Snelheid na verkeersdrempel

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
JoG
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2019, 16:13

Snelheid na verkeersdrempel

Bericht door JoG »

Hierbij even een theoretisch vraagje.

Mijn vraag is welke snelheid van toepassing is na een verkeersdrempel. We bevinden ons op een kleine rijbaan in de bebouwde kom en 50m voor de verkeersdrempel wordt deze aangegeven met de borden A14 + C43 (30Km/u). De opbouw is als volgt : bovenaan A14 , daaronder blauw bordje van ’50 m’ en daaronder het bord C43

Vlak voor de inrichting staat het bord F87 om de drempel aan te geven. Na de verkeersdrempel staan er geen borden meer en
de verkeersdrempel ligt ook niet aan een kruispunt. Mijn vraag is nu welke snelheid van toepassing is na de verkeersdrempel. Is dit 30Km/u of 50km/u ?

Zie ook :
https://www.google.be/maps/@51.2477127, ... 312!8i6656

Als ik op de site van de lokale politie kijk dan lees ik het volgende : “Een snelheidsbord is geldig tot en met het volgende kruispunt , of tot elk verkeersbord C43/zonebord, of tot een ander verkeersbord dat een snelheidsbeperking inhoudt.”

In de veronderstelling dat het bord F87 een snelheidsbeperking inhoudt zou ik nu veronderstellen dat na de drempel de basis regels van de bebouwde kom gelden … (=50 Km/u)

Maar als ik op wegcode.be kijk vind ik niet direct terug dat C43 opgegeven wordt door F87… (en dan is het 30km/u)

50 km/u lijkt me ook het meest logische omdat in het andere geval het verkeer dat wegrijdt van de drempel beperkt zou zijn tot 30 km/u terwijl het verkeer in de andere richting 50km/u mag rijden (tot vlak voor de verkeersdrempel).

Wie kan hier duidelijkheid rond verschaffen ?

Dank bij voorbaat,
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Snelheid na verkeersdrempel

Bericht door Benny Stinkens »

Het bord C43 telt tot aan het volgend kruispunt.
In dit geval dus 30km/u tot aan het volgend kruispunt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Snelheid na verkeersdrempel

Bericht door Inazuma »

30
JoG schreef: 26 sep 2019, 16:24 Als ik op de site van de lokale politie kijk dan lees ik het volgende : “Een snelheidsbord is geldig tot en met het volgende kruispunt , of tot elk verkeersbord C43/zonebord, of tot een ander verkeersbord dat een snelheidsbeperking inhoudt.”

In de veronderstelling dat het bord F87 een snelheidsbeperking inhoudt zou ik nu veronderstellen dat na de drempel de basis regels van de bebouwde kom gelden … (=50 Km/u)
Een F87 houdt geen snelheidsbeperking in
Het wijst op een verhoogde inrichting

De snelheidsbeperking wordt opgelegd door een regel, niet door het bord, en geldt enkel op de verhoogde inrichting
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 3-art22ter

En het verkeersbord C43 wijkt af van die regel, en geldt verder door na de verhoogde inrichting...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 28 sep 2019, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Snelheid na verkeersdrempel

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef:En het verkeersbord C43 wijkt af van die regel, en geldt verder door na de verhoogde inrichting...
Vandaar dat mijn antwoord ook 30 is en niet 50 :idea:
Op de C43 staat namelijk 30 en niet 50 :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Snelheid na verkeersdrempel

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: 28 sep 2019, 15:50
Inazuma schreef:En het verkeersbord C43 wijkt af van die regel, en geldt verder door na de verhoogde inrichting...
Vandaar dat mijn antwoord ook 30 is en niet 50 :idea:
Op de C43 staat namelijk 30 en niet 50 :wink:
Foutje - gecorrigeerd - blijft uiteraard 30

Geen idee waarom ik 50 tikte terwijl mijn uitleg is dat er 30 geldt :oops:
Plaats reactie