voorlopig rijbewijs vervallen - nieuwe regeling????

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
nazihake

voorlopig rijbewijs vervallen - nieuwe regeling????

Bericht door nazihake »

Beste,

Ik heb in 18/1/2012 mijn theorie afgelegd, en een voorlopig rijbewijs aangevraagd bij de gemeente. Door omstandigheden, waaronder tijdtekort, is die vervallen op 17/1/2015.

Dus ik leg terug braafjes mijn theorie af, volg 20u rijles en en vraag een nieuw voorlopig rijbewijs aan.

tot mijn verbazing word mij verteld dat ik 3 jaar moet wachten wegens een nieuwe wet?

Heeft iemand hier meer info over?

concreet: val ik niet onder de oude regeling aangezien ik mijn 1e voorlopig rijbewijs in 2012 heb aangevraagd?

alvast bedankt :(
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorlopig rijbewijs vervallen - nieuwe regeling????

Bericht door Inazuma »

nazihake schreef:tot mijn verbazing word mij verteld dat ik 3 jaar moet wachten wegens een nieuwe wet?
Nieuw is relatief, die nieuwe regeling is intussen 2 jaar oud.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 06/782-hs2

Artikel 5/1

§ 1. Na het verstrijken van de geldigheid van het voorlopig rijbewijs B, moet de kandidaat de scholing in een rijschool voortzetten en moet hij, om zich aan te bieden voor het praktisch examen, zes uur praktische lessen in een rijschool volgen.

De kandidaat kan echter, overeenkomstig de bepalingen van dit besluit, een nieuw voorlopig rijbewijs B bekomen indien de geldigheid van het voorlopig rijbewijs B waarvan hij houder is geweest sinds meer dan drie jaar verstreken is.


concreet: val ik niet onder de oude regeling aangezien ik mijn 1e voorlopig rijbewijs in 2012 heb aangevraagd?
Neen.
Doordat het voorlopige rijbewijs B vervallen is, val je onder de nieuwe regeling.
Je had het kunnen verlengen door verandering van model (met <-> zonder begeleider) binnen de geldigheidsperiode.
Eens vervallen gaat dat niet meer ...


Het is ofwel drie jaar wachten na einddatum van je vorige voorlopige rijbewijs, dus tot in januari 2018.
Ofwel je rijopleiding en uiteindelijk rijexamen verder doen met een (erkende) rijschool.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: voorlopig rijbewijs vervallen - nieuwe regeling????

Bericht door de rijprof »

Dus ik leg terug braafjes mijn theorie af, volg 20u rijles en en vraag een nieuw voorlopig rijbewijs aan.
En de rijschool waar je 20 uur volgde wist van niets, zeker?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie