brommer reed te snel

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
bobbyewing

brommer reed te snel

Bericht door bobbyewing »

Beste iedereen,
Na mijn echtscheiding (ben 50) kocht ik me tweedhands een brommer peuageot A klasse voor naar het werk te rijden. Deze brommer reed te snel hoewel ik niks ken van al die blijkbaar verschillende klasse en snelheden. Twee weken geleden ben ik op de rollen moeten komen en haalde deze een gecorigeerde snelheid van 51/uur. Brommer onmiddelijk 30 dagen aan de ketting. Vandaag krijg ik een PV in de brievenbus, rijden zonder rijbewijs rijden zonder verzekering, aanpassen van brommer bijgevolg niet in orde met de verkeersbelasting

Heb nog nooit een overtreding gedaan, geen strafblad, nu lees ik daar dingen over kwijtspelen rijbewijs (dan ben ik gelijk ook mijn werk kwijt) en torenhoge boete's. Kan iemand me ongeveer zeggen of ik nog kans maak op een eventueele minnelijke schikking, hoeveel me dat ongeveer gaat kosten aan takel en stallingskosten (hij is blijkbaar 7 km verder in een garage getakeld) of eventueele boete's.

Bedankt op voorhand
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: brommer reed te snel

Bericht door Inazuma »

bobbyewing schreef: 28 feb 2018, 16:39 kocht ik me tweedhands een brommer peuageot A klasse
Particulier gekocht, of van handelaar ?

De max snelheid staat op de papieren.
Dat moet toch opvallen dat die sneller reed dan 25 ...
Vandaag krijg ik een PV in de brievenbus, rijden zonder rijbewijs rijden zonder verzekering, aanpassen van brommer bijgevolg niet in orde met de verkeersbelasting
Sneller dan 45 wordt het een motorfiets ipv een bromfiets klasse A (25 km/u)

Waarvoor je dan blijkbaar geen rijbewijs, geen verzekering, geen inschrijving , geen verkeersbelasting betaald hebt ...
Heb nog nooit een overtreding gedaan, geen strafblad, nu lees ik daar dingen over kwijtspelen rijbewijs (dan ben ik gelijk ook mijn werk kwijt) en torenhoge boete's.
De boetes zijn theoretisch idd zeer hoog
Tot 80.000 euro ...

Doorgaans kom je weg rond de minimumboete van 1600 euro (200 x 8) (+gerechtskosten, + verplichte bijdrage slachtofferfonds 200 euro) + de fiscale boete (in eerste instantie 50% van het ontdoken bedrag, maar dat is erg laag voor motorfietsen) + kosten takeling en herstelling

Boete kan deels voorwaardelijk zijn, maar hoeft niet.

Artikel 30

§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :

1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs
;

Uitgesproken boetebedrag moet je x 8 doen (opdeciemen)

Je kan daar bovenop inderdaad ook een verval van het recht tot sturen gedurende 8 dagen tot 5 jaar oplopen ...


Je kan de rechter vragen dat niet op te leggen (gunst van de rechtbank) of het verval op te leggen in weekend (ook een gunst ) maar dat moet je vragen VOOR uitspraak vonnis :!:



Kan iemand me ongeveer zeggen of ik nog kans maak op een eventueele minnelijke schikking,
Normaal worden hier geen minnelijke schikkingen voor getroffen
Dit is politierechtbank
hoeveel me dat ongeveer gaat kosten aan takel en stallingskosten (hij is blijkbaar 7 km verder in een garage getakeld) of eventueele boete's.
Na die 30 dagen asap ophalen als er geen verdere voorwaarden aan de vrijgave verbonden zijn
Stallingskosten lopen op

Onderdelen waarmee bromfiets opgedreven werd, worden normaal verwijderd

NIET mee naar huis rijden !
Tenzij hij teruggezet is naar 25 km/u , ttz de originele toestand
Geen idee wat voor "garage" het is, maar dat doen ze uiteraard alleen als u er om vraagt , en er voor betaalt ...

Anders best eens informeren bij merkdealer om 'm daar te laten afstellen
bobbyewing

Re: brommer reed te snel

Bericht door bobbyewing »

80000 euro ??? Wie kan dat betalen ??? Ik ben zo bang als ne wezel nu, die echtscheiding heeft me stukken van mensen gekost, als ik er nu nog zo een monsterboete bij ga krijgen, dat kan ik toch niet betalen. dan zullen ze me maar naar de gevangenis moeten sturen denk ik. Hoe lang duurt dat eigenlijk eer ik naar de rechter moet na de PV ??? Ik vind niks terug op de papieren van een maximumsnelheid, heb deze brommer partikulier gekocht.
En die 1600 euro waarover je praat is dat dan alles inbegrepen of is al de rest nog eens appart te tellen. Denk dak beter al naar de dokter ga pillen voor de zenuwen halen, hier had ik echt geen idee van hoor
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: brommer reed te snel

Bericht door Jozef »

80.000 euro is het maximum. Als je nog geen strafblad hebt, kom je er de eerste keer, zoals Inazuma schreef, mogelijk met 1.600 euro vanaf. Je hoeft dus nog niet meteen te hopen op een kamer met volpension in een gevangenis. :wink:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: brommer reed te snel

Bericht door Inazuma »

bobbyewing schreef: 04 mar 2018, 18:23 80000 euro ??? Wie kan dat betalen ???
Het gaat om een inbreuk tegen de technische voertuig-vereisten.
Die mogelijke boetes zijn zo hoog omdat ze ook gebruikt moeten kunnen worden tegen de producenten van voertuigen die de wetgeving overtreden.

Een autobouwer die sjoemelt met zijn uitstootwaarden bvb ...
Hoe lang duurt dat eigenlijk eer ik naar de rechter moet na de PV ???
Reken op een jaar ongeveer ...
Ik vind niks terug op de papieren van een maximumsnelheid, heb deze brommer partikulier gekocht.
Doorgaans staat er maar A of B en moet je weten dat dat overeenkomt met 25 of 45 km/u

Het gele plakaatje duidt ook op 25 km/u
Als het niet verwijderd werd... om niet meteen te laten opvallen dat hij maar 25 mag.
(mag verwijderd zijn indien bromfiets ingeschreven was)
En die 1600 euro waarover je praat is dat dan alles inbegrepen of is al de rest nog eens appart te tellen.
Dat is de minimumboete, 200 € x 8 (opdeciemen)
Kan deels voorwaardelijk opgelegd worden.
Maar hangt af van de rechter, je voorgeschiedenis, ...

Rest is extra: gerechtskosten, bijdrage slachtofferfonds


Opgedreven brommerkes zijn een plaag die men met controles en pittige boetes probeert tegen te gaan ...
Gast

Re: brommer reed te snel

Bericht door Gast »

bedankt voor de reactie's, hoop dat de rechter me gunstig gezind gaat zijn vermits ik helemaal de bedoeling had met een 'opgefokte' brommer te rijden, zou zelfs niet weten hoe ik daar moest aan beginnen., heb hem zo gekocht, heeft steeds op steeds zijn onderhoud gehad en heb nooit iets gehoord dat die zou zijn opgedreven of op welke manier dat zou gebeurd zijn. Hoop dat de rechter rekening zal houden met mijn blanco strafregister en eventueel een deels van de boete met uitstel zal uitspreken. Geen nut me verder zenuwachtig te maken, haalt toch niks uit
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: brommer reed te snel

Bericht door Jozef »

Gezien de verzachtende omstandigheden die in jouw voordeel pleiten, zal de uitspraak wellicht geen ramp worden.

Laat je bromfiets alvast onverwijld in regel stellen, en neem het bewijs ervan (de desbetreffende rekening) mee naar de rechtbank.

Neem wel de moeite om tijdig op de rechtbank te verschijnen, en stuur vooral je kat niet. De inkom is alvast gratis. :lol:
Plaats reactie