te traag op de snelweg komen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
patron123

te traag op de snelweg komen

Bericht door patron123 »

Ik reed onlangs op de snelweg aan 120 km/h. Naast mij was er één rijstrook waarop een auto mij traag aan het inhalen was. Aan de rechterzijde was er een oprit waarop een andere auto reed. Deze auto rijdt voor het einde van de oprit aan 70 km/h op de snelweg voor mij waardoor ik hard op de rem moest gaan. Deze oprit was niet uitzonderlijk kort. Wie is hier in de fout en hou kan je hier het best op reageren?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: te traag op de snelweg komen

Bericht door Benny Stinkens »

Op het einde van een oprit staat een omgekeerde driehoek.
Dat betekend dat de bestuurder die dus van de oprit komt voorrang moet verlenen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: te traag op de snelweg komen

Bericht door de rijprof »

Tja, hoe reageer je? Je kunt geen kant meer op en dan komt er zo'n pipo, die voorrang moet verlenen, doodleuk voor jou rijden aan een belachelijke lage snelheid. Ik denk dat je goed gereageerd hebt door te remmen want uitwijken was geen optie en kan nog gevaarlijker zijn.
Wat hier allemaal rondrijdt, hou je soms niet voor mogelijk...
Indien je de volgende keer nog eens bijna t.h.v. een invoegstrook komt, kijk dan veel in jouw spiegels om in geval van een slecht scenario een vluchtweg te kunnen vinden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: te traag op de snelweg komen

Bericht door Stefan Peeters »

Defensief rijden houdt in dat men er rekening mee houdt dat een voertuig dat zich op de invoegstrook bevindt, wellicht zal gaan invoegen.
Het houdt ook in dat men rekening houdt met dommigheden of fouten van andere bestuurders.
Mijns inziens had je dus kunnen voorzien wat ging gebeuren en daarop kunnen anticiperen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie