geflitst zonder rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
stress

geflitst zonder rijbewijs

Bericht door stress »

Beste,

Ik ben zaterdagnacht gaan rijden met de auto terwijl ik een voorlopig rijbewijs heb met begeleider, ik was alleen en ben nog maar 17 hierbovenop mag ik zelfs met begeleider 's nachts niet rijden. Ik ben toen geflitst geweest maar weet niet exact tegen welke snelheid. Ik weet dat als het onder een bepaalde snelheid is het maar een geldboete zal zijn omdat ze niet weten dat ik het was. Maar stel dat het wel meer is dan moet ik naar de rechtbank en komt alles naar boven... Weet iemand wat er dan gebeurd? Ik krijg dan zeker een fixe boete van minstens €1500+ en moet mijn theorie opnieuw doen maar is het dan een rijverbod van bv. 6 maand vanaf dat ik mijn praktijk rijbewijs heb of direct een verbod om mijn praktijk examen te doen tot mijn 21 jaar?

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: geflitst zonder rijbewijs

Bericht door Inazuma »

stress schreef: 19 nov 2019, 18:27 Ik ben zaterdagnacht gaan rijden met de auto terwijl ik een voorlopig rijbewijs heb met begeleider, ik was alleen en ben nog maar 17
Goed bezig ...
Ik ben toen geflitst geweest maar weet niet exact tegen welke snelheid.
Lastig, want snelheid bepaalt net wat er met de overtreding gaat gebeuren ... net als de plaats van de inbreuk ...

... en de houder van die auto. (ouders ?)

Als het een stevige inbreuk is, die niet met geld uitgeveegd wordt, is de kans klein dat zij er voor willen opdraaien.

Maar stel dat het wel meer is dan moet ik naar de rechtbank en komt alles naar boven...
Als je zoveel te snel reed dat het ineens politierechtbank wordt, is er veel mogelijk als straf

Boete van 80 tot 4000€, mogelijk deels voorwaardelijk

Verval van recht tot sturen / "rijverbod" / van 8 dagen tot 5 jaar

Herstel-examens om in dat recht hersteld te worden zijn mogelijk.


Eens je meer weet over plaats & snelheid ...



Misschien vind je dat ook gek, maar ...
Overtredingen van de scholingsvoorwaarden kunnen enkel geldboete kosten:

Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die:

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


Maal 8 (opdeciemen) geeft dat 400 tot 4000€ boete, mogelijk deels voorwaardelijk.
1200€ is niet ongewoon, met helft voorwaardelijk voor 3 jaar

Plus bijdrage slachtofferfonds 200€ en fonds juridische 2de lijnsbijstand 20€

Plus gerechtskosten, rond de 80€

Vermelding op strafblad
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: geflitst zonder rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Bij mij als ouder zou het vrij simpel zijn:

Voorlopig rijbewijs retour naar gemeente
Autosleutels achter slot
En als PV binnenkomt, wordt er aangegeven wie de bestuurder écht was

Meteen leren verantwoordelijkheid nemen
Als je dat niet kan, of niet wil, hoor je niet in een auto ... en al helemaal niet in de mijne.

Wie zijn gat brandt ...


Misschien komt Stress gemakkelijker weg ...
Maar als het te gortig was, en niet afgehandeld wordt met een storting, gaan ook ouders de zwarte piet niet zomaar willen .
Plaats reactie