Papieren aanvraag rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Rezo

Papieren aanvraag rijbewijs

Bericht door Rezo »

Hey,
Vandaag mijn examen gedaan en geslaagd!
Nu vroeg ik mij af, ik kan mijn officieel rijbewijs pas dinsdag afhalen in het gemeentehuis. Gelden de papieren die je op het einde van je examen meekrijgt met "aanvraag tot rijbewijs" ook voorlopig tot als je je rijbewijs hebt? Of moet ik tot dinsdag met mijn L blijven rijden en begeleider?

Mvg,
Sven
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Proficiat met je slagen.

Je aanvraag is niet geldig als zijnde rijbewijs en als je je voorlopig rijbewijs op de gemeente hebt moeten afgeven mag je zelfs niet meer rijden tot dinsdag.

Ga er aub niet te licht over want de gevolgen kunnen enorm zijn.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Rezo

Bericht door Rezo »

Thanks voor de reactie!
Heb mijn voorlopig rijbewijs nog in mijn bezit, dus dat wordt tot dinsdag me de L rijden én begeleider :)

Groeten!
Sven
Karen DM

Meteen rijden na geslaagd praktijkexamen B?

Bericht door Karen DM »

Beste,
ik heb binnenkort op een vrijdag mijn rij-examen in de namiddag. Mijn gemeente mobiliteit is echter enkel in de voormiddag open, dus moest ik slagen op mijn rijexamen kan ik mijn papier niet meteen binnedoen, maar moet ik wachten tot maandagvoormiddag.
Nu is mijn vraag, geldt het papiertje van het rijexamen waarmee je nr de gemeente moet gaan ook om mee te rijden? Kan ik dan bv. zaterdag een passagier meenemen, die geen begeleider is? Of telt dat nog niet?
Groetjes
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ah ja, want dat papier dat je krijgt is helemaal geen voorlopig rijbewijs. Het is enkel een bewijs dat je geslaagd bent voor het theorie-examen.

Als je met dat papier alleen zou rijden, dan rijd je dus
-zonder geldig rijbewijs
-als je een ongeval hebt, kan de verzekering je vragen alle kosten terug te betalen.

Dus ZEKER NIET doen.
Karen DM

Bericht door Karen DM »

Nee, niet het papiertje dat je krijgt na je theorie examen, maar na je praktijk rijexamen... in combinatie met mijn voorlopig rijbewijs.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Het is logisch dat je na het afleggen van je examen zo snel mogelijk alleen de baan op wil; let er enkel goed op dat je geen onnodige risico's neemt.

Zoals Benny en Eugeen reeds vermeldden, kunnen er zware gevolgen verbonden zijn aan het rijden zonder geldig rijbewijs.
Bovendien heeft een beginnend bestuurder nu eenmaal een grotere kans op een ongeluk(je) dan een ervaren chauffeur.

Je zal zien dat je net iets tegenkomt wanneer je zonder geldige papieren op de baan bent (wet van Murphy, remember...).

En tenslotte: na die paar dagen wachten kan je nog je hele leven rondrijden. Wat maakt dan enkele dagen verschil?

Ik herinner me nog dat ik 20 jaar geleden voor de eerste keer een nieuwe wagen kocht. Ik stond toen ook als een klein kind te springen om hem te mogen afhalen.
De verkoper, een man van tegen de 60, zei me toen: je zal nog zoveel moeten rijden dat je het eens beu wordt.
Ik meende toen meteen dat die man eigenlijk in een instelling moest zitten.
En wat blijkt nu? Inderdaad...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

xantingo schreef:Ik herinner me nog dat ik 20 jaar geleden voor de eerste keer een nieuwe wagen kocht. Ik stond toen ook als een klein kind te springen om hem te mogen afhalen.
De verkoper, een man van tegen de 60, zei me toen: je zal nog zoveel moeten rijden dat je het eens beu wordt.
Ik meende toen meteen dat die man eigenlijk in een instelling moest zitten.
En wat blijkt nu? Inderdaad...
hehe, dat heb je met alles :lol:

Doet me terugdenken aan de 1ste weken op de hogeschool, alles is nieuw en het is dan ook plezant. M'n januari examens waren dan ook goed, het is nog nieuw, je bent gemotiveerd en wil jezelf bewijzen enzo.
Tegen juni ging het al minder met 2 herexamens. Dit jaar was ik het in januari compleet beu en had ik 6 herexamens, in juni dan de schade beperkt door op alles te slagen. (op alle 6 de herexamens geslaagd) Enja, nu beginnen aanstaande maandag de lessen van m'n 3de en laatste jaar. Vermits ik vanaf april stage heb zie ik het dit jaar terug volledig zitten :)

Dusja, 'k wil maar zeggen, in't begin is alles leuk, na verloop van tijd kan het soms ferm vervelend worden
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Je vast rijbewijs geldt vanaf je houder en drager bent. Datum afgifte.
Je moet het op zak hebben en kunnen tonen.
De gevolgen kunnen heel zwaar zijn door te rijden zonder geldig rijbewijs.
Niet doen dus!
Je mag intussen nog steeds met je voorlopig rijbewijs rijden onder de geldende voorwaarden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Karen DM

Bericht door Karen DM »

Oké! Bedankt voor de info! Ik zal gewoon braafjes wachten :) daarna kan ik idd nog genoeg rijden!
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:En tenslotte: na die paar dagen wachten kan je nog je hele leven rondrijden. Wat maakt dan enkele dagen verschil?

Ik herinner me nog dat ik 20 jaar geleden voor de eerste keer een nieuwe wagen kocht. Ik stond toen ook als een klein kind te springen om hem te mogen afhalen.
De verkoper, een man van tegen de 60, zei me toen: je zal nog zoveel moeten rijden dat je het eens beu wordt.
Ik meende toen meteen dat die man eigenlijk in een instelling moest zitten.
En wat blijkt nu? Inderdaad...
Hehe, dergelijk verhaal komt me ook bekend voor.
Kmoet zeggen, na al die jaren en enkele miljoenen kilometers, dat ik eigenlijk nog steeds even graag een gemotoriszeerd voertuig bestuur al zal ik nu wel sneller het stuur laten aan iemand die het ook graag doet.
Enkel de omstandigheden zijn vaak om misselijk van te worden zoals filles, infrastructuur, werkdruk, boetes, ...
Gast

Re:praktijk exaam betaald maar geen verzekring papier bij

Bericht door Gast »

ik ging naar het examen centrum van deurne heb 40 euro betaald maar kon niet beginnen met het exaam omdat ik geen fysiek papier bij had van de verzekering omdat corona vooral elektronisch werkt krijg ik mijn geld terug?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Papieren aanvraag rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Neen je geld krijg je niet terug.
Je was niet alleen niet in orde op je examen, maar ook de hele tijd dat je zonder papier aan het rijden bent :idea:
Er is geen enkele verzekering die enkel elektronisch kan werken. Want je bent wettelijk verplicht je boorddocumenten aan boord te hebben.

Je volgend examen gaat wel maar 26€ kosten en geen 40€
Deze poging wat je nu gedaan hebt telt niet mee voor het 2 X niet slagen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Papieren aanvraag rijbewijs

Bericht door Gast »

vriendelijk bedankt voor de nuttige info weer iets bijgeleerd heb via corona duplicaat aangevraagd en heb het tijdelijk ook op mail nu gezet zodat ik wel kan aantonen op de moment dat ik degelijk wel verzekerd ben. wist niet dat ik bij wet indd verplicht was om dat fysiek bij te hebben nogmaals bedankt!!!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Papieren aanvraag rijbewijs

Bericht door GRO »

Staat nochtans bij de theorie rijbewijs B. De documenten (originele) die verplicht in de auto moeten zijn.
Plaats reactie