Probleem keuring?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Toby
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 feb 2013, 03:32

Probleem keuring?

Bericht door Toby »

Weet niet goed waar dit te posten/vragen dus ik hoop dat hier iemand me kan helpen.

Het zit zo dat ik binnenkort voor 6 maanden naar het buitenland vertrek. Mijn autoverzekering vervalt ook net voor ik vertrek dus heb ik besloten dit niet te verlengen en dan bij terugkomst een nieuw verzekeringscontract aan te gaan (om zo te vermijden 6 maand polis te betalen voor niets).
Gedurende deze periode van 6 maand zal echter mijn keuringsbewijs ook vervallen.
Nu is mijn vraag dus simpelweg of het ok is om een auto zonder verzekering en zonder geldige keuring te bezitten op mijn naam. Zolang ik (of iemand anders) er niet mee rijd denk ik dat dit geen probleem zal opleveren of vergis ik me hierin? Er zal ook absoluut niet mee gereden worden en hij zal gestald worden in onze garage (dus op prive eigendom).
Als ik dan terug in België ben zal ik asap een nieuw verzekeringscontract aangaan en vanaf dit geregeld is onmiddelijk naar de keuring gaan. Ik zou dan dus wel enkele maanden te laat zijn voor de keuring. Ik weet niet of dit een probleem of boete oplevert? Zal ik op een of andere manier moeten bewijzen dat er niet met de wagen is gereden bvb?
Of zou ik wettelijk verplicht zijn om al voor mijn vertrek naar het buitenland naar de keuring te gaan zodat deze niet komt te vervallen gedurende mijn afwezigheid? Ik heb nl voorlopig ook nog geen oproepingskaart gekregen om naar de keuring te gaan dus weet zelf niet of dit uberhaupt mogelijk is.
Ben nog een jonge chauffeur (2jr rijbewijs) en heb niet veel ervaring met dergelijke zaken.

Bedankt voor de hulp
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Probleem keuring?

Bericht door de rijprof »

Best even bellen met (of langsgaan naar) de dienst autoveiligheid (keuring).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Probleem keuring?

Bericht door Stefan Peeters »

Je mag je wagen onverzekerd en ongekeurd in bezit hebben, maar je mag er dan niet mee op de openbare weg rijden.

Simpelste methode: geef je nummerplaat af bij je verzekeringsagent, hij stuurt ze binnen, zo moet je een half jaar geen verzekering en geen taks betalen.

Als je terug bent ga je met het (huidige) inschrijvingsbewijs en een roos document (aanvraag tot inschrijving) dat je bij je verzekeringsagent kan krijgen naar de dienst DIV en laat de auto opnieuw inschrijven op dezelfde titularis. Je betaalt dan geen BIV en je moet niet eerst naar de keuring.
Nadat je je nieuwe nummerplaat ontvangen hebt ga je onmiddellijk met de wagen naar de keuring.

Enige kost die je dan hebt is een nieuwe nummerplaat (30 euro) en een nieuwe reproductie voor vooraan je wagen (+/-20 euro).
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie