Links gelegen fietspad niet volgen.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Studentje

Links gelegen fietspad niet volgen.

Bericht door Studentje »

Beste,
Op weg met mijn fiets kom ik in Anderlecht de volgende situatie tegen: Ik wil van rechts onder in de foto naar links boven de Ferdinand Crapsstraat inrijden. Het tweerichtingsfietspad (rood aangeduid) gelegen links in mijn rijrichting neemt echter een kleine omweg en als ik dat neem moet ik ook vier verkeersstromen kruisen.
https://photos.app.goo.gl/4toX5dBvbvL1EXLf7
In de wegcode staat echter:
9.1.2
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Indien ik het fietspad niet zou volgen (blauwe lijn) moet ik twee verkeersstromen minder kruisen en is het simpelweg ook eenvoudiger gezien het beter past bij mijn reisweg... Nu vroeg ik mij af of dit zo een 'bijzondere omstandigheid' is of dat ik overdrijf en maar het fietspad moet volgen.

Bedankt voor de reacties :)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Links gelegen fietspad niet volgen.

Bericht door Inazuma »

Er is nergens bepaald wat dergelijke "bijzondere omstandigheden" zouden zijn ...


Om de richtingsverandering naar de brug te maken, mag je fietspad verlaten.


Overigens is er volgens streetview geen linksgelegen fietspad gesignaleerd op de brug
Er staat een D9 in de Bracopslaan, maar niets bepaalt dat dergelijk bord ook nog voorbij een kruispunt, achter de hoek, in een andere openbare weg geldt ...


Eens over de brug zou je eender hoe de rijbaan mogen volgen om een richtingsverandering uit te voeren, daarvoor mag je fietspad verlaten

Opnieuw is fietspad links niet meer gesignaleerd aan / na kruispunt met Luizenmolenlaan



Complete signalisatie-chaos daar
Voorrangssignalisatie is ook maar half z'n gat geplaatst ...


Als je van R0 komt, ook nog een LEZ-val: je rijdt achter bocht ineens de LEZ binnen en kan er niet weg ...
Studentje

Re: Links gelegen fietspad niet volgen.

Bericht door Studentje »

Ok ik begrijp het en bedankt voor de gedetailleerde uitleg, het is enorm geapprecieerd! :D
Plaats reactie