geflitst bij rood

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

Bericht door Gast »

Misschien heb je wel gelijk en maak ik het allemaal veel erger dan het zal zijn. Ondertussen ben ik al wel heel wat gekalmeerd maar het 'vies gevoel' blijft wel.

Uiteindelijk kan ik er niets meer aan veranderen dus ik zal m'n lot maar gewoon moeten ondergaan. Misschien valt het allemaal nog mee, misschien ook niet, we zullen zien :)

Dit is echt geeeen leuke ervaring maar je leert er wel uit dat je je aandacht nooit effe mag laten verslappen en dat je gewoon moet reageren ipv geïntimideerd te zijn of te twijfelen. Jammer dat het op zo'n manier moet want eigenlijk wist ik dit al wel maarja... het is een fout die ik niet snel nog eens zal maken!

Ik laat jullie in ieder geval iets weten als ik meer weet.

Allemaal bedankt voor de steun en informatie :)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Kijk, mijn beste: we hebben het allemaal moeten leren, niet zelden "met schade en schande", zoals men zegt.

Bekijk het positief. Andere jongeren hebben een les moeten leren uit een ongeval; dat is veel erger. :wink:
Debbiie_x3

flitsen by rood

Bericht door Debbiie_x3 »

Als je geflitst bent by rood kunnen ze dan je rijbewijs afnemen?
reed niet te snel, rijbewijs nog geen jaar.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: flitsen by rood

Bericht door Inazuma »

Debbiie_x3 schreef:Als je geflitst bent by rood kunnen ze dan je rijbewijs afnemen?
reed niet te snel, rijbewijs nog geen jaar.
Het normale gevolg van door rood rijden (derdegraads overtreding) is een dagvaarding voor de politierechtbank.
Bij veroordeling en gezien je je rijbewijs nog geen 2 jaar hebt, zal je een verval van het recht tot sturen krijgen als straf, en zal je opnieuw theoretisch en/of praktisch examen moeten afleggen alvorens je opnieuw mag rijden.

Als er een minnelijke schikking komt vanwege het parket : niet twijfelen en ASAP betalen als je de overtreding begaan hebt ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ze kunnen dat niet, ze moeten dat...

Bepaalde overtredingen die vanaf 1 september 2007 begaan worden met een motorvoertuig door een persoon die sinds minder dan twee jaar houder is van een Belgisch rijbewijs B zullen strenger bestraft worden (...)
1. Over welke overtredingen gaat het ?
1.5. Overtredingen op de wegcode
alle overtredingen van de derde of vierde graad;


Bij de overtredingen van de derde graad vinden we:
36° Het rood licht negeren. Rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden.

4. Wat houdt de strengere bestraffing in ?
De rechter
moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
meisje

Re: geflitst bij rood

Bericht door meisje »

ik ben vandaag ook per ongeluk door het rood licht gereden. ik ben ook nog maar in het bezit van een voorlopig rijbewijs. mijn vraag is nu aan degene die dit onderwerp heeft gestart. die was ook in het bezit van het voorlopig rijbewijs. ben je nu je rijbewijs kwijt geraakt of heb je enkel een boete moeten betalen?

alvast bedankt voor het antwoord
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: geflitst bij rood

Bericht door BuBbA »

meisje schreef:ik ben vandaag ook per ongeluk door het rood licht gereden. ik ben ook nog maar in het bezit van een voorlopig rijbewijs. mijn vraag is nu aan degene die dit onderwerp heeft gestart. die was ook in het bezit van het voorlopig rijbewijs. ben je nu je rijbewijs kwijt geraakt of heb je enkel een boete moeten betalen?

alvast bedankt voor het antwoord
Het intrekken van het rijbewijs is in uw geval optioneel. De rechter KAN er dus wel voor kiezen om u x aantal dagen rijverbod te geven, maar dat is niet verplicht.
Aangezien ik ervan uitga dat je nog geen strafblad enzo hebt ga je waarschijnlijk de minimum boete krijgen. Ik geloof dat dat iets van 160€ is en geen rijverbod.

Het blijft echter aan de rechter om dat te bepalen, en aangezien elke zaak anders is en elke rechter anders is kan het ook anders lopen.
Anoniem92

Re: geflitst bij rood

Bericht door Anoniem92 »

Hallo,

Gisteren reed ik op de weg, maar ik zag dat ik niet meer kon stoppen voor het oranje en reed door, maar nu twijfel ik of ik niet door het rood gereden ben.
Ondervind je dit altijd wanneer je geflitst bent? Ik heb geen flits gezien..

Ik maak me zorgen hierom, omdat ik het niet zeker weet.

Grtjs,

een bezorgde chauffeur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: geflitst bij rood

Bericht door Inazuma »

Anoniem92 schreef:Ondervind je dit altijd wanneer je geflitst bent? Ik heb geen flits gezien
Overdag merk je dat niet.
Bij sommige nieuwe camera's zelf 's nachts niet meer (vermijden van verblinding).
Afwachten wat de post brengt dus ...
bertn

Re: geflitst bij rood

Bericht door bertn »

vanmorgen ben ik jammer genoeg door het rood gereden zat met vanalles van familiale dingen in mijn hoofd dat ik niet goed oplette en door het rood ben gereden toen ik net over de stop streep ging sprong het op groen ik reed niet te rap en niemand was op baan het was om 4 uur smorgens ik weet niet of ik nu beboet zal worden of niet ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: geflitst bij rood

Bericht door Inazuma »

bertn schreef: 10 sep 2018, 16:50 toen ik net over de stop streep ging sprong het op groen
Dan ga je niet geflitst zijn
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: geflitst bij rood

Bericht door Jozef »

bertn schreef: 10 sep 2018, 16:50 vanmorgen ben ik jammer genoeg door het rood gereden zat met vanalles van familiale dingen in mijn hoofd dat ik niet goed oplette en door het rood ben gereden toen ik net over de stop streep ging sprong het op groen ik reed niet te rap en niemand was op baan het was om 4 uur smorgens ik weet niet of ik nu beboet zal worden of niet ?
Ook om 4 uur 's morgens kan een rood verkeerslicht voorbijrijden veel ergere gevolgen hebben dan alleen maar een boete.

Als ik met dergelijke dingen in mijn hoofd zit en ik stap in de auto, dan zeg ik tegen mezelf: "Neen, Jozef, nu niet. Alles op zijn tijd. Nu ben ik alleen maar met de auto en het verkeer bezig. Straks heb ik tijd voor de rest."
Plaats reactie