Aanvraag voorlopig rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
hdennis
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2018, 16:58

Aanvraag voorlopig rijbewijs

Bericht door hdennis »

Ik heb mijn voorlopig rijbewijs gehaald maar heb niet direct een begeleider of het geld om een rijschool te betalen aangezien ik een student ben.

Wel begin ik vanaf september te werken omdat ik dan ben afgestudeerd bij een bedrijf dat bedrijfswagens voorziet aan mensen met een vast rijbewijs.

Het probleem is dat ik pas 9-maanden na de aanvraag mijn praktijk examen kan afleggen. Maar toen ik op de gemeente mijn rijbewijs wou afhalen zonder begeleiders zeiden ze dat dat niet kon omdat ik daarvoor bij een erkende rijschool lessen moet volgen. Mijn plan was om dit pas te doen na september als ik al wat geld heb verdient.
Maar als ik dan pas mijn rijbewijs kan afhalen moet ik zoveel maanden langer wachten eer ik zelfs mijn praktijk examen mag afleggen.

Klopt dit dat ik mijn rijbewijs niet mag afhalen zonder begeleider? Is er een manier om dit toch eerder aan te vragen zodat die 9 maanden al beginnen te lopen?
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Re: Aanvraag voorlopig rijbewijs

Bericht door DWB »

Zeker. Vraag meteen een voorlopig rijbewijs mét begeleider aan, dus 36 maanden. Je moet minstens één begeleider opgeven, dus dan zoek je maar iemand die al acht jaar zijn rijbewijs heeft en desnoods zuiver pro forma je begeleider wilt zijn. Zodra je je voorlopig rijbewijs 36 maanden hebt beginnen de 9 maanden te lopen. Zodra je begint te werken volg je rijlessen en na 20 uren (en goedkeuring van de rijschool) kun je je voorlopig rijbewijs 36 maanden omwisselen naar een voorlopig rijbewijs 18 maanden.

Eén nadeel: twee keer betalen voor het voorlopig rijbewijs (afhankelijk van gemeente telkens zo'n ± 25 euro).
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Aanvraag voorlopig rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

De pro forma begeleider is dan ook verplicht 3u vormingsmoment te volgen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Re: Aanvraag voorlopig rijbewijs

Bericht door DWB »

Die minimumtermijn van negen maanden stage vind ik trouwens wel overdreven lang, wat mij betreft zou er zelfs geen enkele termijn moeten zijn. Als je kunt autorijden en dat kunt bewijzen op het examen, dan is het toch in orde? Voor wie snel zijn rijbewijs moet halen voor zijn werk is de huidige regeling toch erg ongunstig. Misschien gewoon een maatregel om autorijden te ontmoedigen?

Op dat vlak vind ik de nieuwe regeling in Brussel toch beter. Na 30 uur rijles kun je meteen examen doen, al heb je je theorie nog maar een paar weken daarvoor gedaan.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Aanvraag voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

hdennis schreef: 12 apr 2018, 16:59 Wel begin ik vanaf september te werken omdat ik dan ben afgestudeerd bij een bedrijf dat bedrijfswagens voorziet aan mensen met een vast rijbewijs.
Denk er aan dat je met een voorlopig rijbewijs B, géén goederen mag vervoeren in commercieel verband

Geen idee wat je daar gaat doen, maar kijk er mee uit.
Als men je al een bedrijfswagen wil geven met een voorlopig rijbewijs ....
Plaats reactie