verloopig rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
hallooo

verloopig rijbewijs

Bericht door hallooo »

Het was 5:15 s'morgens was aan de lichten en het was bijna rood maar ik reed nog door oranje en in plaats van 50 reed ik 78 . Gaan ze mijn verloopig rijbewijs afpakken ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verloopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

hallooo schreef:Het was 5:15 s'morgens was aan de lichten en het was bijna rood maar ik reed nog door oranje en in plaats van 50 reed ik 78 . Gaan ze mijn verloopig rijbewijs afpakken ?
Op welke dag v/d week was het 5:15 ?

78, is dat gecorrigeerd of niet (in dat geval gemeten 84 ...) ?
Geflitst ?
Tegengehouden ?

Zone 50 / gewone snelheidsbeperking, of bebouwde kom ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: verloopig rijbewijs

Bericht door Stefan Peeters »

hallooo schreef:Het was 5:15 s'morgens was aan de lichten en het was bijna rood maar ik reed nog door oranje en in plaats van 50 reed ik 78 . Gaan ze mijn verloopig rijbewijs afpakken ?
Het zou misschien geen slecht idee zijn om het af te pakken :roll:

Je bent nog aan het leren rijden en je rijdt al duidelijk veel sneller dan toegelaten, rijdt vlotjes door het oranje, ik vermoed bovendien nog op een tijdstip dat je niet eens mag rijden met een voorlopig rijbewijs en maakt je dan alleen maar zorgen dat ze je rijbewijs kunnen afpakken...

Vraag jezelf eerder eens af hoe je in de toekomst dergelijke taferelen kan voorkomen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
lisa00000000

verloopig rijbewijs

Bericht door lisa00000000 »

Ik heb mijn verloopig rijbewijs al 1 jaar en dit is de eerste keer dat ik geflist ben geweest in een bebouwde kom ik reed in plaats van 59 78 en ik het was zaterdag 5:15 . Ik ben bang dat ze mijn verloopig gaan afpakken ik heb wel 21 ure gedaan aub antwoord iemand ik ben van belgie
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: verloopig rijbewijs

Bericht door bert.covens »

lisa00000000 schreef:Ik heb mijn verloopig rijbewijs al 1 jaar en dit is de eerste keer dat ik geflist ben geweest in een bebouwde kom ik reed in plaats van 59 78


Je hebt enerzijds de gemeten snelheid. Daarvan wordt bij snelheden onder de 100 km/u nog een correctie van 6 km/u toegepast. En het is op die snelheid na correctie, dat je bestraft wordt.

Daarom voor alle duidelijkheid:

* Was het 84 km/u gemeten snelheid en na toepassing van de snelheidscorrectie 78 km/u ?
* Was het 78 km/u gemeten snelheid en na toepassing van de snelheidscorrectie 72 km/u ?

De reden van de vraag is eenvoudig. De omvang van de overschrijding van de maximum toegestane snelheid, is bepalend voor de strafmaat.
lisa00000000 schreef:en ik het was zaterdag 5:15 .
Dan mag je dus niet rijden met een voorlopig rijbewijs. De bestraffing daarvoor, is best pittig :

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


* Deze bedragen moet je nog vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen). De straf ligt dus ergens tussen de 300 en 3000 euro.
* Een gedeelte daarvan, kan voorwaardelijk zijn
* Daarbovenop nog gerechtskosten
* Daarbovenop nog 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
lisa00000000 schreef: Ik ben bang dat ze mijn verloopig gaan afpakken ik heb wel 21 ure gedaan aub antwoord iemand ik ben van belgie
20 u, ofwel 22 u naar ik vermoed. Lessen worden altijd in blokken van 2u gegeven.

Ja, dat dit een serieuze hap uit iemands budget is, zal niemand hier ontkennen. Maar feit is en blijft: JIJ bent bestuurder, en bijgevolg verantwoordelijk voor de manier én het tijdstip waarop je aan het verkeer deelneemt met je voorlopige rijbewijs.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verloopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

lisa00000000 schreef:in een bebouwde kom ik reed in plaats van 59 78
Dat is meer dan 20 km/u te snel in een bebouwde kom.

Gezien de bestraffing hiervoor een mogelijk verval van het recht tot sturen ("rijverbod" in de volksmond) inhoudt, je tegelijk ook nog door oranje reed - en voor rood niet had kunnen stoppen ... - is de kans aanzienlijk dat dit voor de politierechtbank komt ...


Staat de auto op jouw naam ?
In dat geval hang je als ze je rijbewijs-status natrekken ...

Hing de L achterop ?

Als de auto op naam van iemand anders staat, is er kans dat die een onmiddellijke inning krijgt of minnelijke schikking.
Wordt die betaald, dan stopt het daar tenzij het parket binnen de maand na betaling er achter komt dat de eigenaar niet met het voertuig reed, maar jij, en besluit te vervolgen.

Al denk ik niet dat iemand het risico gaat willen lopen om voor jouw combinatie inbreuken op te draaien, gezien de mogelijke strafmaat ...


http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... -t4hs6afd1

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

3°bis indien hij veroordeelt wegens het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten, op basis van artikel 29,§ 3, wanneer :

de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 20 kilometer per uur en hoogstens 30 kilometer per uur overschreden wordt in een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.


Dat is bovenop de geldboete :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... t4hs2#29p3

Artikel 29
§ 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.

De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :

het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of :
het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur binnen een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.


Er is geen enkele wettelijke bepaling die een rechter dwingt rekening te houden met de correctiefactor ...
Die kan de effectief gemeten snelheid gebruiken en op basis daarvan veroordelen.

Bedragen x 6 (opdeciemen)
Bij veroordeling :
+ gerechtskosten
+ verplichte bijdrage aan "slachtofferfonds" (vanaf 26 euro uitgesproken boete) deze is per veroordeling,

Je kan voor deze feiten 2x apart veroordeeld worden (snelheid en oranje; rijden buiten toegelaten periode) , omdat ze in principe niet aan elkaar gelinkt zijn.
en ik het was zaterdag 5:15

Tijdstip dat je niet mag rijden.
Bert heeft je de mogelijke straffen al uitgelegd.



Bovendien is het ook een inbreuk om door oranje te rijden ...
Dat je niet tijdig kon stoppen, is direct gelinkt aan de snelheid

Dat is een tweedegraads overtreding.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/graden/148-art2

Artikel 29 verkeerswet :

De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar brengen en de overtredingen die bestaan uit het onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap of uit gedragingen inzake de inschrijving waardoor men zich aan vervolging kan onttrekken, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de tweede graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 20 euro tot 250 euro.


ook hier, bedragen x 6
Ik ben bang dat ze mijn verloopig gaan afpakken
Dan moet je binnen het half jaar veroordeeld worden en de straf uitgevoerd ... da's wat te snel voor het Belgische gerecht.

Als het politierechtbank wordt, zal je waarschijnlijk je rijbewijs al hebben tegen de tijd dat dit voorkomt.
Pedro

Re: verloopig rijbewijs

Bericht door Pedro »

Beste

Iemand die mij kan antwoorden?

Dus ben geflitst met een snelheid van 120 terwijl ik maar 90 mocht rijden (Voorlopig rijbewijs).

Zal deze worden ingetrokken en wat zal de boete zijn?

Groetjes
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: verloopig rijbewijs

Bericht door Jozef »

Laten we aannemen dat de snelheidsmeter van de wagen daadwerkelijk 120 km/h aangaf. Je werd dan geflitst met een gemeten snelheid van hooguit 118 km/h. Na correctie van 6% wordt er dan een snelheid van 110,92 km/h, af te ronden naar 110 km/h, weerhouden.

Je mag je dan verwachten aan een onmiddellijke inning van 113 €.

Betaal je ze niet, dan krijg je een minnelijke schikking van 123 €.

Betaal je die ook niet, dan wordt je gedagvaard voor de politierechter. Bij hem mag je rekenen op een boete tussen 40 € en 4.000 €, al dan niet geheel of gedeeltelijk met uitstel. Daar komen dan wel nog de gerechtskosten en een bijdrage voor het slachtofferfonds bij.

Je voorlopig rijbewijs is nog niet in gevaar.

Pedro, er zijn véél belangrijkere aspecten aan het rijden tegen 120 km/h waar slechts 90 km/h is toegestaan. Die 30 km/h meer geven, zeker in een moderne wagen, de indruk niet veel verschil uit te maken. Maar schijn bedriegt, en ik ga je uitleggen waarom.

Laten we aannemen dat er een hindernis opduikt op 65 meter vóór jouw wagen en je een perfekte noodstop uitvoert in ideale omstandigheden.

1ste geval

Oorspronkelijke snelheid: 90 km/h
Stopafstand: 66,67 meter - 4,33 seconde
Aanrijding: na 3,67 seconde tegen 18 km/h, wat overeenkomt met een valhoogte van 1,27 meter.

De kans is groot dat je niet of slechts lichtgekwetst bent.

Is het obstakel een mens, dan is de kans groot dat ook hij zal overleven.

Je zult gedagvaard worden voor onopzetttelijke slagen en verwondingen, maar de kans is groot dat je daarvoor niet gestraft wordt als blijkt dat je niet aansprakelijk bent voor het ongeval.

2de geval

Oorsrponkelijke snelheid: 120 km/h
Stopafstand: 107,41 meter en 5,44 seconde
Aanrijding: na 2,08 seconde tegen 90,8 km/h, wat overeenkomt met een valhoogte van 32,42 meter.

Enkel als je je veiligheidsgordel correct draagt (niet verdraaid, niet uitgerokken van een vorig ongeval, stevig aangetrokken, over het bekken in plaats van over de buik, je rugleuging niet zo schuin ingesteld dat je onder de gordel doorschuift, geen dikke kleding) en op voorwaarde dat het obstakel geen onvervormbare hindernis betreft, heb je een geringe kans om het ongeval te overleven, maar wel zeer zwaar gekwetst en in levensgevaar, en mogelijk gehandicapt voor de rest van je leven, zodat je niet meer kunt gaan werken. Je leven is nog niet ten volle begonnen, en je hebt al geen schijn van kans meer op een behoorlijk inkomen, een eigen woonst en een normaal gezinsleven.

Is het obstakel een mens, dan heeft die geen schijn van kans om te overleven. Van zodra een mens tegen 60 km/h aangereden wordt, is er meer dan 99% kans dat hij het niet overleeft. Je rukt een mens uit het leven, alleen maar omdat jij het zo nodig vond om tegen 120 km/h in plaats van tegen 90 km/h te rijden. Je moet verder door het leven met het besef dat de geliefden van die mens aan de Kersttafel zitten te wenen omdat er een lege stoel staat. Waarom moest een man zijn vrouw of een vrouw haar man verliezen? Waarom moesten kinderen hun papa of hun mama verliezen? Waarom moesten de grootouders hun zoon of hun dochter veliezen? Waarom moesten broers en zussen hun broer of zus verliezen? Waarom moeten zovele familieden, vrienden en kennissen voor de rest van hun leven iemand kwijt zijn omdat jij je even niet aan de maximum snelheid wilde houden?

Uit het onderzoek door een verkeersexpert zal blijken dat je tegen ongeveer 120 km/h moet gereden hebben, waardoor je op zijn minst gedeeltelijk aansprakelijk voor het ongeval zult verklaard worden. Je zult gedagvaard worden voor onopzetttelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg zonder het inzicht te doden. Als je geen correctionele precedenten heb, mag je gemiddeld rekenen op een gevangenisstraf van 5 jaar, mogelijk geheel of gedeeltelijk met uitstel. Heb je een attest van goed gedrag en zeden nodig, dan staat daar de correctionele straf voor onopzettelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg op, zonder dat erbij staat dat het om een verkeersongeval ging. Een werkgever bijvoorbeeld die dat leest, kun jij dan wel proberen wijs te maken dat het om een verkeersongeval ging, maar hij gaat ervan uit dat je iemand van het leven beroofd hebt bij gebrek aan zelfbeheersing.

Zeg nu zelf, Pedro: was het dat allemaal waard om even 30 km sneller dan toegestaan te rijden?

En zeg dan vooral niet: "Ik heb pech gehad". Neen, je hebt geen pech gehad, je hebt onverantwoord gereden, je had al die miserie kunnen vermijden.
Plaats reactie