door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Essentee

door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door Essentee »

Hallo,
Ik ben laatst opgepakt door de politie omdat ik s nachts door het rood ben gereden met mijn brommer (klasse B).
Ik was kletsnat en er was niemand op de weg, maar goed, geen excuses.
Nu mag ik binnenkort een proces verbaal verwachten, maar nu vraag ik mij af:
Kan mijn rijbewijs van de auto (B) ook ingetrokken worden hierdoor? Dat heb ik nog maar 2 maand.
Of zal het enkel invloed hebben op mijn brommerrijbewijs, dat ik al meer dan 2 jaar heb.

Bedankt
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door bert.covens »

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Je bromfiets is ook een motorvoertuig. Je valt dus wel degelijk onder de strengere bestraffing van beginnende bestuurders. Concreet houdt dit in, dat een rechter een verval uit het recht tot het besturen van een motorvoertuig moet uitspreken. Gedurende die tijd mag je dan geen enkel motorvoertuig besturen, ook geen waarvoor geen rijbewijs vereist is. Bovendien moet de rechter het terugkrijgen van je rijbewijs afhankelijk maken van zogenaamde herstelexamens.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Je bromfiets is ook een motorvoertuig. Je valt dus wel degelijk onder de strengere bestraffing van beginnende bestuurders. Concreet houdt dit in, dat een rechter een verval uit het recht tot het besturen van een motorvoertuig moet uitspreken. Gedurende die tijd mag je dan geen enkel motorvoertuig besturen, ook geen waarvoor geen rijbewijs vereist is. Bovendien moet de rechter het terugkrijgen van je rijbewijs afhankelijk maken van zogenaamde herstelexamens.

hallo bert. op het momend dat hij door het rode licht reed met zijn bromfiets en met het AM rijbewijs , reed hij niet met de auto door het rode licht. ik denk dat hier wel enig verschil blijkt . omdat de persoon al meer dan 2 jaar in het bezit blijkt te zijn van en rijbewijs AM. op het momend van de overtreding bleek het wel degelijk en overtreding met de bromfiets. de persoon heefd dus wel degelijk en rijbewijs AM gedurende langer danb 2 jaar en vald dus niet onder deze strengere maatregel. als men het los bekijktvan het auto rijbewijs. het gaat om het voertuig dat hij gebruikte op het momend van de overtreding. ik ben natuurlijk geen rechter , maar als men het bekijkt op dat punt. heefd het geen invloed op zyn rijbewijs B auto. wand stel dat je uw rijbewijs B auto al langer hebt dan 2 jaar val je al onder de strengere maatregel , en dat men u dan en streenge maatregel gaat geven omdat u uw brommer rijbewijs AM minder dan 2 jaar in het bezit heefd . en u heefd dan wel de overtreding niet begaan met uw brommer. men spreekt ook wel over en overtreding voor de catogorie waar deze geldig voor blijkt . in geval men het er van los maakt is de rechter wel niet verplicht om en uitspraak te maken voor herstel examens , maar hij mag en kan het wel uitspreken. daar blijkt het grote verschil dan . maar nogmaals ik ben geen rechter dus.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door bert.covens »

Je geeft hier je mening weer. Je mening doet echter niet terzake, mijn mening evenmin trouwens. Wetteksten zijn er nu éénmaal om gelezen te worden zoals ze er staan. En niet zoals je zou willen dat 't er stond. Herlees de wettekst eens rustig ....

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.


Ontleed nu de wettekst eens:


met een motorvoertuig

:arrow: Hier staat niet bij, dat het een motorvoertuig van de categorie B moet zijn om onder de strengere bestraffing te vallen. Een bromfiets is een motorvoertuig.

de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

:arrow: Er wordt hier géén uitzondering gemaakt voor diegenen die al langer houder van een rijbewijs voor de bromfiets zijn. Zelfs niet, indien de overtreding met een bromfiets begaan is.



Topicstarter voldoet dus volledig aan alle bepalingen om onder de strengere bestraffing te vallen. En ja, een rechter heeft een grote vrijheid van beoordeling. Hij kan vrijspreken of veroordelen. Bij een veroordeling, kan hij eerder naar het minimumbedrag neigen, of eerder naar het maximumbedrag. Hij kan een gedeelte voorwaardelijk uitspreken, als stock achter de deur. Enz. Maar als hij veroordeelt MOET hij wel veroordelen, zoals de wet het hem voorschrijft....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door Benny Stinkens »

@ Storm,

Ik begrijp dat je op die manier denkt. Ook ik had de eerst de neiging om dit te denken.
Vraagsteller doet de overtreding met een bromfiets cat AM en heeft dit rijbewijs minstens 2 jaar, geen probleem dus.

Maar Bert heeft wel degelijk gelijk.
Er staat als de overtreding begaan wordt met een motorvoertuig (een bromfiets AM is wel degelijk een motorvoertuig)
en hij heeft minder dan 2 jaar het rijbewijs B de rechter dus een verval en een herstelexamen zal moeten uitspreken. :idea:

Klinkt niet erg logisch maar wetgeving en logica zijn soms alles behalve hetzelfde. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:@ Storm,

Ik begrijp dat je op die manier denkt. Ook ik had de eerst de neiging om dit te denken.
Vraagsteller doet de overtreding met een bromfiets cat AM en heeft dit rijbewijs minstens 2 jaar, geen probleem dus.

Maar Bert heeft wel degelijk gelijk.
Er staat als de overtreding begaan word met een motorvoertuig (een bromfiets AM is wel degelijk een motorvoertuig)
en hij heeft minder dan 2 jaar het rijbewijs B de rechter dus een verval en een herstelexamen zal moeten uitspreken. :idea:

Klinkt niet erg logisch maar wetgeving en logica zijn soms alles behalve hetzelfde. :idea:
goedeavond benny, inderdaat enige logica ontbreekt er wel.
maar bert heefd het bij het rechte eind . maar men kan wel en mildere straf uitspreken .al denk ik wel persoonlijk dat de meerdere herstel exman's als strengere bestraffing worden uitgesproken met enkel theorie. waarom, omdat velen eerder struikelen op het punt van de theorie. . dank voor het tegen bericht van benny en bert alvast.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door GRO »

omdat de persoon al meer dan 2 jaar in het bezit blijkt te zijn van en rijbewijs AM.
Het rijbewijs AM bestaat pas sinds 1 mei 2013.
Hij kan al langer in het bezit zijn van een rijbewijs A3.

@ Storm

Laat aub onze moderators de vragen beantwoorden. Dat zijn rijschoolinstructeurs of deskundigen. Zij weten wat ze schrijven.
Als jij dan als leek wat komt schrijven in de aard van "ik denk..." of "ik meen..." zonder uitgebreide kennis van de wetgeving, dan zorgt dat enkel voor verwarring bij de vraagsteller.
Gast

Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door Gast »

GRO schreef:
omdat de persoon al meer dan 2 jaar in het bezit blijkt te zijn van en rijbewijs AM.
Het rijbewijs AM bestaat pas sinds 1 mei 2013.
Hij kan al langer in het bezit zijn van een rijbewijs A3.

@ Storm

Laat aub onze moderators de vragen beantwoorden. Dat zijn rijschoolinstructeurs of deskundigen. Zij weten wat ze schrijven.
Als jij dan als leek wat komt schrijven in de aard van "ik denk..." of "ik meen..." zonder uitgebreide kennis van de wetgeving, dan zorgt dat enkel voor verwarring bij de vraagsteller.
goedemiddag . oke hoor. no problem . ik ben en leek 8)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door Inazuma »

Essentee schreef: Kan mijn rijbewijs van de auto (B) ook ingetrokken worden hierdoor? Dat heb ik nog maar 2 maand.
Proficiat, u wint hiermee helaas de jackpot ... en 't is niet de Euromillions .

Het is helaas niet meer van kunnen :

Je zal hiervoor normaal gedagvaard worden voor de politierechtbank.
Als je desondanks toch een overschrijving binnenkrijgt : betaal die gelijk :!:

De politierechter zal je MOETEN vervallen verklaren van het recht tot sturen voor categorie B.
(Intrekking rijbewijs is een tijdelijke maatregel, op last van de -substituut- PdK)

Het herstel van dat recht tot sturen, MOET afhankelijk gemaakt worden van herstelonderzoeken, waarbij minstens het praktisch OF het theoretische examen opnieuw afgelegd moet worden.

De rechters zijn daar nogal mild mee bij deze dwaze toestanden waar zij zich wel degelijk van bewust zijn (itt de geniën van de Wetstraat) en houden het doorgaans bij herdoen theorie.


Je bent hiermee trouwens nog eens dubbel gejost ...

Je kan de rechter niet vragen om het verval enkel uit te spreken voor rijbewijs cat B, want het verval moet verplicht gelden voor de voertuigcategorie waarmee de overtreding begaan is .

Artikel 45
De rechter kan het verval van het recht tot sturen beperken tot de categorieën van voertuigen die hij aangeeft overeenkomstig de bepalingen vastgesteld door de Koning krachtens artikel 26.

Wanneer de overtreding met een motorvoertuig werd begaan, moet het verval ten minste betrekking hebben op de categorie van voertuigen waarmee de overtreding die aanleiding heeft gegeven tot verval, werd begaan.



Het resultaat is wat mij betreft een straf buiten elke proportie ... en dat is in strijd met de Europese rechtsregels.
Essentee

Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door Essentee »

Dat is wel zwaar balen..
Vooral : we zijn nu al een maand verder en het enige wat ik nu net in de bus heb gekregen is een Pro Justitia-brief met de vaststelling van de feiten en mijn verhoor en verklaring in de combi. Er wordt echter geen woord gerept over rechtzaak of boete.
Ze hebben misschien lekker vakantie gepakt en laten het voor mij wel pijnlijk lang aanslepen..
Ok, maar hopelijk blijft het inderdaad bij theorie herdoen. Die heb ik al 3 keer gedaan intussen (voor brommer indertijd ook) dus zou ik al vanbuiten moeten kennen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door Inazuma »

Essentee schreef:Vooral : we zijn nu al een maand verder en het enige wat ik nu net in de bus heb gekregen is een Pro Justitia-brief met de vaststelling van de feiten en mijn verhoor en verklaring in de combi.
In deze gevallen is geen nieuws, slecht nieuws ...
Er wordt echter geen woord gerept over rechtzaak of boete.
Zo werkt het gerecht ook niet .

De beklaagde zal het wel zien als hij gedagvaard wordt - zo werkt men daar.
Ze hebben misschien lekker vakantie gepakt en laten het voor mij wel pijnlijk lang aanslepen..
Ooit gehoord van gerechtelijke achterstand ?
Op de politierechtbanken valt het daarmee dan nog mee ... vergeleken tegenover de rest.

Reken gerust op ettelijke maanden tot eerder ongeveer een jaar voor je gedagvaard wordt.
Zelfs voor de meest banale overtreding.
Jappe

Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door Jappe »

Ik heb exact hetzelfde voorgehad, alleen gebeurde dit bij mij 2 dagen voordat ik mijn rijbewijs b kon gaan afhalen op het gemeentehuis.
Op het moment van de overtreding had ik mijn brommer rijbewijs bij dat ik al voor 2 en een half jaar heb.
Gaat dit effect hebben op mijn rijbewijs b?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door Inazuma »

Jappe schreef:Ik heb exact hetzelfde voorgehad, alleen gebeurde dit bij mij 2 dagen voordat ik mijn rijbewijs b kon gaan afhalen op het gemeentehuis.
Op het moment van de overtreding had ik mijn brommer rijbewijs bij dat ik al voor 2 en een half jaar heb.
Gaat dit effect hebben op mijn rijbewijs b?
In principe kan het hetzelfde effect hebben - de bestraffingen zijn immers wettelijk mogelijk, en het is in voorkomend geval aan de rechter om een gepaste straf op te leggen.

Het verschil tussen jouw situatie en die van Essentee, is dat de straffen bij Essentee MOETEN opgelegd worden door de rechter omdat de - nogal dwaze - wetgeving dat zo voorziet.
[Je kan bvb door een tweedegraadsovertreding een ongeval met lichtgewonden veroorzaken zonder dat je deze gevolgen verplicht moet ondergaan.
Maar bij een derdegraadsovertreding zonder verder gevolg voor wie dan ook, moeten die straffen opgelegd worden als je nog geen 2 jaar rijbewijs B hebt ... en voor andere rijbewijzen geldt dergelijke regeling dan weer NIET. Totaal absurd.]


In jouw geval is er geen verplichting, en beslist de rechter echter autonoom, maar uiteraard altijd binnen de grenzen van de wet.
Het kàn dus, maar moet niet.
De reden is dan dat je op het moment van de overtreding blijkbaar nog geen (definitief) rijbewijs B had ... en dus geldt de strengere regeling voor jou niet.
Dat is nog zo'n dwaas gevolg van deze wetgeving.


Als er geen direct gevaar was bij je overtreding, wordt ze in een druk gerechtelijk arrondissement mogelijk zelfs afgehandeld met een minnelijke schikking vanwege het parket.
Als er wel gevaar bij was, of je hebt de pech dat de overtreding begaan is in een rustiger arrondissement waar ze wel wat tijd over hebben, sta je voor de politierechter ...

De wet is dan wel gelijk voor alle Belgen, maar of ze ook toegepast wordt is allesbehalve gelijk ...
onzeker?

Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door onzeker? »

Ik zit een beetje in dezelfde penarie (denk ik).
Ik heb nog maar pas mijn voorlopig rijbewijs A (rijbewijs B heb ik al een 10tal jaar) en ben vandaag 'vermoedelijk' door het rood licht gereden.
Echter ben ik hier helemaal niet zeker van, want ik dacht dat het groen was :

Ik kwam aan de lichten aangereden om links af te slaan, van zodra ik de lichten nader leek mij alles op groen te springen.
Dus ik liet me rustig uitbollen (voorbij de lichten) naar het vak om af te slaan...echter toen ik daar stond zag ik aan de overkant een pijl(naar mij gericht) naar links in het rood!
De voertuigen die rechtdoor moesten rijden hadden overduidelijk groen maar die dat achter mij kwam stond te wachten (ook om naar links af te slaan) aan de stopstreep van de lichten!
Dus ik denk dat ik door het rood gereden ben en dat alleen de voertuigen die rechtdoor moesten groen hadden...
Ik heb geen enkele flits gezien maar ben nu toch ongerust(omdat die pijl aan de overkant in het rood stond en het voertuig achter nog mij aan de streep), indien het rood was dan was dit helemaal mijn bedoeling niet en puur uit verstrooiing.
Wat kan er mij te wachten staan? ik vermoed een zware boete,rijverbod gedurende een periode voor alle voertuigen en examen opnieuw doen?
Dan kan ik maar beter heel het rijbewijs A gedoe gaan opgeven :x
De onzekerheid of je nu een overtreding begaan hebt en of ze genoteerd staat is om de muren van op te lopen, zeker als dit niet eens moedwillig was!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?

Bericht door Inazuma »

In principe kan je alle hoger vermelde straffen krijgen voor rijden door rood ...

Met (voorlopig) rijbewijs A - en zeker met 10 jaar je rijbewijs B - is er evenwel geen probleem met de verplichte zwaardere bestraffing voor "beginnende" bestuurders.

Normaal wordt dit afgehandeld met een onmiddellijke inning.
Of het moest om een rustig arrondissement gaan waar ze tijd over hebben op het politieparket ...


Was het zo'n verwarrende situatie met een groene bol voor rechtdoor , en een aparte set verkeerslichten met pijlen voor linksaf ?
De juridische en feitelijke onduidelijkheid daarover is namelijk gigantisch ...

Waar was het ergens ?
Plaats reactie