Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Wimg
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2017, 00:31

Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door Wimg »

Beste,

hypothetische vraag:
-> Een autobestuurder en een motor rijder (Klasse A) naderen een wegversmalling en willen elkaar kruisen.
-> Verkeersborden geven langs beide rijstroken ondubbelzinnig aan dat de autobestuurder voorrang heeft en de motorrijder voorang moet verlenen.
-> Er is voldoende plaats zodat beide voertuigen elkaar veilig kunnen kruisen.


--> moet de motorrijder alsnog stoppen en de autobestuurder de volledige rijbaan laten
--> mag de motorrijder, mits hij voldoende rechts houdt, de wegversmalling oprijden en zo samen met de auto de wegversmalling kruisen.

Met vriendelijke groeten,
Wim.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door Stefan Peeters »

De motorrijder is verplicht voorrang te verlenen. In de praktijk is het mogelijk dat beiden samen door de smalle doorgang kunnen rijden maar bij een eventuele aanrijding zal de motorrijder dan waarschijnlijk aansprakelijk gesteld worden omdat hij geen voorrang verleende.
Het blijft dus een risico...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door de rijprof »

En steeds rekening houden met minimum 1 meter zijdelingse afstand.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door Benny Stinkens »

de rijprof schreef: 05 dec 2017, 10:22 En steeds rekening houden met minimum 1 meter zijdelingse afstand.
Niet t.o.v. een motorfiets of een andere auto :idea:
Art 40 ter schreef:Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.
art 40.7. schreef: De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Wimg
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2017, 00:31

Re: Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door Wimg »

De noemer “hypothetische vraag” was een volledig verkeerde benaming die ik aan deze vraag gegeven heb, dit zou eerder “praktische vraag” moeten zijn.

Ik ben namelijk zelf de motorrijder in deze situatie en moet tweemaal per dag langs de wegversmalling die op de foto achter deze URL getoond wordt . Mijn (geregistreerde) helmcamera waarvan dit beeld genomen is, neemt altijd op tijdens het rijden.
Zoals je op dit beeld kan zien is, indien de tegenligger een gewone personenwagen is, er voldoende plaats om terzelfdertijd elkaar te kruisen. Zelfs met 1 meter bijkomende zijdelingse afstand.

Meestal stop ik daar en verleen gewoon voorrang, dit is slechts een paar seconden wachten en het is veel veiliger. Echter, een aantal maanden geleden ben ik een wagen gekruist die met een veel hoger dan toegelaten snelheid in tegengestelde richting kwam afgereden. Daardoor heb ik de beschikbare tijd/afstand verkeerd ingeschat.
Gezien het bochtenwerk dat deze versmalling veroorzaakt, moest de tegenligger zijn snelheid verminderen. Dit was voldoende traag dat hij zijn bochten op normale wijze kon nemen (tenminste naar mijn inzicht, ik ben ook autobestuurder). Op het moment dat we elkaar kruisten bevond ik mij echter nog maar pas in het midden van de eerste helft van de wegversmalling.

Tijdens het effectief kruisen viel het echt op dat de tegenligger ostentatief dichtbij mij kwam rijden (echt HÉÉÉÉL dichtbij!!). De bestuurder wou me waarschijnlijk duidelijk laten weten dat het hem niet zinde dat ik niet gestopt was.

Uit jullie antwoord begrijp ik reeds dat, mocht dit tot een aanrijding gekomen zijn, ik in ‘normale’ omstandigheden aansprakelijk zou gesteld zijn.
Ik heb ‘normale’ opzettelijk tussen quotes gezet omdat ik met mijn helmcamera (geregistreerde camera, dus beelden zijn ontvankelijk bij betwisting voor rechtbank) het exacte verloop van de situatie kan aantonen.

Mijn opvolg vraag is dus:
- Ik kon aantonen dat ik uiterst rechts reed (zo goed als tegen de borduur)
- Ik kon aantonen dat de tegenligger voldoende tijd had om ook zijn afstand van mij te kunnen nemen.
- Ik kon aantonen dat de tegenligger ostentatief dichtbij reed.
--> Veranderd dit iets aan jullie beoordeling?


(nota:
Één van de voorwaarden de om de registratie van mijn helmcamera te kunnen voltooien was dat beelden die niet nodig zijn als bewijslast bij een ongeval of betwisting kort na opname gewist worden. Omdat er niets gebeurd was en dit reeds maanden geleden plaatsvond heb ik de oorspronkelijke beelden dus niet meer.
Ondanks de verstreken tijd, blijft dit voorval echter in mijn achterhoofd hangen en heb dus beslist om meer info hierrond op te zoeken/na te vragen.
Kans is groot dat meer zulke en ander vragen zullen volgen … Als motorrijder ben je steeds extra aandachtig en zie je dus af en toe wat. ;) )
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door Stefan Peeters »

Ik begrijp je probleem... ik ben zelf ook motorrijder en weet uit ervaring dat het vaak niet nodig is om te wachten aan versmallingen. Het probleem is dat de laatste tijd meer en meer bestuurders vrij asociaal aan het worden zijn heb ik de indruk.

Wanneer ze merken dat iemand (al dan niet moedwillig) een fout maakt moet daar blijkbaar onmiddellijk op gereageerd worden, en in veel gevallen is dat met het "voordeel" van de sterkste.
Ik kan me voorstellen wat er gebeurd is tussen jou en die automobilist en ik kan me even goed voorstellen dat diezelfde automobilist heel anders zou reageren wanneer jij niet op een motorfiets had gezeten maar in een vrachtwagen...

Maar we wijken af... in ieder geval blijf jij voorrangsplichtig. Onder normale maar ook onder minder normale omstandigheden...

Dat die tegenligger te snel reed, te ver naar links reed, doet op dat moment eigenlijk niet veel ter zake. De beelden van he dashcam zullen daar weinig aan toevoegen vrees ik.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Wimg
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2017, 00:31

Re: Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door Wimg »

Bedankt voor je antwoord. Ik kan volgen wat je wil zeggen.

Gezien de situatie was was ik aan het denken aan een geval van verkeersagressie.
Voorbeeld: Zelfs als iemand een derdegraads overtreding maakt en met zijn voertuig de verkeerde kant van een eenrichting straat inrijd, geeft dit aan een tegenligger nog steeds niet het recht om de overtreder aan te rijden.

Moeilijkheid is natuurlijk om dit aan te kunnen tonen. Mits voldoende bewijslast zou de overtreder wel een boete krijgen voor het verkeerd inrijden van een eenrichting straat (alsook eventueel andere gevolgen) maar de aanrijder wordt aansprakelijk gesteld voor het ongeval.

… en daarom bracht ik de beelden aan als ‘minder normale’ omstandigheden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door Jozef »

Het is natuurlijk aangewezen om, wanneer een andere weggebruiker een overtreding begaat die rechtstreeks tot een ongeval kan leiden, alles te doen wat nodig is en wat je kunt om het ongeval te vermijden. Maar voor zover ik zie, bevat de wegcode geen dergelijke verplichting. Ook bij de vaststelling van de aansprakelijkheid voor een ongeval wordt er geen rekening gehouden met wat je al of niet gedaan hebt om, ondanks de fout van de tegenpartij, het ongeval te vermijden.

Voorrang verlenen betekent dat de voorranghebbende bestuurder zijn weg ongehinderd moet kunnen vervolgen. Wanneer jij met je motorfiets zo dicht mogelijk bij de rechter kant van de rijbaan rijdt ter hoogte van de bewuste wegversmalling, kan een personenwagen uit de tegengestelde richting perfect ongehinderd zijn weg vervolgen.

Rijd hij jou dan toch aan, dan is het ongeval, zoals het overal kan gebeuren op een rijbaan met verkeer in beide richtingen, enkel te wijten aan het feit dat hij zijn verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan te rijden niet nagekomen is.
Wimg
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2017, 00:31

Re: Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door Wimg »

Jozef schreef: 05 dec 2017, 19:12 [...] Voorrang verlenen betekent dat de voorranghebbende bestuurder zijn weg ongehinderd moet kunnen vervolgen. [...]
Als je het zo stelt zou ik (met de nodige bewijzen) in de eerder beschreven situatie niet aansprakelijk gesteld worden in geval van een ongeval.
Is dit echter ergens met deze of gelijkaardige bewoording in de wegcode terug te vinden?

D.m.v. jouw bewoording had ik wat inspiratie gekregen en heb ik wat verder gezocht:

- Ik heb op deze site jouw bewoording terug gevonden .

- Op wegcode.be bevat Artikel 12 staan relevante regels over voorrang.
Meest passend is 12.5:
De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
Dit kan in jouw bewoording ingepast worden maar naar mijn inzien is er nog steeds plaats voor discussie ... dit zeker door de vermelding "zonder gevaar voor ongevallen".

Ik heb verder geen andere toelichtingen gevonden, specifiek gericht op de interpretatie van voorrang, die enige wettelijke draagkracht hebben.


De enige andere relevante wegcode die jouw woorden meer kracht kunnen bijzetten staat in Artikel 15.2
De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.

De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
De combinatie van woorden die ik in emphasis geplaatst heb zou erop wijzen dat ik eigenlijk niet verplicht ben volledig te stoppen ... ik mag nog steeds doorrijden maar moet er wel voor zorgen dat er voldoende plaats is (zijdelingse afstand meegerekend) zodat de tegenligger die voorrang heeft zonder probleem zijn weg kan vervolgen.




... dit gezegd zijnde kan ik nog steeds de argumentatie van Stefan Peeters volgen die tot (ongeveer) de tegenovergestelde conclusie komt.
Back to square one. :?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door Stefan Peeters »

De rechtsonzekerheid is in ieder geval groot. Ik weet dat de tegenligger uiterst rechts moet houden maar wat is het gevolg wanneer hij dat niet doet en jij rijdt door?

Bij een gebeurlijke aanrijding zijn er dan drie mogelijkheden:
1. Je gaat naar de rechtbank en wordt in je gelijk gesteld omdat de tegenligger niet helemaal rechts reed
2. Je gaat naar de rechtbank en wordt in je ongelijk gesteld omdat je geen voorrang verleende die je moest verlenen
3. Je moet niet meer naar de rechtbank; je wordt in een grote zwarte auto naar het plaatselijk kerkhof gevoerd.

Aan jou de keuze...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Wimg
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2017, 00:31

Re: Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door Wimg »

Inderdaad, da's net waarom ik zei dat ik jouw argumentatie ook nog steeds kan volgen :)

Bon, da's voldoende info hierover.
Iedereen bedankt daarvoor.

Op naar de volgende vraag in een andere thread.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door Jozef »

Wimg schreef: 06 dec 2017, 12:58 ... dit gezegd zijnde kan ik nog steeds de argumentatie van Stefan Peeters volgen die tot (ongeveer) de tegenovergestelde conclusie komt.
Ik heb dan ook het volste respect voor de visie van Stefan.

Zo staan er op de politierechtbank telkens weer advocaten tegenover elkaar, die het oordeel moeten toevertrouwen aan "de wijsheid van het hof", zoals men dat zo mooi noemt. Het kan dan best dat in eerste aanleg de motorrijder aansprakelijk gesteld wordt en in beroep de bestuurder van de auto.

Je kunt een rechter treffen die het vonnis afleidt uit een redenering. Maar er zijn ook rechters die al vooraf een standpunt innemen, en dan een redenering gaan opbouwen die tot dat besluit leidt.
Stefan Peters schreef:3. Je moet niet meer naar de rechtbank; je wordt in een grote zwarte auto naar het plaatselijk kerkhof gevoerd.
Afgezien van het juridisch aspect, is het inderdaad best daarmee rekening te houden. Een grafsteen met "Hij was in zijn recht" als opschrift is maar een magere troost.
tormenta

Re: Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door tormenta »

Beste , Stefan Peeters

Ik heb een forum gelezen van u dat u een vrachtwagen wilde ombouwen tot mobilhome.
Kan ik u er eens over contacteren om wat meer info over dit alles hoe dit in zijn werk gaat.
tormenta@skynet.be
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door Stefan Peeters »

:shock: Waar heb je dat gevonden? :?:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Razvan
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2018, 10:29

Re: Wegversmalling, voorrang en motorrijders

Bericht door Razvan »

Ik moet mijn mondelinge examen dun war kan ik leren aub
Plaats reactie