Moet je voor een CANTA een verzekering hebben en mag je ermee op het trottoir staan?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
MaartenVerg
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jul 2021, 09:58

Moet je voor een CANTA een verzekering hebben en mag je ermee op het trottoir staan?

Bericht door MaartenVerg »

Beste, ik heb op dit moment een AM rijbewijs voor een scooter en brommobiel.
Ik zou eventueel met een CANTA mogen rijden. Maar ik vroeg me af of die wagentjes verzekerd moeten zijn.

Wanneer ik in Google zoek of je met een Canta op het fietspad mag rijden, komt het volgende antwoord te voorschijn:

"Met een Canta mag u ook rijden op het fietspad, de stoep, in wandelgebieden en op winkelpromenades. Ook parkeren op het voetpad of de stoep is toegestaan met de Canta."

Dit omdat de Canta wordt beschouwd als scootmobiel of invalidenwagentje.

Misschien is dit enkel de Nederlandse situatie. Hoe zit dat in België?

Alvast dank voor de antwoorden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Moet je voor een CANTA een verzekering hebben en mag je ermee op het trottoir staan?

Bericht door Inazuma »

Vooral niet laten misleiden door NL berichtgeving, en zeker niet door verkopers daar

Of door berichten over wat er in NL mee zou mogen.
In B mag je er niet mee op trottoir, mag je het niet "overal parkeren", en niet zomaar op de weg alsof het een gehandicaptenvoertuig zou zijn ...


Is een gemotoriseerde vierwieler
Gaan blijkbaar 45 km/u
:arrow:
Minimaal rijbewijs AM nodig
(indien bromfiets: uitzondering voor wie voor 14 februari 1961 geboren is )
Inschrijving & verzekering verplicht

Als het geen goedgekeurd voertuigtype is onder de EU richtlijn over dergelijke voertuigen, of voor de oudere modellen geen PVG als bromfiets heeft, krijg je dat hier niet eens ingeschreven.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 18 jul 2021, 13:08, 2 keer totaal gewijzigd.
MaartenVerg
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jul 2021, 09:58

Re: Moet je voor een CANTA een verzekering hebben en mag je ermee op het trottoir staan?

Bericht door MaartenVerg »

Ok, bedankt voor de info.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Moet je voor een CANTA een verzekering hebben en mag je ermee op het trottoir staan?

Bericht door Inazuma »

Onwaarschijnlijk dat men die spullen (en Aixam, Ligier, ...) kan blijven promoten met onwaarheden als "zonder rijbewijs"

Vaak zelfs zonder verwijzing naar wie -bij uitzondering- geen rijbewijs moet hebben:
Enkel 60,5 plussers
MaartenVerg
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jul 2021, 09:58

Re: Moet je voor een CANTA een verzekering hebben en mag je ermee op het trottoir staan?

Bericht door MaartenVerg »

Nee, men zegt er wel bij dat voor een gewone brommobiel in Nederland en België minimum een rijbewijs AM nodig is, wat ik heb. Maar niet voor een Canta. Ik denk dat dat wel klopt voor Nederland. Dit lijkt me wel een betrouwbare site.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Moet je voor een CANTA een verzekering hebben en mag je ermee op het trottoir staan?

Bericht door Inazuma »

Met zo'n Canta gaat alles afhangen van hoe die goedgekeurd zou zijn in België

Met 200cc nog bromfiets ????
Wetgeving zit complex & verwarrend ineen
Maar met 5 kW (die ik voor de motor elders vind, niet direct bij producent) zou het kunnen
Is dan mogelijk vierwieler met motor die evenwel als bromfiets aanzien wordt

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 4/541-art1


Het is mij onduidelijk hoe ver het "lichte" in Lichte vierwielers gaat ,om nog tot AM gerekend te worden
En bij gevolg vanaf wanneer een vierwieler (die geen auto is) een rijbewijs B vereist ...

Wegcode, technisch reglement, en rijbewijswetgeving definiëren een bromfiets alle 3 namelijk anders ...


NL heeft wetgeving blijkbaar nog niet aangepast aan EU richtlijnen
Ook bvb inzake steps, die er niet toegelaten zijn ondanks EU richtlijn er over
Plaats reactie