Telt dit verkeersbord alleen voor de door de gemeente geplaatste hindernis of voor de gehele lengte van dit stuk?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
KennethT

Telt dit verkeersbord alleen voor de door de gemeente geplaatste hindernis of voor de gehele lengte van dit stuk?

Bericht door KennethT »

Hallo.

Er is hier een stuk dat ik vele keren op een week passeer en er wordt daar vaak hard gereden. De gemeente heeft nu zwart gele palen gezet aan beide kanten van de straat zodat het een pak lastiger wordt voor snelheidsduivels.

Voor elk van die palen staat een blauw verkeersbord B21 dat aantoont wie door mag en wie moet wachten. Nu staat er altijd een bewoner ook geparkeerd tussen 2 van die hindernissen. Als de pijl aan mijn kant wit is moet ik niet wachten aan de door de gemeente geplaatste hindernis, de tegenligger moet wachten. Maar eens ik die hindernis gepasseerd ben en nu de geparkeerde wagen moet inhalen, heb ik dan nog steeds voorrang op mijn tegenligger? Telt de witte pijl die ik daarvoor had gezien bij de geplaatste hindernis dan ook nog voor het inhalen van die wagen?

Hieronder een illustratietje ter verduidelijking:

Afbeelding

De reden dat ik twijfel is omdat er voor elk van die hindernissen telkens zo'n bord staat. Dat geeft mij de indruk dat ze specifiek bedoeld zijn om de voorrang voor die specifieke hindernissen te regelen, en dat voor geparkeerde wagens of andere hindernissen gecreëerd door burgers, nog steeds de gewone regel geldt: als die zich aan mijn kant bevinden moet ik er achter staan en de aankomende tegenligger voorrang geven. Want als het voor het hele stuk zou tellen (en dus ook voor élk mogelijk obstakel) zou het dan toch maar 1 keer voorkomen, aan het begin? Enfin, die indruk heb ik, maar ik heb geen idee wat nu de echte waarheid is.

Dus doe ik een beroep op jullie expertise! :-)

Alvast hartelijk dank voor de hulp.

Met vriendelijke groeten,
Kenneth
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Telt dit verkeersbord alleen voor de door de gemeente geplaatste hindernis of voor de gehele lengte van dit stuk?

Bericht door Inazuma »

KennethT schreef: 20 jul 2018, 07:08 zodat het een pak lastiger wordt voor snelheidsduivels.
Of net interessanter ... chicanes !

Voor elk van die palen staat een blauw verkeersbord B21 dat aantoont wie door mag en wie moet wachten.
Afbeelding
B21 kan/mag nooit alleen staan

De andere richting MOET een B19 hebben
Afbeelding


Staan de borden er effectief zoals je ze op tekening gezet hebt ?
Want daar is ganse doorgang hetzelfde geregeld over ganse lengte ...

Linkje streetview ?
Adres, foto ?


B19/B21 gelden voor de gesignaleerde smalle doorgang
Normaal is dat een vaste hindernis, of een hindernis die er tijdelijk ontstaat door bvb werken.

Niet tegenover geparkeerde voertuigen. Enfin, dat is tenminste niet de bedoeling.
Kan het wel onduidelijk(er) maken in een fout of complex gesignaleerde omgeving.


Nu, als een voertuig geparkeerd staat in een smalle doorgang die als 1 geheel gesignaleerd is, dan geldt die voorrangsregeling in de ganse doorgang. En dan maakt het voertuig niets uit.

Maar een voertuig tussen verschillende apart gesignaliseerde smalle doorgangen in, daar moet je de voorrangsregel bij hindernissen op toepassen ...

De reden dat ik twijfel is omdat er voor elk van die hindernissen telkens zo'n bord staat. Dat geeft mij de indruk dat ze specifiek bedoeld zijn om de voorrang voor die specifieke hindernissen te regelen, en dat voor geparkeerde wagens of andere hindernissen gecreëerd door burgers, nog steeds de gewone regel geldt: als die zich aan mijn kant bevinden moet ik er achter staan en de aankomende tegenligger voorrang geven
Zoals je tekent, staan de borden verkeerd
Kan levensgevaarlijk worden indien beide bestuurders denken voorrang te hebben ... en volgens de borden ook hebben.
Dat 1 bord bvb omgedraaid staat, zal nauwelijks opvallen ...


Soms signaliseert men een geheel van hindernissen als één doorgang (één set borden).

Soms signaliseert men elke opéénvolgende doorgang opnieuw
Daarbij kan men dan
- doorheen de reeks hindernissen één rijrichting voorrang geven,
ofwel
- elke hindernis apart een àndere rijrichting voorrang geven

. Want als het voor het hele stuk zou tellen (en dus ook voor élk mogelijk obstakel) zou het dan toch maar 1 keer voorkomen, aan het begin?
Inderdaad.
Zou ...
In de praktijk zie je alles dat nutteloos is, of niet deugt ...

Enfin, die indruk heb ik, maar ik heb geen idee wat nu de echte waarheid is.
Dat krijg je bij weg-wanbeheer :evil:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Telt dit verkeersbord alleen voor de door de gemeente geplaatste hindernis of voor de gehele lengte van dit stuk?

Bericht door Jozef »

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Het omgekeerde B21 bord is niet regelmatig (= volgens de regels) naar de vorm en niet aangebracht overeenkomstig de voorschriften van dit reglement (= de wegcode), want in artikel 67.3 wordt het bord afgebeeld met rechts een witte pijl die naar boven wijst en links een rode pijl die naar onder wijst.

Maar hoe dan ook verandert de betekenis van het bord B21 niet als het omgekeerd aangebracht wordt, want artikel 67.3 voorziet één en slechts één betekenis voor dat bord: voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen. En een dergelijk bord behoort volgens artikel 5 niet tot de borden die je moet in acht nemen, maar de wegcode zegt niet dat je het niet mag in acht nemen. Je moet er dus niet van uitgaan dat je voorrang op de tegenliggers hebt, maar je mag het wel, met alle gevolgen vandien als een tegenligger daar ook van uitgaat.

Waarom treedt men niet op tegen die wegbeheerder? In Duitsland valt dat onder "Gefährdung des Straßenverkehrs" (het in gevaar brengen van het wegverkeer), en dat is een "Straftat" (te vergelijken met een correctioneel misdrijf in België) waar tot 5 jaar gevangenis op staat.
KennethT

Re: Telt dit verkeersbord alleen voor de door de gemeente geplaatste hindernis of voor de gehele lengte van dit stuk?

Bericht door KennethT »

Hartelijk dank voor de antwoorden! :)

Ja jullie hebben gelijk, er staan geen blauwe borden aan beide kanten - net nog gekeken toen ik passeerde.
Het is mijn tekening die niet klopte. Oeps, mijn excuses!! :oops: :lol:

Hier is de correcte weergave van hoe de borden er momenteel geplaatst staan (B19 heb ik bewust omgedraaid want de tekening is vanuit het perspectief van de bestuurder die in deze tekening de blauwe borden ziet en voorrang heeft):

Afbeelding

Anyways, dankzij jullie zijn mijn twijfels nu in ieder geval uitgeklaard. Het is in deze situatie dus inderdaad zoals ik al vermoedde; de borden zijn enkel van toepassing op de hindernissen waar ze telkens voor staan, in dit geval dus de palen. Achter geparkeerde auto's en dergelijke moet ik dus nog steeds wachten en voorrang verlenen aan de tegenliggers.

Nogmaals bedankt!!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Telt dit verkeersbord alleen voor de door de gemeente geplaatste hindernis of voor de gehele lengte van dit stuk?

Bericht door Inazuma »

KennethT schreef: 20 jul 2018, 17:00 Anyways, dankzij jullie zijn mijn twijfels nu in ieder geval uitgeklaard. Het is in deze situatie dus inderdaad zoals ik al vermoedde; de borden zijn enkel van toepassing op de hindernissen waar ze telkens voor staan, in dit geval dus de palen. Achter geparkeerde auto's en dergelijke moet ik dus nog steeds wachten en voorrang verlenen aan de tegenliggers.
Zoals je het getekend hebt, staat het geparkeerde voertuig in de gesignaleerde smalle doorgang, tussen de set voorrangsborden in, en gelden daar dus de voorrangsborden :!:
Plaats reactie