Rechts inhalen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Finestra
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2018, 20:04

Rechts inhalen

Bericht door Finestra »

Beste,
Ik reed onlangs van Rotterdam naar België waarbij een aantal auto’s links bleven rijden en ik ze rechts inhaalden. De auto achter mij, die ik voorbij stak was met zijn gsm in de hand mij aan het filmen. Nu is mijn vraag of hij hier iets mee kan doen?
Alvast bedankt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rechts inhalen

Bericht door Jozef »

Als het in België geen bevoegd persoon was, is de kans erg klein dat je er problemen zou mee krijgen.
Finestra
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2018, 20:04

Re: Rechts inhalen

Bericht door Finestra »

Zelf reed hij ook veel sneller dan de toegelaten snelheid. Bovendien was het een oudere man, in ieder geval hartelijk dank!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rechts inhalen

Bericht door Jozef »

Finestra schreef: 13 apr 2018, 00:36 Zelf reed hij ook veel sneller dan de toegelaten snelheid. Bovendien was het een oudere man, in ieder geval hartelijk dank!
Als het een bevoegd persoon was, speelt dat voor jou geen rol dat hij zelf sneller dan toegestaan reed.

Als het de bestuurder zelf was die met een GSM aan het filmen was, hoef je helemaal niets te vrezen, want dat mag zelfs een bevoegd persoon als bestuurder niet. Hij heeft dan het bewijsmiddel (de opname) op onwettige wijze bekomen, zodat het niet in aanmerking kan genomen worden.

Ik wil zeker geen zedenprediker zijn (diegene die nooit een verkeersovertreding begaat werpe de eerste steen), maar... wees voorzichtig met dat verboden rechts inhalen, mijn beste. Vroeg of laat komt er, uit onachtzaamheid of moedwillig om jou te hinderen, een bestuurder van de linker naar de rechter rijstrook en komt het tot een aanrijding met jouw wagen.

Hoe een dergelijke aanrijding tegen relatief hoge snelheid afloopt, is meestal erg onvoorspelbaar, maar kan vrij dramatisch zijn. Er zijn al te veel jongeren die, nog vóór hun leven als volwassene goed en wel begonnen is, door één enkele jeugdzonde als invalide verder door het leven gaan. Geraak dan maar aan een levenspartner en een interessante job. Allen zouden ze graag de klok kunnen terugdraaien, maar dat gaat nu eenmaal niet.

Wat het juridisch aspekt betreft: die andere bestuurder mocht dan wellicht niet van rijstrook veranderen zonder jou voorrang te verlenen. Maar anderzijds kan de rechter oordelen dat hij zich niet diende te verwachten aan een voertuig dat verbodenerwijze langs rechts zou inhalen. De uitkomst is dus onzeker.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rechts inhalen

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 13 apr 2018, 03:16 Wat het juridisch aspekt betreft: die andere bestuurder mocht dan wellicht niet van rijstrook veranderen zonder jou voorrang te verlenen. Maar anderzijds kan de rechter oordelen dat hij zich niet diende te verwachten aan een voertuig dat verbodenerwijze langs rechts zou inhalen. De uitkomst is dus onzeker.
Verandering van rijstrook is een manoeuvre
De voorrangsplicht geldt ook tegen bestuurders die een overtreding begaan, zo lang ze voorzienbaar zijn
(een rechts inhalend voertuig is voorzienbaar als je zelf eindeloos links rijdt ...)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rechts inhalen

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 13 apr 2018, 13:47een rechts inhalend voertuig is voorzienbaar als je zelf eindeloos links rijdt
Aha. Als een weggebruiker een overrtreding begaat, moet hij volgens jou voorzien dat de weggebruiker die hij daarmee hindert, een overtreding zal begaan om die hinder te vermijden.

Ik moet vertragen omdat een voetganger de rijbaan niet op de 5 meter verder gelegen oversteekplaats voor voetgangers oversteekt. Die moet dan ook maar voorzien dat ik zijn broek ga afrijden zeker?
Plaats reactie