Pagina 1 van 1

Alternatieve geluidstoestellen

Geplaatst: 06 dec 2017, 21:02
door Wimg
Dagelijks pendel ik naar het werk met deze motor (promofilm van de producent).
Een Zero SR 2017 is bijzonder krachtig, weinig onderhoud, zeer zuinig, 100% elektrisch en uiterst stil.
En dat laatste punt is nu net een tweesnijdend zwaard.


Enerzijds is de motor zeer stil waardoor voetgangers en fietsers mij niet horen aankomen.
Anderzijds is de standaard claxon is ZEER luid waardoor diezelfde weg gebruikers opspringen (dit mag letterlijk opgevat worden) als ik deze gebruik.
Toen ik overlaatst bij mijn garagist voor een nazicht was, heb ik een andere Zero zien staan waarvan de eigenaar een fietsbel op het stuur heeft gemonteerd als tussenoplossing. Uitstekend idee dacht ik, hoewel ik zelf zou opteren voor iets meer elektronisch, da’s iets minder … fietsirig.

Uiteraard komt nu de grote “maar” …
Artikel 33 “Gebruik van geluidstoestellen”, paragraaf 1 van de wegcode zegt:
Het is verboden andere toestellen voor het geven van geluidssignalen te gebruiken dan die welke voorzien zijn in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.
Een eerste vraag is --> waar kan ik die lijst vinden van geluidstoestellen die “voorzien zijn in dit reglement”? Overige twee paragraven in dit artikel spreken enkel nog over het gebruik, niet over de voorziening.
En de tweede vraag is --> na die “of” lijkt het mij dat er theoretisch gezien zelfs geen fietsbel zou mogen toegevoegd worden als deze niet door de fabrikant werd geplaatst. Klopt dat?

Re: Alternatieve geluidstoestellen

Geplaatst: 09 dec 2017, 21:38
door Inazuma
Je moet het standaard gemonteerde geluidstoestel gebruiken
Voertuig is zo goedgekeurd om verkocht te worden.

Mag uitsluitend vervangen worden door een vervang-onderdeel met nagenoeg dezelfde eigenschappen

Re: Alternatieve geluidstoestellen

Geplaatst: 16 dec 2017, 15:07
door Wimg
Inazuma schreef: 09 dec 2017, 21:38 Mag uitsluitend vervangen worden door een vervang-onderdeel met nagenoeg dezelfde eigenschappen
Bedankt voor je antwoord. Ik vreesde daar al voor maar wou voor de zekerheid hier toch eens navragen.

Voor elektrische voertuigen is dit is nog een klein gaatje in de wetgeving naar mijn inzien ... ofwel mensen omver rijden ofwel hen een hartaanval bezorgen.

Zal dan maar voor de "lesser of two evils" gaan en hen een hartaanval bezorgen. :)

Re: Alternatieve geluidstoestellen

Geplaatst: 16 dec 2017, 18:35
door Jozef
Je mag in ieder geval geen geluidstoestel installeren zoals bij 0:30 in dit filmpje. :lol:

Re: Alternatieve geluidstoestellen

Geplaatst: 16 dec 2017, 22:28
door Wimg
Jozef schreef: 16 dec 2017, 18:35 Je mag in ieder geval geen geluidstoestel installeren zoals bij 0:30 in dit filmpje. :lol:
LOL! Nee :lol:
Mijn insteek was om de mensen vlak voor mij geen hartaanval te bezorgen ... niet om gans de stad één te bezorgen :lol:

De bedoeling is om NIET te doen zoals deze: Pedestrian Compilation - RoyalJordanian

(Hoewel context anders is waardoor hij soms wel gelijk heeft ... soms)

Re: Alternatieve geluidstoestellen

Geplaatst: 18 dec 2017, 13:27
door Inazuma
Als de claxon van een "normale" motorfiets stiller is, zou je er eventueel zo eentje kunnen monteren.
Dat zijn ook onderdelen die goedgekeurd zijn voor gebruik op voertuigen

Geen idee of ze bij ZERO een standaard moto-claxon (naar aansluitingen, montage) gebruikten ?

Of voelt die gewoon zo luid omdat de motor zelf geen kabaal maakt ?

Re: Alternatieve geluidstoestellen

Geplaatst: 18 dec 2017, 20:43
door Jozef
@ Inazuma:

KB 10.10.74 - technische eisen bromfietsen, motorfietsen en hun aanhangwagens

Art. 29.3
De eisen waaraan de geluidshoorns moeten voldoen worden door Ons bepaald.
Weet jij soms waar wijlen koning Boudewijn (= Ons) die eisen verstopt heeft?

Re: Alternatieve geluidstoestellen

Geplaatst: 18 dec 2017, 22:01
door Inazuma
Niet te vinden in het online staatsblad

Zo'n dingen zijn behoorlijk hopeloos ...

Re: Alternatieve geluidstoestellen

Geplaatst: 16 mar 2018, 13:40
door Wimg
Oops, niet opgemerkt dat er nog een reply was.

Inazuma schreef: 18 dec 2017, 13:27 Geen idee of ze bij ZERO een standaard moto-claxon (naar aansluitingen, montage) gebruikten ?
Ik vermoed wel dat het "een" standaard moto-claxon is, meer kan ik er echter niet over zeggen
Inazuma schreef: 18 dec 2017, 13:27 Of voelt die gewoon zo luid omdat de motor zelf geen kabaal maakt ?
Of dat het volume gevoelsmatig hoger ligt door het contrast met de stille motor ... Ik denk van niet.
Ook vrienden hebben mij al gezegd dat ze verschieten hoe luid die is, te vergelijken met een stevige personenwagen.
Ik heb vroeger nog met een Renault Clio gereden en zelfs die claxon was stiller.

En als ik vergelijk met mijn Honda Deauville (die ondertussen verkocht is) geeft de claxon daarop duidelijk een hoop minder lawaai.

Re: Alternatieve geluidstoestellen

Geplaatst: 17 mar 2018, 16:01
door Jozef
Ach, als jij en ik rechtstaan op een receptie en ik laat mijn glas op de stenen vloer vallen, ga je al verschieten. :lol: