7132

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Luca
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:09

7132

Bericht door Luca »

Besten,
De vragen hebben betrekking op een defect voertuig
- Wanneer spreekt men precies van een defect voertuig?
- Bv. Stel dat je je auto hebt geparkeerd en daarvoor een parkeerticket hebt gekocht. Later ga je iets halen uit de auto en sluit je jezelf buiten de auto(sleutels nog in de auto en auto gesloten). Je bent bovendien in een andere stad en hebt niet meteen toegang tot een reservesleutel. Wat kan je dan het beste doen? Spreek je hier dan van een defect voertuig?
Een vriend van me had deze situatie namelijk eens aan de hand en iemand is de sleutel komen brengen. Ik vraag me echter af wat je moet doen als je deze mogelijkheid niet hebt. Kan je best je auto verlaten om de sleutel te halen in de andere stad? Hoe verwittig je de parkeerwachter?
Alvast bedankt
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 7132

Bericht door de rijprof »

Artikel 51. Defect voertuig, op de openbare weg gevallen lading

51.1.
De bestuurder van een defect voertuig moet de nodige maatregelen nemen om de veiligheid en vlotheid van het verkeer te verzekeren.

Te dien einde moet hij het voertuig opstellen zoals een geparkeerd voertuig.

Wanneer een auto of een door dit voertuig getrokken aanhangwagen evenwel niet kan worden verplaatst of slechts kan worden opgesteld op een plaats waar het stilstaan en het parkeren verboden zijn, moet de bestuurder dit voertuig op afstand signaleren door de gevaarsdriehoek, voorzien in artikel 81.2.1° van dit reglement.
...
Jouw voertuig staat geparkeerd op een plaats waar het stilstaan en het parkeren NIET verboden is, bijgevolg moet je een geldig parkeerticket achter de voorruit leggen. Vraag is dan:" hoe leg ik dat parkeerticket achter mijn voorruit als ik geen sleutels heb? Hoe leg ik een brief achter mijn voorruit?"
Vaak kan er per SMS-code geparkeerd worden. Zo niet, probleempje...

Signaleren met een gevarendriehoek, als een defect voertuig, moet op plaatsen waar stilstaan en parkeren verboden zijn en dat geldt niet waar parkeren toegelaten is. In jouw geval is parkeren toegelaten, mits betaling.

Je zal dus een parkeerticket moeten kopen, achter de ruitenwisser steken, hopen dat niemand ermee aan de haal gaat.
Of geen parkeerticket kopen en het risico lopen op een retributie.
Of trachten om de gemeentelijke parkeerdienst te bereiken en hen vragen wat je best kunt doen.
Jouw eigen ruit inslaan, lijkt mij ook niet de goedkoopste, noch de veiligste oplossing.

Gouden tip: laat nooit je sleutels in het contact als je de auto verlaat en de deuren dicht doet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 7132

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 20 dec 2017, 23:14 Gouden tip: laat nooit je sleutels in het contact als je de auto verlaat en de deuren dicht doet.
Diamanten tip: laat nooit de sleutel in het contactslot steken als je uitstapt.

Je gaat tanken, en tegen dat je terugkomt van de betaalterminal, is er een carjacker achter het stuur gekropen en zie je hem met je wagen wegrijden.

Je denkt: "Mijn auto is tegen diefstal verzekerd", maar je kunt niet alle originele sleutels aan de verzekeraar bezorgen. Die gaat dan vermoeden dat je je auto verkocht hebt met één sleutel erbij.
Wimg
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2017, 00:31

Re: 7132

Bericht door Wimg »

Jozef schreef: 21 dec 2017, 13:22 Je gaat tanken, en tegen dat je terugkomt van de betaalterminal, is er een carjacker achter het stuur gekropen en zie je hem met je wagen wegrijden.

Je denkt: "Mijn auto is tegen diefstal verzekerd", maar je kunt niet alle originele sleutels aan de verzekeraar bezorgen. Die gaat dan vermoeden dat je je auto verkocht hebt met één sleutel erbij.
In een algemene situatie kan dit inderdaad problemen opleveren bij de verzekering. Die betalen niet graag en zien heel vlug "verdachte omstandigheden" in een voorval.

Voor deze specifieke situatie: aan elk tankstation staan camera's ... met een vriendelijke vraag zijn deze beelden gemakkelijk op te vragen. Een tankstation uitbater wenst geen slechte reputatie te krijgen en zal je veel liever helpen.


bijkomend: diefstal of carjacking = aangifte bij de politie --> kopie van aangifte naar verzekering
Als je wagen gestolen of ge-carjacked is en je hebt geen aangifte bij de politie gedaan, dan kan zelfs ik begrijpen dat de verzekering zich vragen begint te stellen.



dit alles gezegd zijnde ... voorkomen is inderdaad beter dan genezen.
Plaats reactie