banden

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Priscilla1990

banden

Bericht door Priscilla1990 »

Ik weet niet of dit de juiste plaats is om mij vraag te stellen zo niet sorry in elk geval hier voor.

Ik had namelijk een vraag over banden moet je voorste banden en achter banden van het zelfde van merk zijn?
Dan had nog vraag mij serie nummer van men banden zijn 155/65R13 73T ik heb nu nieuwe banden moeten halen voor de voorste alles cijfers kloppen behalve in plaats dat ik 73T heb is het laatste 73Q. Dus op men voorste bande heb ik staat met 73Q en de achterste met 73T. is dit een probleem voor de auto of voor de keuring?

ook wat betekent precies het uitlijnen van de banden en wat doet dit met de auto?


hopelijk kan hier men vraag wel beantwoord worden want bij de garage wisten ze dit zelf niet.

Groetjes Priscilla
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: banden

Bericht door Rafael »

De laatste letter is de snelheidsindex; de maximale snelheid.

T = 190 km/u
Q = 160 km/u

Als je wagen dus sneller kan dan 160 km/u, zijn de banden niet toegelaten. Op de voor en achteras mag een ander merk band gemonteerd worden, maar op dezelfde as (dus de 2 vooraan of de 2 achteraan) moeten wel dezelfde zijn. Je kan deze pagina ook eens bekijken.

Uitlijnen is simpel gezegd het correct zetten van de wielen om de minste bandenslijtage te krijgen en de beste rij-eigenschappen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: banden

Bericht door Stefan Peeters »

Het merk mag verschillend zijn op voor- en achteras, maar op 1 as moeten 2 banden zitten van hetzelfde merk, hetzelfde type en ongeveer dezelfde slijtagegraad.

Verschil in afmeting tussen voor- en achteras is in principe niet toegelaten, tenzij dit zo vermeld staat in het PVG van de auto.

Verschil in snelheidsindex is in principe geen probleem, maar zoals Rafaël al zei moeten de banden minstens voldoen aan de snelheid die de auto kan bereiken.

Ik vermoed dat het hier over een kleine, lichte auto gaat want het getal 73 is de lastindex (het gewicht dat de band kan dragen) en 73 is vrij laag. Ik vermoed dus dat de snelheidsindex op jouw band ook wel volstaat.

Om wat voor auto gaat het (als je dat wil meedelen)?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Priscilla1990

Re: banden

Bericht door Priscilla1990 »

Het is een chervorlet matiz dus idd een kleine auto.
Dus gaat die ook geen problemen geven op de keuring?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: banden

Bericht door Inazuma »

Zit er een europees Certificate of Conformity / EU gelijkvormigheidsattest bij je auto ?
Daar staan de bandenvereisten op ...


Als ik op een Duitse banden & velgen site ga kijken, is het allemaal T of beter voor zomerbanden ...
Die lijsten in die maat zelfs geen zomerbanden meer op met Q ...
(die "trage" banden gaan er stilaan allemaal tussenuit)

Maar wel winterbanden met 73Q ...
Kijk eens op de zijkant van de band of er ergens M+S (en een bergje) of een sneeuwvlokje * op staat

Kan best dat 1 paar eigenlijk een winterband is.
Plaats reactie