Nummerplaat

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
rainbowniagara

Nummerplaat

Bericht door rainbowniagara »

Hoi

Ik heb nog een praktische vraag ivm een nummerplaat.
In december moet ik de nummerplaat binnenbrengen van de auto.
Zonder nummerplaat kan de auto niet op de openbare weg blijven staan.
Ik heb vernomen dat als je een auto verkoopt je langs de keuring moet gaan voor een speciaal keuringsbewijs.
Kan dit nog gebeuren nadat de plaat is binnen gebracht? Neem nu dat ik de auto pas in januari kan verkopen ( ondertussen staat hij in een garage) kan dan de koper een tijdelijke nummerplaat of zijn/haar nummerplaat op mijn auto aanbrengen? Of is er een speciale regeling bij verkoop zonder nummerplaat? Of moet de auto echt verkocht zijn voor de inlevering van de plaat?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Nummerplaat

Bericht door Inazuma »

rainbowniagara schreef: 19 sep 2020, 09:51 Ik heb vernomen dat als je een auto verkoopt je langs de keuring moet gaan voor een speciaal keuringsbewijs.
Kan dit nog gebeuren nadat de plaat is binnen gebracht?
Met "proefritten-platen"

Neem nu dat ik de auto pas in januari kan verkopen ( ondertussen staat hij in een garage) kan dan de koper een tijdelijke nummerplaat of zijn/haar nummerplaat op mijn auto aanbrengen?
Dit is op zijn Belgisch geregeld ...

Voor de keuring kan de auto voorgereden worden op de nummerplaat van de persoon die het voertuig zal inschrijven (die moet dat ook doorgeven aan zijn verzekering !)
Maar inzake inschrijving is dat niet wettelijk geregeld ... en niet in orde.

Plus eigenlijk kan dat niet want de verkoop kan wettelijk slechts mét carpass, die de verkoper pas op de keuring-voor-verkoop koopt.
En die keuring is maar 2 maanden geldig.
Auto kan dus eigenlijk niet verkocht zijn voor er een carpass is
Maar die krijg je pas op de keuring, in dat geval ... op nummerplaten van de koper.
Dat rammelt natuurlijk
Of moet de auto echt verkocht zijn voor de inlevering van de plaat?
Dat is niet verplicht
Wel veel praktischer ...
Gast

Re: Nummerplaat

Bericht door Gast »

Die proefritten plaat gaat wel samen met een carpass?

Ik ben bezig met mijn theoretisch rijexamen om een voorlopig rijbewijs te behalen zodat de auto op mijn naam kan gezet worden. Er staat wel veel tijdsdruk op. Ik wil liever niet dat de auto verkocht wordt.

Maar als dat niet mogelijk is dan begraaf ik mijn plannen voor een rijbewijs en laat ik de auto verkopen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Nummerplaat

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 19 sep 2020, 14:01 Die proefritten plaat gaat wel samen met een carpass?
Garagist kan altijd met je auto naar keuring

Dan krijgt eigenaar een carpass en kan hij het voertuig officieel verkopen
Ik ben bezig met mijn theoretisch rijexamen om een voorlopig rijbewijs te behalen zodat de auto op mijn naam kan gezet worden. Er staat wel veel tijdsdruk op. Ik wil liever niet dat de auto verkocht wordt.
Wil je er mee gaan oefenen ?
Dan kan je 'm toch overkopen, verzekeren, en zelf inschrijven

Theorie afleggen is vrij snel gebeurd hé

En je hebt geen rijbewijs nodig om een auto te verzekeren of in te schrijven ...
Maar als dat niet mogelijk is dan begraaf ik mijn plannen voor een rijbewijs en laat ik de auto verkopen.
Bizarre redenering
Alsof rijbewijs behalen afhangt van één auto ...
rainbowniagara

Re: Nummerplaat

Bericht door rainbowniagara »

Ik heb even nagekeken en het is een nationale plaat wat u bedoelt.

https://www.verkeerszaken.be/artikel/a/ ... e-Z-platen

Maar dit is voor een voertuig dat niet is ingeschreven.
Ik ben hier volledig een leek in, maar als de huidige nummerplaat is binnen gebracht, telt dan de auto nog als niet ingeschreven?

De auto is van mijn vader die overleden is. De verzekering is betaald voor een jaar en de nummerplaat is van het oude model en moet dus ingeleverd worden. Bij de verzekeringsmaatschappij hebben zij mij verteld dat de auto niet op mijn naam kan gezet worden vermits ik geen rijbewijs heb
rainbowniagara

Re: Nummerplaat

Bericht door rainbowniagara »

Ik wil de auto liever niet weg doen vandaar dat ik mijn rijbewijs wil halen. Enkel daarom doe ik het omdat mijn moeder ook geen rijbewijs heeft en we afhankelijk zijn van derden of het openbaar vervoer
rainbowniagara

Re: Nummerplaat

Bericht door rainbowniagara »

Gisteren trouwens mijn theoretisch examen gaan doen en helaas 1 punt te kort. Ik heb nog een poging. Anders 12 uur rijschool en ik weet niet of ik dit op tijd kan afleggen alvorens ik de plaat in december moet binnenbrengen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Nummerplaat

Bericht door Inazuma »

rainbowniagara schreef: 19 sep 2020, 16:12 Ik heb even nagekeken en het is een nationale plaat wat u bedoelt.
Uit oog verloren dat dat ging aangepast worden - en er naast commerciële platen ook deze nationale plaat ging komen voor zo'n toepassing.

https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... ummerplaat

Dat wordt dus een simpelere oplossing dan vandaag bestaat.

Maar dit is voor een voertuig dat niet is ingeschreven.
Ik ben hier volledig een leek in, maar als de huidige nummerplaat is binnen gebracht, telt dan de auto nog als niet ingeschreven?
Op moment dat een nummerplaat geschrapt wordt, is het voertuig waar ze bij hoorde ook uitgeschreven , en mag het niet meer op de openbare weg

(als het voertuig niet opnieuw werd ingeschreven onder een andere nummerplaat, uiteraard)


De auto is van mijn vader die overleden is.

Mijn deelneming
Vandaar wil je 'm bij houden ...
De verzekering is betaald voor een jaar
Als je de wagen van de weg haalt, en de nummerplaat laat schrappen (op bpost kantoor) : kopie schappingsbewijs naar verzekering en je krijgt nog deel van de premie terug

Bij de verzekeringsmaatschappij hebben zij mij verteld dat de auto niet op mijn naam kan gezet worden vermits ik geen rijbewijs heb
Wettelijk kan dat wel ...

Overweeg een andere verzekering.
Gaat anders lastig worden om te oefenen ....

Premie als beginnend bestuurder gaat pittig zijn ...
Gast

Re: Nummerplaat

Bericht door Gast »

Bedankt voor de info

De verzekeringsmaatschappij heeft me wel gezegd dat als ik een voorlopig rijbewijs heb dat het op mijn naam kan gezet worden.
Als ik nu een garage vind om daar de auto in te zetten na december, kan ik dan in theorie als ik tegen de volgende keuring zou moeten plaatsvinden een nationale plaat aanvragen en dan verkopen?

Ik probeer zo snel mogelijk dit in orde te brengen, maar heb in het verleden geen al te beste ervaring overgehouden aan het leren rijden (te zenuwachtig tijdens het examen). Tijdsdruk gaat hier zeker niet bij helpen.

Er is een groot verschil tussen twee maanden de tijd te hebben of een jaar.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Nummerplaat

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 19 sep 2020, 19:01 kan ik dan in theorie als ik tegen de volgende keuring zou moeten plaatsvinden een nationale plaat aanvragen en dan verkopen?
Zo te zien wel
Denk er wel aan dat die plaat maar 20 dagen geldig gaat zijn ...

Maar termijn van keuring maakt eigenlijk niet meer uit als je voertuig van de weg haalt.


Je moet auto pas laten keuren voor verkoop, als je 'm daadwerkelijk gaat verkopen.

Of wanneer je 'm zelf in gebruik wil nemen nadat die stil gestaan heeft.
Plaats reactie