge snelheid. Ik zou denken dat ik de brief deze week al mag verwachten maar ik ken het systeem helemaal niet. Hopelijk wachten ze niet te lang want deze stress hou ik niet lang vol!

Dit wordt dus weer een aantal dagen zwaar stressen!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Weten jullie toevallig hoe lang het duurt voordat je een brief of dergelijke krijgt? Ik heb al mensen gekend die een jaar na geflitst te worden pas een brief kregen, is dat uitzonderlijk?
Stressen helpt ook niets hoor ...


Een PV zal normaal vrij spoedig volgen als je op de foto staat - 1 week tot een paar weken.

Normaal volgt voor roodrijden geen geldelijke onmiddellijke inning (OI) of minnelijke schikking (MS) , maar wordt je gedagvaard voor de politierechtbank.

Komt er toch een OI of MS , dan zal je zelf moeten kiezen wat je doet : betalen of je kansen voor de rechtbank wagen (wat af te raden is als je je relaas van de feiten niet kan bewijzen)



Verhalen dat men na bijna een jaar pas voor het allereerst iets hoort over een overtreding moet je toch met een korreltje zout nemen.

Nadat je het PV kreeg kan het echter wel lang stil worden als je gedagvaard gaat worden - dat kan wel tot bijna een jaar duren.
Geen nieuws is dan slecht nieuws, eigenlijk ...
Gast

Bericht door Gast »

Ik weet dat stressen niet helpt maar ik kan mij echt zorgen maken over zo'n dingen :) Het wachten op het 'verdict' is voor mij al een straf op zich! Vooral omdat ik echt bang ben dat ik mijn praktijk opnieuw ga moeten doen. Ik heb namelijk alles zelf betaald en ik kan geen tweede keer 20u rijles betalen, zeker niet met een boete erbovenop.

Mijn ouders zijn amper thuis dus een begeleider nemen is zo goed als onmogelijk. Als ik mijn praktijk nog eens zou moeten doen, zou ik zeker een jaar of twee moeten sparen alvorens ik geld genoeg zou hebben...

Het is natuurlijk allemaal mijn eigen schuld maar toch...

Er zijn wel leukere dingen om mee te maken.
In ieder geval allemaal al bedankt voor de hulp en informatie :)
dannyvho
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 dec 2007, 11:35
Locatie: Gentbrugge

Bericht door dannyvho »

Toch merkwaardig dat het verkeersreglement hier niet echt een duidelijk antwoord biedt. Volgens mij krijg je wel een boete maar zal men je voorlopig rijbewijs niet afnemen.

De 'pro justitia' wordt trouwens altijd gestuurd aan de persoon op wiens naam het voertuig ingeschreven is: dit is dit niet noodzakelijk de chauffeur die de overtreding begaan heeft.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:Verhalen dat men na bijna een jaar pas voor het allereerst iets hoort over een overtreding moet je toch met een korreltje zout nemen.
Mijn ex-vriendin kreeg op een dag bezoek van onze zeer vriendelijke wijkagent.

Met zijn welbekende glimlach verwijst hij naar een onmiddellijke inning voor een overtreding van anderhalf jaar geleden, en vraagt hij haar wat hij mag opschrijven als reden voor het feit dat ze de onmiddellijke inning nog niet betaald heeft.

Mijn ex-vriendin zegt dat ze daaromtrent niets ontvangen heeft.

Met een nog grotere glimlach en een knipoog zegt de wijkagent dat ze het tegen hem gerust eerlijk mag zeggen, dat hij dan samen met haar wel zal zien hoe ze daar het best een mouw kunnen aan passen.

Mijn ex-vriendin zegt dat ze wel wil betalen, doch herhaalt dat ze niets ontvangen heeft.

De wijkagent bekijkt het dokument eens wat aandachtiger. Het was nog verstuurd naar het vorig adres van mijn ex-vriendin, lang nadat nochtans de inschrijvingskaart van haar auto al haar nieuw adres vermeldde.

Zo werkt dat dus in België: hoegenaamd niet met een korreltje zout, de werkelijkheid overtreft er elke verbeeldingskracht.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
Inazuma schreef:Verhalen dat men na bijna een jaar pas voor het allereerst iets hoort over een overtreding moet je toch met een korreltje zout nemen.
Met zijn welbekende glimlach verwijst hij naar een onmiddellijke inning voor een overtreding van anderhalf jaar geleden,
Eigenlijk is dat een geschenk als het zo toch lang geduurd heeft ...

Er zijn al meerdere uitspraken dat dergelijke termijn de rechten van de verdediging schaadt, en de verjaring komt almaar dichterbij.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Vooral omdat ik echt bang ben dat ik mijn praktijk opnieuw ga moeten doen. Ik heb namelijk alles zelf betaald en ik kan geen tweede keer 20u rijles betalen, zeker niet met een boete erbovenop.


Je bent op voorhand al bang wat geen goede zaak is, maar als ik je zeg dat je niet zo bang moet zijn is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. :wink:

Maar nu merk ik dat je ook al bang bent voor dingen die niet gaan gebeuren :!:

Stel dat je opnieuw praktijkexamen zou moeten afleggen. (wat ik niet verwacht maar zeg nooit nooit) waar staat dan geschreven dat je ook opnieuw 20 uur zou moeten nemen :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie