Rood licht

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Auto55

Rood licht

Bericht door Auto55 »

Deze ochtend reed ik op een baan minder dan 30km/h.
Ik naderde een verkeerslicht (met flitspaal ernaast).
Toen ik dichtbijwas sprong licht op oranje. Ik remde alles wat ik kon om te kunnen stoppen en schoof door het ijzige besneeuwde wegdek iets verder tot goed half of over de stopstreep. Ik stond stil. Licht sprong seconden later op rood. Ik reed nog iets achteruit voor de stopstreep. Ben ik nu geflitst? Ga ik een boete krijgen?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rood licht

Bericht door Inazuma »

Roodlichtcamera's werken met inductielussen

Ze registreren pas als je
- de lussen in de juiste volgorde voorbij rijdt
- sneller dan 30 km/u rijdt
- het licht al op rood staat als je de tweede lus passeert

Dus de kans dat je een PV gaat krijgen is zeer zeer gering.


Probeer op een verlaten weg of leeg stuk parking eens hoe je auto reageert in deze omstandigheden.

Kans is aanzienlijk dat je door minder hard te duwen op je rempedaal, sneller stil staat in deze omstandigheden ...
In plaats van het ABS-remsysteem je probleem (te weinig grip) te laten oplossen, probeer het eens te gebruiken om je te laten merken hoe hard je kan remmen met de beperkte grip die er wel is.

De tijd dat je ABS tussenkomt, ben je niet aan het remmen.
Hoe harder je probeert te remmen, hoe harder / vaker / langer je ABS moet tussenkomen, en hoe meer remtijd en dus remafstand je kwijt speelt.

Bij dit soort weer gaat ABS altijd sporadisch wel even tussenkomen - da's normaal. Laten doen.
Maar als het gans je remweg continu moet tussenkomen, probeer dan maar eens wat minder hard te remmen :wink:

Gebruik de motorrem meer
Begin vroeger af te remmen als je ergens mogelijk moet stoppen / afslaan.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rood licht

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 30 jan 2019, 14:48 In plaats van het ABS-remsysteem je probleem (te weinig grip) te laten oplossen, probeer het eens te gebruiken om je te laten merken hoe hard je kan remmen met de beperkte grip die er wel is.

De tijd dat je ABS tussenkomt, ben je niet aan het remmen.
Hoe harder je probeert te remmen, hoe harder / vaker / langer je ABS moet tussenkomen, en hoe meer remtijd en dus remafstand je kwijt speelt.
Niet doen.

Je bent wel degelijk aan het remmen terwijl het ABS ingrijpt. ABS neemt nooit de remdruk volledig weg, doch zorgt voor 30% slip, de slip die ideaal gebleken is om zoveel mogelijk remkracht te kunnen overbrengen.
Kans is aanzienlijk dat je door minder hard te duwen op je rempedaal, sneller stil staat in deze omstandigheden ...
In geen geval.

Tijdens de veiligheidstrainingen bij de Duitse ADAC en bij de Oostenrijkse ÖAMTC wordt er de nadruk op gelegd dat, in gelijkblijvende omstandigheden, de remafstand met ABS altijd korter is dan zonder ABS.

Tot voor enkele jaren meende men dat dit niet het geval was op losse ondergrond. Bijvoorbeeld op losse sneeuw zouden de voorwielen zich ingraven in de sneeuw, waardoor deze zich als een keil ophoopt vóór de voorwielen en zodoende voor een sterke vertraging zorgt. Testen hebben aangetoond dat dit enkel het geval is tijdens het allerlaatste gedeelte van de remafstand, als de snelheid nog slechts zeer gering is. Daarvoor hebben de voorwielen door de snelheid geen tijd genoeg om zich in te graven. De geringe winst op dat allerlaatste gedeeltee van de remafstand weegt geenszins op tegen het verlies zonder ABS op het grootste gedeelte van de remafstand.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rood licht

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 31 jan 2019, 10:45 Niet doen.
Probeer het gewoon zelf eens, je hebt zelfs meer kans daartoe :wink:

Bovenop de rem gaan staan op sneeuw en ijzige ondergrond, resulteert in continu ingrijpen vh ABS en làngere stopafstand waarbij je het raden hebt waar je gaat uitkomen.

Naargelang het ABS systeem kan je zelfs met 4 geblokkeerde wielen voortschuiven als je ze ineens allemaal blokkeert.

Wat remdruk wegnemen zodat het ABS niet continu volle bak bezig is -maar het blijft wel tussenkomen- maakt de remafstand korter en voorspelbaarder.
Plaats reactie