Rood licht

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
svdb1

Rood licht

Bericht door svdb1 »

geachte,

ik zit met een vraag namelijk;
ik ben blijkbaar door een rood licht gereden (bewust door het oranje gereden wegens gladheid en tegelijk regen) en hiervoor een pv gekregen
ik ben geflitst terwijl ik 43 reed waar men 50 mag, ik heb een voorlopig rijbewijs 18 maand,
weet iemand wat ongeveer mijn straf zal zijn? ik zal mijn rijbwijs kwijt geraken? is het nog de moeite dan dat ik mijn praktijk examen afleg?

mvg

(ik weet niet echt in welke sectie ik deze moest plaatsen excuses hiervoor)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rood licht

Bericht door Inazuma »

svdb1 schreef:ik ben blijkbaar door een rood licht gereden (bewust door het oranje gereden wegens gladheid en tegelijk regen) en hiervoor een pv gekregen
Dat betekent dat je snelheid (voor de verkeerslichten) onaangepast was ...

Flitscamera's gaan maar af na 1 seconde rood.
Het aantal seconden rood voor je geflitst wordt registreren ze ook , staat mogelijk bij op je PV.
ik ben geflitst terwijl ik 43 reed waar men 50 mag
Ouch ...
ik heb een voorlopig rijbewijs 18 maand,
weet iemand wat ongeveer mijn straf zal zijn?
We kunnen zeggen wat de straf kàn zijn.
Wat ze gaat zijn, hangt af of je al dan niet vervolgd gaat worden, en dan hangt de straf af van de rechter ...

De kans dat je vervolgd gaat worden is aanzienlijk.
Sommige politieparketten (doorgaans in de grote steden) hebben het echter te druk om alle roodrijders te vervolgen.
Daar kijkt men naar de foto (en nevenomstandigheden) om te zien of er gevaar bij was, en worden dan enkel nog de gevaarlijke roodrijders vervolgd.

Mocht je toch een onmiddellijke inning krijgen, 165 euro, of minnelijke schikking van het parket, dan zou ik die ASAP betalen.
30 dagen na betaling vervalt immers de mogelijkheid je te vervolgen ...


Het is een derde graads overtreding.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /456-t4hs2

De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.

Met opdeciemen bij, wordt dat een mogelijke boete van 180 tot 3000 euro :!:
Bij veroordeling komen daar de gerechtskosten en betekeningskosten bij - reken op 50 + 50 euro - en een verplichte bijdrage aan het zgn. Slachtofferfonds van 150 euro.

ik zal mijn rijbwijs kwijt geraken?
Dat is mogelijk.
Gek genoeg moet het niet opgelegd worden als straf omdat je nog maar een voorlopig rijbewijs hebt ...
Als je het definitieve rijbewijs B minder dan 2 jaar had, was je dat verplicht kwijt geweest :?

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t4hs6afd1

Artikel 38 §1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar;


Je kan ook herstelonderzoeken opgelegd krijgen, alvorens je "hersteld" kan worden in het recht tot sturen :

§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.



is het nog de moeite dan dat ik mijn praktijk examen afleg?
Ja.
Het kan nog maanden tot een jaar duren voor dit eventueel voorkomt op de politierechtbank.
Dan uitspraak nog, betekening vonnis, tijd om eventueel in beroep te gaan, dan een tijdlang niets ...
Daarna pas begint de effectieve strafuitvoering - dat kan ook weer maanden na het vonnis zijn.

Beter niet op gaan wachten dus.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rood licht

Bericht door Inazuma »

Ter info :

Het lijkt niet zo als je rondrijdt op de Belgische wegen, maar je moet dus stoppen voor oranje ...


Artikel 61. Driekleurige verkeerslichten

61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;

vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen; zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen;



Op voldoende veilige wijze kunnen stoppen is natuurlijk zeer subjectief ...
Ik heb al 3 auto's tegen mijn achterbumper gehad omdat ik stopte, wat nog perfect veilig kon, terwijl zij gas gaven om nog gauw door oranje te rijden...


Je mag ook het kruispunt enkel oversteken als je daarbij niemand anders in gevaar brengt.
Wat wil dat zeggen :?:
Dat je dan niet doorrijdt, maar desnoods OP het kruispunt (voorbij de stopstreep, of voorbij de lichten) stopt als dat nodig is
svdb1

Re: Rood licht

Bericht door svdb1 »

ok, gewoon afwachten dan

en als ik voor de rechtbank zal komen zal ik dus waarschijnlijk een 'normaal' rijbewijs hebben en zal dat dan wel kunnen kwijtgeraken wat inhoudt dat ik theorie + praktijk moet opnieuw doen?

bedankt voor snelle en duidelijk antwoord
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rood licht

Bericht door bert.covens »

svdb1 schreef:ok, gewoon afwachten dan
Inderdaad.

Er is een spreekwoord dat luidt: "geen nieuws, is goed nieuws". Hier is helaas het tegenovergestelde waar. Als je binnen afzienbare tijd al een tweede schrijven krijgt, heb je een meevallertje. Dan kan je door tijdig correct te betalen er vanaf zijn. Dertig dagen na betaling, heeft het OM dan sowieso niet langer de kans je nog te vervolgen. In voorkomend geval, zou ik je de raad geven om ASAP correct te betalen ....

Verneem je een tijdje niks meer, dan zijn er twee mogelijkheden. Ofwel heeft men het dossier om 1 of andere reden gesponeerd. Al zou ik daar niet meteen op rekenen. Ofwel -en méér dan waarschijnlijk- heeft men dan beslist je te dagvaarden voor de politierechtbank. Maar zoals Inazuma al schreef: dat kan dus wel een tijdje duren. Meerdere maanden, tot zowat een jaar.
svdb1 schreef:en als ik voor de rechtbank zal komen zal ik dus waarschijnlijk een 'normaal' rijbewijs hebben en zal dat dan wel kunnen kwijtgeraken wat inhoudt dat ik theorie + praktijk moet opnieuw doen ?
Gek genoeg, valt iemand met een voorlopig rijbewijs niet onder de strengere bestraffing van beginnende bestuurders. Een rechter kàn je die maatregelen dan wel nog opleggen, maar hij MOET het niet ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rood licht

Bericht door Inazuma »

svdb1 schreef:en als ik voor de rechtbank zal komen zal ik dus waarschijnlijk een 'normaal' rijbewijs hebben en zal dat dan wel kunnen kwijtgeraken
Het soort rijbewijs maakt in dit geval niet uit voor de mogelijke bestraffing.

Het recht om met een motorvoertuig te mogen rondrijden, kan als (deel van een) straf ingetrokken worden.
Dat heet dan "verval van het recht tot sturen".

Dat kan zelfs als straf opgelegd worden aan iemand die helemaal geen rijbewijs bezit.

wat inhoudt dat ik theorie + praktijk moet opnieuw doen?
Mogelijk.
Als je gedagvaard wordt.
Als je ook nog veroordeeld wordt.
Als je naast een verval van het recht tot sturen, ook nog herstelonderzoeken (om in dat recht hersteld te worden dus) opgelegd zou krijgen als bijkomende straf / voorwaarde.
Maar dat verval moet dus niet verplicht als straf opgelegd worden, omdat je op het moment van de feiten nog met een voorlopig rijbewijs B reed ...


Bij een eerste veroordeling zit de geldboete doorgaans tegen de ondergrens aan.
Met alle kosten er bij wordt dat al snel 400-450 euro ...
Boete kan wat hoger zijn als er geen verval uitgesproken wordt.
Plaats reactie