Is een zebrapad een kruispunt?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
phil
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2017, 12:08
Locatie: Brugge

Is een zebrapad een kruispunt?

Bericht door phil »

Misschien lijkt dit een stomme vraag, maar is een zebrapad een kruispunt (zonder verkeerslichten)?

De reden waarom ik dit vraag, is omdat bij les 25, Waar is stilstaan en parkeren verboden - op de rijbaan en op de berm?
er een afbeelding staat van een zebrapad (of oversteekplaats) alhoewel het over kruispunten zonder verkeerslichten gaat.
Afbeelding

In het begin vond ik dat niet raar omdat een zebrapad idd een soort kruispunt voor voetgangers is, maar bij nader beschouwing is deze afbeelding echter onverenigbaar met de materie dat er gepresenteerd wordt.

Op het eerste gezicht lijken de zelfde regels van toepassing te zijn voor beiden wat betreft het parkeren en stilstaan (op minder dan 5 meter) echter is er toch een belangrijk verschil, je mag bij een zebrapad WEL parkeren op de berm naast het zebrapad!

Dus denk ik dat die afbeelding daar niet op zijn plaats staat.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Is een zebrapad een kruispunt?

Bericht door Benny Stinkens »

Een zebrapad is geen kruispunt.
Dus denk ik dat die afbeelding daar niet op zijn plaats staat.
Volgens mij heb je gelijk, die afbeelding staat daar niet op zijn plaats. :idea:

@ GRO,
even nakijken aub :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Is een zebrapad een kruispunt?

Bericht door bert.covens »

phil schreef: 08 aug 2017, 20:30 In het begin vond ik dat niet raar omdat een zebrapad idd een soort kruispunt voor voetgangers is, maar bij nader beschouwing is deze afbeelding echter onverenigbaar met de materie dat er gepresenteerd wordt.


Een kruispunt is de plaats waar 2 of méér openbare wegen samenkomen. De oversteekplaats voor voetgangers ("zebrapad") op deze afbeelding, is een onderdeel van 1 en dezélfde openbare weg. Op deze afbeelding is dus slechts 1 openbare weg te zien.

Er is bijgevolg dan ook géén kruispunt, zoals Benny dus al terecht opmerkte.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
phil
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2017, 12:08
Locatie: Brugge

Re: Is een zebrapad een kruispunt?

Bericht door phil »

Dat is duidelijke taal, bedankt Bert.

Een kruispunt is de plaats waar 2 of méér openbare wegen samenkomen. De oversteekplaats voor voetgangers ("zebrapad") op deze afbeelding, is een onderdeel van 1 en dezélfde openbare weg. Op deze afbeelding is dus slechts 1 openbare weg te zien.

Er is bijgevolg dan ook géén kruispunt, zoals Benny dus al terecht opmerkte.
Het feit dat ik de eerste ben die opmerkte dat dit plaatje niet bij de les hoort bewijst ook hoe weinig mensen de exacte definities kennen als het over de wegcode gaat. Ook bij rondvraag vonden velen dat een zebrapad ook een kruispunt was want, de voetgangers kruisen namelijk de baan... :roll:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Is een zebrapad een kruispunt?

Bericht door Jozef »

phil schreef: 09 aug 2017, 14:22 Het feit dat ik de eerste ben die opmerkte dat dit plaatje niet bij de les hoort bewijst ook hoe weinig mensen de exacte definities kennen als het over de wegcode gaat. Ook bij rondvraag vonden velen dat een zebrapad ook een kruispunt was want, de voetgangers kruisen namelijk de baan... :roll:
Dat is juist. En er zijn er ook maar weinigen die de correcte temen gebruiken. Zo is bijvoorbeeld een zebrapad eigenlijk een oversteekplaats voor voetgangers. :lol:
phil
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2017, 12:08
Locatie: Brugge

Re: Is een zebrapad een kruispunt?

Bericht door phil »

Dat is juist. En er zijn er ook maar weinigen die de correcte temen gebruiken. Zo is bijvoorbeeld een zebrapad eigenlijk een oversteekplaats voor voetgangers. :lol:
Blij te zien dat er nog attente mensen zijn... :lol:
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Is een zebrapad een kruispunt?

Bericht door GRO »

Zeer goed opgemerkt dat die afbeelding daar niet thuis hoort.
Ik ga in een vroegere versie van de site uitvissen welke afbeelding daar moet staan.
Plaats reactie