Auto op fietspad toegelaten?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
GertG
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2017, 10:15

Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door GertG »

Deze week stond in De Standaard een interview met een rij-instructeur. Dit citaat verraste me:
Mijn leerling wou een kruispunt op rijden, maar om te zien of er verkeer aankwam moest hij deels op het fietspad gaan staan. Toen kwam er een fietser aan, die agressief teken deed dat we achteruit moesten, van dat fietspad af. Ik heb dat geweigerd: je mag daar immers staan, dat is niet tegen het verkeersreglement.
Dit lijkt mij in tegenspraak met de wegcode:
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.
Zelfs als een auto tijdelijk het fietspad op mag om het verkeer te zien, lijkt dit mij duidelijk te stellen dat hij vervolgens - als hij niet meteen kan oversteken - wel degelijk voorrang moet geven aan de fietser.

Kan iemand duidelijkheid verschaffen?
Gast

Re: Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door Gast »

Ik heb vandaag mijn voorlopig rijbewijs B (dus mijn theorie) behaald en ik heb ook geleerd dat je nooit mag rijden, stilstaan of parkeren op een fietspad. Zelfs als het de bedoeling is om op die manier een andere auto die links wilt inslaan op bv een kruispunt, rechts voorbij te steken, is het verboden.
GertG
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2017, 10:15

Re: Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door GertG »

Gast schreef:Ik heb vandaag mijn voorlopig rijbewijs B (dus mijn theorie) behaald en ik heb ook geleerd dat je nooit mag rijden, stilstaan of parkeren op een fietspad. Zelfs als het de bedoeling is om op die manier een andere auto die links wilt inslaan op bv een kruispunt, rechts voorbij te steken, is het verboden.
Bedankt voor je antwoord. De situatie is natuurlijk een beetje anders dan jouw voorbeeld, omdat mijn vraag gaat over het kruisen van een fietspad op een kruispunt, dus per definitie moet de auto wel over het fietspad rijden. Alleen, mag hij er ook op stilstaan en, als dat gebeurt, heeft hij de plicht om achteruit te rijden om het weer vrij te maken voor fietsers?

Ik kom - als fietser - deze situatie dagelijks tegen. Meestal met bestuurders die hard doen alsof ze me niet gezien hebben terwijl ze het fietspad oprijden. Maar het kán ook te goeder trouw gebeuren dat een auto op het fietspad moet staan om het dwarsende verkeer te zien en dan niet vooruit kan. De vriendelijkste chauffeurs rijden dan achteruit om het fietspad vrij te maken, maar is dat ook wat de wet oplegt?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door Benny Stinkens »

Je kan niet verwachten dat een autobestuurder "blind" een kruispunt gaat oprijden.
Met andere woorden als hij eerst voor het fietspad stopt en niet genoeg kan zien om veilig het kruispunt op te rijden, zal hij geen andere keus hebben om op het fietspad te gaan staan.

Als hij dan nog niet verder kan (kan natuurlijk gebeuren) en er komt een fietser aan dan is het inderdaad best dat deze terug achteruit rijdt om het fietspad terug vrij te maken.

Wat echter op dat moment veel gebeurd is dat de auto die achter de auto op het kruispunt/fietspad staat al zo dicht bij gaat staan dat achteruit rijden om het fietspad terug vrij te maken gewoonweg niet meer mogelijk is.

Of de fietser dat dan leuk of niet leuk vind maakt dan ook niet meer uit.
Hij kan niet gaan eisen dat de autobestuurder zijn voertuig in zijn binnenzak gaat steken. :idea:

Leven en laten leven is de boodschap, dit moet van beide kanten komen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GertG
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2017, 10:15

Re: Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door GertG »

"Leven en laten leven" lijkt me hier meer het recht van de sterktste.

Maar mijn concrete vraag was of de rij-instructeur in het citaat correct was dat het niet tegen het verkeersreglement is om daar te staan. Uit de wegcode leid ik het tegendeel af, en blijkbaar spreek jij dat ook niet tegen? Hij zegt dat hij weigerde, niet dat het onmogelijk was, dus ik neem aan dat er geen auto achter hem stond.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door Benny Stinkens »

GertG schreef:"Leven en laten leven" lijkt me hier meer het recht van de sterktste.
Sommige mensen bekijken het misschien op deze manier, ik dus niet :idea:
GertG schreef:Maar mijn concrete vraag was of de rij-instructeur in het citaat correct was dat het niet tegen het verkeersreglement is om daar te staan. Uit de wegcode leid ik het tegendeel af, en blijkbaar spreek jij dat ook niet tegen?
Volgens het verkeersreglement heeft de fietser voorrang.
Mijn advies was dus ook om eerst te stoppen voor het fietspad, m.a.w. voorrang verlenen aan fietsers.
Zijn er geen fietsers op dit moment dan heb je geen andere keuze om op het fietspad te staan, ook al staat er niet letterlijk in het verkeersreglement dat dit zou mogen.
Daar gaan er jou weinig vertellen dat je "tegen het verkeersreglement bezig bent"
Komt er dan toch nog een fietser aan, ben je volgens mij nog steeds voorrangsplichtig, maar het moet ook kunnen. :idea:
GertG schreef:Hij zegt dat hij weigerde, niet dat het onmogelijk was, dus ik neem aan dat er geen auto achter hem stond.
Ik was er niet bij, dus wat hij zegt of jij aan neemt kan ik niet bevestigen of ontkennen.
Als hij echt weigerde terwijl hij achteruit kon, vind ik dat hij ongelijk heeft.
Toen kwam er een fietser aan, die agressief teken deed dat we achteruit moesten, van dat fietspad af.
Wie probeerde er als eerste de wet van de sterkste toe te passen. :?:
De bestuurder van de auto die zijn zicht probeert te halen of de fietser die agressief op zijn strepen wilt staan. :?:
Wij waren er niet bij :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:
GertG schreef:"Leven en laten leven" lijkt me hier meer het recht van de sterktste.
Sommige mensen bekijken het misschien op deze manier, ik dus niet :idea:
GertG schreef:Maar mijn concrete vraag was of de rij-instructeur in het citaat correct was dat het niet tegen het verkeersreglement is om daar te staan. Uit de wegcode leid ik het tegendeel af, en blijkbaar spreek jij dat ook niet tegen?
Volgens het verkeersreglement heeft de fietser voorrang.
Mijn advies was dus ook om eerst te stoppen voor het fietspad, m.a.w. voorrang verlenen aan fietsers.
Zijn er geen fietsers op dit moment dan heb je geen andere keuze om op het fietspad te staan, ook al staat er niet letterlijk in het verkeersreglement dat dit zou mogen.
Daar gaan er jou weinig vertellen dat je "tegen het verkeersreglement bezig bent"
Komt er dan toch nog een fietser aan, ben je volgens mij nog steeds voorrangsplichtig, maar het moet ook kunnen. :idea:
GertG schreef:Hij zegt dat hij weigerde, niet dat het onmogelijk was, dus ik neem aan dat er geen auto achter hem stond.
Ik was er niet bij, dus wat hij zegt of jij aan neemt kan ik niet bevestigen of ontkennen.
Als hij echt weigerde terwijl hij achteruit kon, vind ik dat hij ongelijk heeft.
Toen kwam er een fietser aan, die agressief teken deed dat we achteruit moesten, van dat fietspad af.
Wie probeerde er als eerste de wet van de sterkste toe te passen. :?:
De bestuurder van de auto die zijn zicht probeert te halen of de fietser die agressief op zijn strepen wilt staan. :?:
Wij waren er niet bij :wink:
bekijk ht anders ..de rij instructeur waard alvast niet corekt wat de verkeers wet betekend naar zijn leerling toe .voetganger als fieter .... steeds zwake weg gebruikers. in een recht geding zou de fietser in zijn gelijk worden gesteld .niet stilstaan nog parkeren op het fietspad :!: welke reden dan ook :!:
Gast

Re: Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door Gast »

Gast schreef:
Benny Stinkens schreef:
GertG schreef:"Leven en laten leven" lijkt me hier meer het recht van de sterktste.
Sommige mensen bekijken het misschien op deze manier, ik dus niet :idea:
GertG schreef:Maar mijn concrete vraag was of de rij-instructeur in het citaat correct was dat het niet tegen het verkeersreglement is om daar te staan. Uit de wegcode leid ik het tegendeel af, en blijkbaar spreek jij dat ook niet tegen?
Volgens het verkeersreglement heeft de fietser voorrang.
Mijn advies was dus ook om eerst te stoppen voor het fietspad, m.a.w. voorrang verlenen aan fietsers.
Zijn er geen fietsers op dit moment dan heb je geen andere keuze om op het fietspad te staan, ook al staat er niet letterlijk in het verkeersreglement dat dit zou mogen.
Daar gaan er jou weinig vertellen dat je "tegen het verkeersreglement bezig bent"
Komt er dan toch nog een fietser aan, ben je volgens mij nog steeds voorrangsplichtig, maar het moet ook kunnen. :idea:
GertG schreef:Hij zegt dat hij weigerde, niet dat het onmogelijk was, dus ik neem aan dat er geen auto achter hem stond.
Ik was er niet bij, dus wat hij zegt of jij aan neemt kan ik niet bevestigen of ontkennen.
Als hij echt weigerde terwijl hij achteruit kon, vind ik dat hij ongelijk heeft.
Toen kwam er een fietser aan, die agressief teken deed dat we achteruit moesten, van dat fietspad af.
Wie probeerde er als eerste de wet van de sterkste toe te passen. :?:
De bestuurder van de auto die zijn zicht probeert te halen of de fietser die agressief op zijn strepen wilt staan. :?:
Wij waren er niet bij :wink:
bekijk ht anders ..de rij instructeur waard alvast niet corekt wat de verkeers wet betekend naar zijn leerling toe .voetganger als fietser .... steeds zwake weg gebruikers. in een recht geding zou de fietser in zijn gelijk worden gesteld .niet stilstaan nog parkeren op het fietspad :!: welke reden dan ook :!:
Gast

Re: Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door Gast »

Gast schreef:
Gast schreef:
Benny Stinkens schreef:
Sommige mensen bekijken het misschien op deze manier, ik dus niet :idea:

Volgens het verkeersreglement heeft de fietser voorrang.
Mijn advies was dus ook om eerst te stoppen voor het fietspad, m.a.w. voorrang verlenen aan fietsers.
Zijn er geen fietsers op dit moment dan heb je geen andere keuze om op het fietspad te staan, ook al staat er niet letterlijk in het verkeersreglement dat dit zou mogen.
Daar gaan er jou weinig vertellen dat je "tegen het verkeersreglement bezig bent"
Komt er dan toch nog een fietser aan, ben je volgens mij nog steeds voorrangsplichtig, maar het moet ook kunnen. :idea:


Ik was er niet bij, dus wat hij zegt of jij aan neemt kan ik niet bevestigen of ontkennen.
Als hij echt weigerde terwijl hij achteruit kon, vind ik dat hij ongelijk heeft.


Wie probeerde er als eerste de wet van de sterkste toe te passen. :?:
De bestuurder van de auto die zijn zicht probeert te halen of de fietser die agressief op zijn strepen wilt staan. :?:
Wij waren er niet bij :wink:
bekijk ht anders ..de rij instructeur waard alvast niet corekt wat de verkeers wet betekend naar zijn leerling toe .voetganger als fietser .... steeds zwake weg gebruikers. in een recht geding zou de fietser in zijn gelijk worden gesteld .niet stilstaan nog parkeren op het fietspad :!: welke reden dan ook :!:
er staat wel degelijk stilstaan als parkeren verboden op het fietspad.en wie probeerde er als eerste de wet van de sterkste toe te passen ...de auto. ht enige waar de fietser niet corekt in waard ...agressief gedrag tonend omwille van het zijn voorangs behouden tegenover de autobestuurder ..in de wetgeving word het uiteraard niet aanvaard agressief eerder deffensief gedrag te tonen .de autobestuurder waard hoe dan ook in fout.ongeacht de situatie.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door de rijprof »

Mag ik 'gast' even vragen hoe lang je reeds rijdt met de auto?

Het verkeersreglement moeten we zo goed mogelijk proberen toe te passen, maar soms kom je in situaties terecht dat het moeilijk of onmogelijk wordt. Als er dan een beetje goede wil is van 2 kanten, is er geen probleem. Als ieder op zijn strepen gaat staan en de wegcode zwart/wit gaat toepassen dan heb je wel een probleem van mensen met heel weinig begrip en verkeersinzicht.
Het is niet omdat je door onvoorziene omstandigheden even in de weg staat dat men tegen jouw auto moet rijden en kwaad worden. Per ongeluk in de weg staan, doe je niet met opzet.
Begripvolle, hoffelijke mensen worden blijkbaar schaarser...

Ik ben eens benieuwd of die fietser dan nooit geen onverwachte situaties meemaakt waarbij hij zal moeten rekenen op andermans begrip en hoffelijkheid.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door Benny Stinkens »

Het is niet correct te denken dat zwakke weggebruikers steeds in hun recht zijn. :idea:
Het is ook niet zo dat wij in de plaats van rechters kunnen denken. :idea:

Mij zou het dus niet verbazen als er een rechter een andere mening (uitspraak) op na zou houden. :idea:
Rekening houdend met de feiten die er werkelijk gebeurd zijn en niet die wij denken dat er gebeurd zijn.

Ik heb reeds geschreven dat ik er niet bij was, dus kan en wil ik ook niet oordelen.
Ik ben er ook niet op uit om te discussiëren, voor mij houd het hier dan ook op.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:Het is niet correct te denken dat zwakke weggebruikers steeds in hun recht zijn. :idea:
Het is ook niet zo dat wij in de plaats van rechters kunnen denken. :idea:

Mij zou het dus niet verbazen als er een rechter een andere mening (uitspraak) op na zou houden. :idea:
Rekening houdend met de feiten die er werkelijk gebeurd zijn en niet die wij denken dat er gebeurd zijn.

Ik heb reeds geschreven dat ik er niet bij was, dus kan en wil ik ook niet oordelen.
Ik ben er ook niet op uit om te discussiëren, voor mij houd het hier dan ook op.
benny,wat zegd het verkeersreglement ,niet stilstaan nog parkeren op een zebrapad nog fietspad dus , niet hinderen ongeacht de situatie waar u in verkeerd . voorang verlenen tot zwakke weg gebruiker , de zwakkeweggebruiker geniet en hoge bescherming betrefd de verkeerswetgeving hierin .ongeacht wie er in fout zou zijn.stel u bend de fietser en u merkt deze auto op uw fietsrij gedeelten,dan kan u hoffelijk zijn en even ter plaatsen wachten .of u word genoodzaakt ht fietspad te moeten verlaten .dusdanig op de rijbaan uw weg te moeten verderzetten .als u dan en ongeluk krijgd is de auto bestuurder wel degelijk in de fout .ongeacht de situatie .opzettelijk of niet, de zwakke weg gebruiker word dan vergoed. als in het gelijk gesteld betrefd ht geding.
Gast

Re: Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:Mag ik 'gast' even vragen hoe lang je reeds rijdt met de auto?

Het verkeersreglement moeten we zo goed mogelijk proberen toe te passen, maar soms kom je in situaties terecht dat het moeilijk of onmogelijk wordt. Als er dan een beetje goede wil is van 2 kanten, is er geen probleem. Als ieder op zijn strepen gaat staan en de wegcode zwart/wit gaat toepassen dan heb je wel een probleem van mensen met heel weinig begrip en verkeersinzicht.
Het is niet omdat je door onvoorziene omstandigheden even in de weg staat dat men tegen jouw auto moet rijden en kwaad worden. Per ongeluk in de weg staan, doe je niet met opzet.
Begripvolle, hoffelijke mensen worden blijkbaar schaarser...

Ik ben eens benieuwd of die fietser dan nooit geen onverwachte situaties meemaakt waarbij hij zal moeten rekenen op andermans begrip en hoffelijkheid.
Rijprof goedeavond ik rijd reeds 38 jaar .ik begrijp uw standpunt maar al te goed .maar zoals u al laat weten .moet je niet al te veel rekenen op de verdraagzaamheid van de tegenparty.de wet is erg duidelijk hierin betrefd de zwakkeweggebruiker.ongeacht de situatie met of zonder opzet. u kan hiermede de zwakke weggebruiker mede in gevaar brengen ,ook al gaat ht om niet opzettelijk door omstandigheden .
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door de rijprof »

Als jij reeds 38 jaar rijdt, heb je dan nog nooit een situatie meegemaakt waarbij je onopzettelijk iemand hindert of een inschattingsfout maakt?
Het verkeersreglement zegt dat je niet mag stilstaan of parkeren op een fietspad, maar er even 'op stoppen is niet verboden'.

Ik ga met jou akkoord als de autobestuurder 'de mogelijkheid' heeft om terug achteruit te rijden als er een fietser aankomt gereden, hij dat moet doen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Auto op fietspad toegelaten?

Bericht door Benny Stinkens »

dan kan u hoffelijk zijn en even ter plaatsen wachten .of u word genoodzaakt ht fietspad te moeten verlaten
Ik wens u veel succes bij de rechtbank.
Genoodzaakt worden om het fietspad te verlaten is niet anders kunnen, maar als men kiest om toch maar niet te willen wachten is dit geen noodzaak. :idea:
Een rechter kan nog steeds alle kanten uit.
ongeacht de situatie .opzettelijk of niet, de zwakke weg gebruiker word dan vergoed. als in het gelijk gesteld betrefd ht geding.
Droom rustig verder.

Voor mij is de discussie afgelopen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gesloten