Rijbewijs BE. Auto te licht voor zware remorque?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Drease
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2017, 10:51

Rijbewijs BE. Auto te licht voor zware remorque?

Bericht door Drease »

Goeiedag,

Ik heb sinds een jaar of 2 een rijbewijs BE. Ik overweeg momenteel om een geremde remorque te kopen.

Ik heb deze remorque niet nodig voor professioneel gebruik. Wel heb ik gewoon graag een grote, maar als de nadelen te veel opwegen zou ik alsnog een kleiner model overwegen.

Nu heb ik 2 vragen waar ik niet meteen een antwoord op vind:

Zal de grote remorque veel meer geld kosten om te houden? Ik heb het over wegenbelasting, verzekering, keuring,... Ik ken de regelgeving hieromtrent helaas niet. Wat moet ik weten ajb?

Ik heb een Audi A4 Avant van 2005. Das geen lichte wagen, maar ook geen jeep ofzo. Word ik beperkt in de grootte van de remorque of zal ik bijvoorbeeld niet meer verzekerd zijn als ik grotere lasten vervoer?

Alvast bedankt!
Dries
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rijbewijs BE. Auto te licht voor zware remorque?

Bericht door Jozef »

Beste,

Ga eerst na welke aanhangwagen je mag trekken.
  • De massa van de sleep in beladen toestand mag de bij het proces-verbaal van goedkeuring betreffende het trekkend voertuig, vastgestelde maximale toegelaten massa van de sleep niet overschrijden (zie gelijkvormigheidsattest).
  • De massa van de aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden. Deze waarde wordt berekend door de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig af te trekken van de maximale toegelaten massa van de sleep.
  • De maximale toegelaten massa van de aanhangwagen mag, indien het gaat om een aanhangwagen zonder remmen, niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.
  • De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan 75 % van de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype, d.w.z. deze welke de krachten benut die ontstaan door nadering van de aanhangwagen tot het trekkend voertuig.
  • De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype. Nochtans, indien het trekkend voertuig uitgerust is met vierwielaandrijving en met een onderstel, los van het koetswerk, mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet groter zijn dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig vermenigvuldigd met 1,2.
  • De Audi A4 Avant bestaat met zeer uiteenlopende motorisaties. Je zou de vereiste gegevens moeten vinden op het gelijkvormigheidsattest en, als je al een trekhaak hebt, zou de keuring ze moeten vermeld hebben op het inschrijvingsbewijs. Er is ook nog de handleiding van het voertuig.
De verkeersbelasting bedraagt momenteel 37,62 € per jaar voor een aanhangwagen met een MTM tot 500 kg en 78,28 € per jaar voor een aanhangwagen met een MTM van 501 tot 3.500 kg.

De aanvulling van de verzekering voor de burgerlijke aansprakelijkheid van het trekkend voertuig met deze van de aanhangwagen is ook maar een gering bedrag. Vergeet ze evenwel niet.

De keuring van een aanhangwagen met een MTM tot 3.500 kg kost momenteel 30,60 €.

Tijdens het gebruik van de aanhangwagen dien je rekening te houden met een verhoogd brandstofverbruik, afhankelijk van de massa in beladen toestand van de aanhangwagen.

Hopelijk ben je hiermee al wat verder.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs BE. Auto te licht voor zware remorque?

Bericht door Stefan Peeters »

Een gewone aanhangwagen (=geen caravan, geen aanhangwagen om boten of zweefvliegers te vervoeren) met een mtm van niet meer dan 750 kg wordt door de meeste verzekeringsmaatschappijen gratis mee verzekerd bij het trekkend voertuig. Voor alle zekerheid kan je dat wel best navragen.
Deze aanhangwagens moeten ook niet naar de technische keuring en in Vlaanderen moet daar ook geen verkeersbelasting op betaald worden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rijbewijs BE. Auto te licht voor zware remorque?

Bericht door Jozef »

Stefan Peeters schreef: 02 jul 2017, 09:00 Een gewone aanhangwagen (=geen caravan, geen aanhangwagen om boten of zweefvliegers te vervoeren) met een mtm van niet meer dan 750 kg wordt door de meeste verzekeringsmaatschappijen gratis mee verzekerd bij het trekkend voertuig. Voor alle zekerheid kan je dat wel best navragen.
Deze aanhangwagens moeten ook niet naar de technische keuring en in Vlaanderen moet daar ook geen verkeersbelasting op betaald worden.
Inderdaad. Bovendien hoeft een dergelijke aanhangwagen ook geen eigen inschrijving te hebben, het volstaat er een copie van de kentekenplaat van het trekkend voertuig op aan te brengen.
Drease
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2017, 10:51

Re: Rijbewijs BE. Auto te licht voor zware remorque?

Bericht door Drease »

Heel erg bedankt voor de reactie!

Vanaf wanneer wordt een aanhangwagen remmend gemaakt? Vanaf meer dan 750kg MTM? Of zitten er andere principes achter?

En moet ik echt geen rekening houden met het gewicht van de trekkende wagen? Dat wil zeggen dat je een remorque met MTM 750kg mag hangen achter elk klein bolletje van auto?

Mvg,
Dries
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs BE. Auto te licht voor zware remorque?

Bericht door Stefan Peeters »

Ja. Zolang hij maar niet meer weegt (leeg of geladen) dan wat dat klein bolletje mag slepen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rijbewijs BE. Auto te licht voor zware remorque?

Bericht door Jozef »

Drease schreef: 02 jul 2017, 17:19 Vanaf wanneer wordt een aanhangwagen remmend gemaakt? Vanaf meer dan 750kg MTM? Of zitten er andere principes achter?
Een aanhangwagen moet voorzien zijn van een bedrijfsrem, behalve als zijn MTM niet meer bedraagt dan 750 kg EN die massa niet meer bedraagt dan de helft van de massa van het onbeladen trekkend voertuig. Er zijn evenwel constructeurs die ook aanhangwagens met een MTM die niet meer bedraagt dan 750 kg toch voorzien van een oplooprem.

De betere uitvoeringen van een oplooprem zijn voorzien van een inrichting waardoor de oplooprem buiten werking kan worden gesteld. Deze inrichting moet zodanig zijn opgevat en uitgevoerd dat bij het vooruitbewegen van het voertuig de rem in bedrijfsvaardige toestand terugkeert.

Een oplooprem ontlast niet alleen de remmen van het trekkend voertuig, doch zorgt er tevens voor dat de aanhangwagen, door zijn inertie, niet probeert om zich met dezelfde snelheid blijven voort te bewegen, desnoods door naar links of naar rechts uit te breken.

Wat tevens de stabiliteit, en aldus de veiligheid aanzienlijk verhoogt, zijn dubbele assen.

Zoals je ziet, hangt de keuze van een aanhangwagen af van het gebruik dat je er wil van maken. Als je er dagelijks zware lasten mee vervoert, stel je er hogere eisen aan dan wanneer je hem enkel gebruikt om wat tuinafval weg te brengen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs BE. Auto te licht voor zware remorque?

Bericht door Inazuma »

Drease schreef: 02 jul 2017, 17:19 Vanaf wanneer wordt een aanhangwagen remmend gemaakt? Vanaf meer dan 750kg MTM? Of zitten er andere principes achter?
Normaal vanaf 750 kg MTM.

Maar je kan ook aanhangers hebben die officieel maar tot 750kg MTM gaan, en toch geremd zijn.
Doorgaans zijn dat dan andere versies van een aanhanger-model dat zwaarder mag zijn, maar slechts tot 750 kg gehomologeerd wordt om de extra vereisten te vermijden, en toch een geremde aanhangwagen te hebben (bvb als het trekende voertuig nogal licht is).
Plaats reactie