Verhoogde inrichting

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Fredje_80

Verhoogde inrichting

Bericht door Fredje_80 »

Hallo,

Ik had een klein vraagje.

Mag ik een fietser links inhalen, op een verhoogde inrichting met een bord F87 (verhoogde inrichting)?

alvast bedankt
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Verhoogde inrichting

Bericht door Stefan Peeters »

Neen.
22ter.1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:
is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Fredje_80

Re: Verhoogde inrichting

Bericht door Fredje_80 »

Stefan Peeters schreef:Neen.
22ter.1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:
is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;
Ik dacht dat het wel mocht aangezien bord A14 er niet bij staat en dat A14 en F87 er moeten staan, wat niet altijd het geval is op de openbare weg. Er is veel discussie rond blijkbaar!!!!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Verhoogde inrichting

Bericht door bert.covens »

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 3-art22ter



De specifieke regelgeving op verhoogde inrichtingen, geldt enkel en alleen in de volgende gevallen:


eerste geval

een verhoogde inrichting op afstand aangekondigd door een Afbeelding, én aangeduid door een Afbeelding



tweede geval

als het een verhoogde inrichting op een kruispunt betreft, volstaat een aankondiging op afstand door een Afbeelding
(een aanduiding thv de verhoogde inrichting door een Afbeelding, hoeft dan niet meer)




derde geval

indien het een verhoogde inrichting betreft in een zone dertig, is er helemaal géén verkeersbord nodig om de verhoogde inrichting aan te duiden of aan te kondigen.

Afbeelding



Enkel en alleen, als het een verhoogde inrichting betreft die je kan onderbrengen in 1 van de drie hogerstaande gevallen, geldt de specifieke regelgeving voor verkeer op verhoogde inrichtingen. Die specifieke regelgeving houdt in:

1) maximaal 30 km/u
2) élk links inhalen is verboden (dus ook een fietser mag niet ingehaald worden).
===> rechts inhalen indien beide voorwaarden daartoe voldaan zijn, blijft dus toegelaten
3) verboden stil te staan, verboden te parkeren.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Fredje_80

Re: Verhoogde inrichting

Bericht door Fredje_80 »

Het betreft hier gewoon een rijbaan waar de snelheid beperkt tot 50km/h, geen kruispunt, geen aankondiging door A14 op 150m of korter.

Gewoon F87 ter plaatse aan de verhoogde inrichting. Ik werd aangesproken door een anonieme wagen van de politie, zij waren echter ook niet zeker.
Het is bij enkele woorden gebleven. Ben dubbel voorzichtig geweest, de fietser werd niet gehinderd en 1 m tussenafstand werd nageleefd.

Nu ja 20km/h te veel ten opzichte van de verhoogde inrichting waar max 30 km/h is toegelaten had die agenten veel plezier gedaan. Maar zelfs daar was ik niet boven gekomen omdat dit toch wel een hoge inrichting is.

Daar stonden we dan in discussie.......
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Verhoogde inrichting

Bericht door bert.covens »

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 72-art1-11

Er is een KB van 1998 (jawel !) die regelt aan welke eisen een verhoogde inrichting moet voldoen, en die nadrukkelijk bepaalt dat verhoogde inrichtingen die hier niet aan voldoen, uiterlijk tegen 2002 verdwenen hadden moeten zijn. We zijn inmiddels de tweede helft van 2015 .... en Vlaanderen krioelt er nog van .....
Fredje_80 schreef:Het betreft hier gewoon een rijbaan waar de snelheid beperkt tot 50km/h, geen kruispunt, geen aankondiging door A14 op 150m of korter.

Gewoon F87 ter plaatse aan de verhoogde inrichting.


en ook géén zone 30 ? Dan gelden de specifieke regels mbt verhoogde inrichtingen er niet, en had dat ding zelfs al in 2002 aangepast of verwijderd moeten zijn.
Fredje_80 schreef: Ik werd aangesproken door een anonieme wagen van de politie, zij waren echter ook niet zeker.


Verwondert me niet echt. Zowat de slechtste bron als het om verkeersreglementering gaat ....

En bovendien: om dergelijke inbreuken van de wegbeheerder aan te pakken, is er ten eerste al een vaststelling vereist van verbalisanten, ten tweede een parket dat wil vervolgen, en ten derde een rechter die wil veroordelen. Er is een gezegde: "Diens brood men eet, diens woord men spreekt." Je kan je dus wel inbeelden dat (lokale) politie niet al te happig is om de inbreuken van de eigen broodheer vast te stellen.
Fredje_80 schreef: Het is bij enkele woorden gebleven. Ben dubbel voorzichtig geweest, de fietser werd niet gehinderd en 1 m tussenafstand werd nageleefd.

Nu ja 20km/h te veel ten opzichte van de verhoogde inrichting waar max 30 km/h is toegelaten had die agenten veel plezier gedaan. Maar zelfs daar was ik niet boven gekomen omdat dit toch wel een hoge inrichting is.
Wel enigszins opletten. Als ze je echt hadden willen hebben liggen, hadden ze je een PV wegens onaangepaste snelheid kunnen aansmeren. (mits er bij hun vaststellingen elementen te vinden zijn op basis waarvan onaangepaste snelheid als inbreuk weerhouden kan worden).
Laatst gewijzigd door bert.covens op 22 sep 2015, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Fredje_80

Re: Verhoogde inrichting

Bericht door Fredje_80 »

Ik dank iedereen alvast voor de info, soms kom ik in nederland met de wagen. Wat een paradijs om in rond te rijden.

De ontnuchtering als je in België terug komt is zo groot..... Hopelijk verdwijnen deze toestanden hier snel zodat het ook voor iedereen duidelijk is!

nogmaals bedankt voor de deskundige uitleg.
Plaats reactie