Klasse B vs Pedelec

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
V70
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2019, 05:17

Klasse B vs Pedelec

Bericht door V70 »

Ik zie nu regelmatig de onderborden M12 en M18 opduiken ( onderborden die aantonen dat de bromfietsen klasse B verboden zijn, maar wel toegang verlenen aan Pedelecs )

Zelf rij ik met een bromfiets klasse B en ik stel me de vraag welke criteria men nu aanwend om de bromfietsen klasse B uit te sluiten.

- Snelheid : Nee want de pedelec kan ook 45km/uur rijden en deze is wel toegelaten.

- Volume : Nee want bakfietsen en fietsen met aanhanger mogen wel.

- Verbrandingsmotor : Nee want de bromfiets klasse A heeft dezelfde motor als de klasse B en is wel toegelaten. ( zelfs het verbruik en uitstoot zijn gelijk )

- Misschien uit sportief oogpunt : kan ook niet want dat zou willen zeggen mensen die om lichamelijke redenen niet meer kunnen fietsen ( bv beenprothese ) uitgesloten worden en dat is discriminatie.

Voor de komst van de pedelec gebruikte men de snelheid van 45km/uur als uitvlucht om bromfietsen klasse B van het fietspad te weren. Ik ben erg benieuwd welke begrijpelijke, logische en aanvaardbare uitvluchten men nu gaat aanwenden.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Klasse B vs Pedelec

Bericht door Inazuma »

V70 schreef: 07 apr 2019, 05:46 Zelf rij ik met een bromfiets klasse B en ik stel me de vraag welke criteria men nu aanwend om de bromfietsen klasse B uit te sluiten.
Ideologisch gemotiveerde willekeur
V70
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2019, 05:17

Re: Klasse B vs Pedelec

Bericht door V70 »

Antwoord gekregen via mail van de federale minister van mobiliteit


Geachte heer,

Speed pedelecs zijn conform de Europese Verordening 168/2013 bromfietsen. Het bepalen van de verkeersregels voor deze categorie van bromfietsen blijft evenwel een bevoegdheid van de landen zelf. België heeft ervoor geopteerd om speed pedelecs quasi gelijk te stellen met bromfietsen klasse B omwille van de maximumsnelheid van 45 km/u. Op een aantal punten werden voor de speed pedelecs evenwel een aantal specifieke regels bepaald omdat deze voertuigen nauw aansluiten bij de categorie van de fietsen, er moet immers getrapt worden. Zo kunnen ze ook worden toegelaten in tegenrichting in een éénrichtingsstraat, tot voorbehouden wegen (fietssnelwegen) en hebben ze de keuze tussen een bromfietshelm of een fietshelm die de slapen en het achterhoofd beschermt.

Daarenboven is het zo dat het niet zo makkelijk is om een snelheid van 45 km/u te halen met een speed pedelec, er moet daartoe ook heel wat vermogen met de benen worden geleverd. Da's natuurlijk een groot verschil met een bromfiets klasse B waarbij de snelheid van 45 km/u steeds binnen handbereik ligt. Dat speed pedelecs niet volledig gelijkgesteld worden met bromfietsen klasse B is ook te wijten aan het streven van de overheid om dergelijke duurzame vormen van mobiliteit te ondersteunen; het is niet alleen goed voor het milieu het is ook goed voor de gebruikers omdat er moet getrapt worden.

België was (en is) één van de eerste landen die een regelgeving heeft uitgewerkt rond de speed pedelecs. Er werd bij het invoeren van de speed pedelecs in het verkeersreglement getracht om de speed pedelec op een logische manier in het verkeersreglement in te passen, rekening houdend met de reeds bestaande categorieën van bromfietsen klasse A en B en ook (elektrische) fietsen. Het spreekt voor zich dat niet iedereen het daarmee eens is, dat geldt overigens ook voor sommige bestuurders van speed pedelecs, maar het is onmogelijk aan ieders wensen te voldoen.


Vriendelijke groeten,
Plaats reactie