bromfiets klasse B, plaats op de weg buiten bebouwde kom

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
luvQvist
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:50

bromfiets klasse B, plaats op de weg buiten bebouwde kom

Bericht door luvQvist »

Ik ben vandaag gestopt geweest door een 'undercover' motoragent. Ik reed op de rijbaan met mijn bromfiets klasse B in de natienlaan in Knokke.
De rijbaan is opgedeeld in 4 rijstroken (2 voor elke rijrichting) gescheiden door een middenberm. Het stuk waar ik reed is buiten de bebouwde kom, maar er is een opgelegde snelheidsbeperking van 50km/u. Er is een fietspad naast de rijbaan, maar er is geen onderbord 'B verplicht' (m.6.). Volgens de motoragent moet ik hier op het fietspad rijden. Ik denk van niet.. Mag ik hier op de rijbaan rijden of niet?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: bromfiets klasse B, plaats op de weg buiten bebouwde kom

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is.
Het is eerder omgekeerd van wat de agent dacht.
Normaal rij je met de bromfiets op de rijbaan (op max. 50 wegen) en je mag het fietspad gebruiken, tenzij er een bord staat aan het fietspad > 'B verplicht'.
Als je het fietspad gebruikt, ga je af en toe je snelheid moeten matigen bv.bij het inhalen van fietsers, voetgangers dichtbij, aan uitritten, kruispunten, enz.
Op de rijbaan is vaak vlotter en veiliger, maar sommigen durven dat niet goed of de omstandigheden zijn niet al te gunstig en dan mag je ook kiezen voor het fietspad. Het is een beetje jammer dat men de maximumsnelheid voor bromfietsen klasse B niet verhoogd heeft naar 50, vind ik.

Heb je dat niet gezegd aan die agent? Ik denk dat hij zijn kennis van het verkeersreglement eens zal moeten opfrissen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: bromfiets klasse B, plaats op de weg buiten bebouwde kom

Bericht door Inazuma »

Situatie is eigenlijk simpel

Als bestuurder MOET je normaal op de rijbaan rijden
(= uitgangsregel , al de rest zijn afwijkingen daarop)

Tot 50 km/u màg je op fietspad met klasse B
Boven 50 moet je op fietspad rijden


Onderborden bij fietspad-bord kunnen bepalen dat je het fietspad moet of net niet màg gebruiken.
Die borden gaan boven de regels hierboven


Ik vraag in zo'n geval om een PV op te sturen :lol:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: bromfiets klasse B, plaats op de weg buiten bebouwde kom

Bericht door Jozef »

Even een vraagje in de marge: hoe heeft die "undercover" motoragent jou kunnen doen stoppen? Want:
4.3. De bevelen gericht tot de in beweging zijnde weggebruikers kunnen slechts gegeven worden door personen die de kentekens van hun functie dragen.
Plaats reactie