Klasse B op fietspaden

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Arnaud
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2017, 20:13

Klasse B op fietspaden

Bericht door Arnaud »

In heel wat bebouwde kommen geldt een uitzondering op éénrichtingsverkeer (bord C1) voor... wie precies ?
- Voor fietsers ?
- Voor fietspad gebruikers ?

In bebouwde kommen rij ik met mijn bromfiets klasse B zoveel mogelijk op de fietspaden. Plots wordt de straat afgesloten door een éénrichtingsverkeersbord C1, met daaronder een uitzonderingsbord met een "fiets"...

Afbeelding

Op wie heeft deze uitzondering dan precies betrekking ? op fietsen of op alle fietspad gebruikers ?

Anderzijds voorziet de wegcode een bord om bromfietsen uit te sluiten waar nodig (kom je zelden tegen) :

Afbeelding

Ik ben al vaker politievoertuigen in tegenzin op het fietspad van een C1 straat tegengekomen, zonder ooit een opmerking te krijgen.
Vandaag kreeg ik echter met een fanatieker te doen, die mij net geen boete opgesteld heeft...

Alvast bedankt voor de toelichting ,

Arnaud
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Klasse B op fietspaden

Bericht door bert.covens »

Arnaud schreef: 30 mei 2017, 20:54 In heel wat bebouwde kommen geldt een uitzondering op éénrichtingsverkeer (bord C1) voor... wie precies ?
Afbeelding

verkeersbord C1 : verboden richting voor iedere bestuurder

Enkel middels een onderbord kan er voor bvb fietsers een uitzondering voorzien worden ...
Arnaud schreef: 30 mei 2017, 20:54 In bebouwde kommen rij ik met mijn bromfiets klasse B zoveel mogelijk op de fietspaden. Plots wordt de straat afgesloten door een éénrichtingsverkeersbord C1, met daaronder een uitzonderingsbord met een "fiets"...

Afbeelding

Op wie heeft deze uitzondering dan precies betrekking ? op fietsen of op alle fietspad gebruikers ?
Je heb een verkeerd idee van het gebruik van een fietspad door een bromfiets klasse B. Dat heeft niks te maken met het feit of je nu binnen/buiten de bebouwde kom rijdt. Maar wél met de toegestane snelheid. (in de bebouwde kom kàn immers een hogere snelheid dan 50 km/u toegelaten worden door de verkeersborden, terwijl buiten de bebouwde kom dan weer een maximum toegestane snelheid van 50 km/u opgelegd kan worden)

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/109-art9
(...)
2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is.
en zie ook >>> deze les

Dus :

* geldt er een maximum toegestane snelheid van ten hoogste 50 km /u :

Afbeelding

of

Afbeelding

Dan mag je met een bromfiets klasse B het fietspad gebruiken, op voorwaarde dat je daar géén fietsers hindert of in gevaar brengt.
Opgelet :een onderbord kan je verplichten/verbieden daar te rijden met je bromfiets klasse B.

* geldt er een maximum toegestane snelheid van méér dan 50 km/u :

Afbeelding

of

Afbeelding

Je MOET met je bromfiets klasse B het fietspad volgen
Arnaud schreef: 30 mei 2017, 20:54 Anderzijds voorziet de wegcode een bord om bromfietsen uit te sluiten waar nodig (kom je zelden tegen) :
Bij een verkeersbord Afbeelding of bij een verkeersbord Afbeelding mag je daar ook niet rijden met je bromfiets klasse B ...
Arnaud schreef: 30 mei 2017, 20:54 Ik ben al vaker politievoertuigen in tegenzin op het fietspad van een C1 straat tegengekomen, zonder ooit een opmerking te krijgen.
Vandaag kreeg ik echter met een fanatieker te doen, die mij net geen boete opgesteld heeft...
Waar was dat precies (link google maps bvb) ? Welke borden staan er ?

Opgepast : een Afbeelding negeren, is een overtreding derde graad ......
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie