Vragen over de voorrang van rechts

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
yoyobanaanappel
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2019, 13:39

Vragen over de voorrang van rechts

Bericht door yoyobanaanappel »

De situaties (2) staan uitgelegd in deze imgur link

https://imgur.com/a/YfsE2vH


En ik heb nog een vraagje, bij een verhoogde drempel (max 30 km/u) geldt de voorang aan rechts indien er geen borden staan,of telt dit mee als een uitrit waar je dus geen voorrang moet geven?

Hartelijk dank!!!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vragen over de voorrang van rechts

Bericht door Inazuma »

yoyobanaanappel schreef: 19 okt 2019, 13:59 En ik heb nog een vraagje, bij een verhoogde drempel (max 30 km/u) geldt de voorang aan rechts indien er geen borden staan,of telt dit mee als een uitrit waar je dus geen voorrang moet geven?
Een verhoogde inrichting verandert niets aan de voorrang

Dus als er geen voorrangsborden staan, voorrang van rechts als daar een straat is.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vragen over de voorrang van rechts

Bericht door Inazuma »

Situatie 1 is geen voorrzang van rechts: je hebt een voorrangsbord getekend rechts : voorrang verlenen

De andere bestuurder màg links op de rijbaan gaan rijden om naar links af te slaan, dus pas rechts afslaan als je zeker bent dat daar geen probleem bij opduikt :!:

Je ziet dat niet vaak -als je het ziet ben ik het waarschijnlijk :lol: - maar het màg, dus voor uitkijken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vragen over de voorrang van rechts

Bericht door Inazuma »

Situatie 2:

Je slaat linksaf, en moet dan inderdaad voorrang verlenen aan de tegenliggers
Ook aan tegenliggers die zelf rechts afslaan
Die mogen beide rijstroken inslaan omdat het bebouwde kom is, dus je wacht even tot je zelf kan afslaan zonder iemand te hinderen.
yoyobanaanappel
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2019, 13:39

Re: Vragen over de voorrang van rechts

Bericht door yoyobanaanappel »

Bedankt nog een fijne dag verder!! :D
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vragen over de voorrang van rechts

Bericht door de rijprof »

De andere bestuurder màg links op de rijbaan gaan rijden om naar links af te slaan, dus pas rechts afslaan als je zeker bent dat daar geen probleem bij opduikt
Ben ik niet mee akkoord. Als je links wil afslaan moet je zo links mogelijk voorsorteren, zonder tegenliggers te hinderen en op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren.
Je ziet dat niet vaak -als je het ziet ben ik het waarschijnlijk :lol: - maar het màg, dus voor uitkijken
.
Mij zul je dat niet zien doen, tenzij misschien, als ik extreem veel uitzicht heb en duidelijk kan overzien dat er zeker geen tegenliggers kunnen komen.

Ik heb het eens meegemaakt tijdens een rij-examen. De leerling gaat helemaal links voorsorteren, een paar dagen na dat het circulatieplan te Kontich nogmaals veranderd werd (Witvrouwenveldstraat, je kent het wel). De kandidaat dacht dat het nog steeds een éénrichtingstraat was.
We staan aan het kruispunt even te wachten tot het vrij komt en enkele seconden later komt er een auto die vanuit Kruisschanslei rechts de Witvrouwenveldstraat wil afslaan.
We staan daar in de spookrichting behoorlijk te hinderen en een beetje gênant. Gelukkig een vriendelijke en geduldige bestuurder.
Wat denk je geslaagd of gebuisd?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie