Witte stip op kruispunt

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Anneke1

Witte stip op kruispunt

Bericht door Anneke1 »

Nog een vraagje: een wegmarkering (bestaat uit strepen) mag niet over gereden worden !
Waar ik oefen kom ik midden op een kruispuntje een volle witte stip (diam 1.5m) tegen, zonder enig bord van rotonde.
Mag ik bij het afslaan of rechtdoor over deze stip rijden?
Of is dit ook een wegmarkering.
Anneke1

Re: Witte stip op kruispunt

Bericht door Anneke1 »

sorry ik spreek in mijn bericht hierboven van wegmarkeringen maar ik bedoel eigenlijk verdrijvingsvlakken/ verkeersgeleiders
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Witte stip op kruispunt

Bericht door de rijprof »

Ligt die witte stip toevallig in Hove (Uraniawijk) ?

De bedoeling is om omheen die witte bol te rijden, alhoewel deze niet echt conform is volgens de voorschriften.
Een verdrijvingsvlak of verkeersgeleider zou in feite witte evenwijdige schuine brede strepen moeten bevatten.
Afbeelding
77.4. Verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken mogen op de grond worden aangebracht door witte evenwijdige schuine strepen.

De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen.
Op je rijexamen rij je er best naast en als je er per vergissing toch over rijdt, wordt er ook niet veel over gezegd omdat de examinator ook weet dat die witte bol niet echt volgens de voorschriften is geschilderd. De bedoeling is een snelheidsremmer, maar ik zie veel bestuurders die er over rijden.
Tracht de bedoeling te volgen.

Let op, indien we het over dezelfde witte bol hebben (Hove), blijft de voorrangsregeling 'voorrang aan rechts' verlenen! Het is geen rotonde.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Anneke1

Re: Witte stip op kruispunt

Bericht door Anneke1 »

Afbeelding
Anneke1

Re: Witte stip op kruispunt

Bericht door Anneke1 »

locatie: Hasselt(runkst) kruispunt schoolstraat/fonteinstraat.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Witte stip op kruispunt

Bericht door de rijprof »

Heel gelijkend op de situatie in Hove.
Het antwoord is hetzelfde.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Witte stip op kruispunt

Bericht door Inazuma »

Anneke1 schreef:Afbeelding
Dit is een verkeersgeleider.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -art2#2.43" target="_blank

2.43. "Verkeersgeleider" : een inrichting die op de rijbaan is aangebracht en die bestemd is om het voertuigenverkeer te kanaliseren;
de verkeersgeleider bestaat uit een wegmarkering, ofwel uit een verhoging op de rijbaan, ofwel uit beide elementen samen.


De definitie van een verkeersgeleider voorziet "een wegmarkering" (onbestemd dus).

Je moet er verplicht rechts langs rijden :
9.6. Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.


De gearceerde wegmarkeringen uit Artikel 77.4 zijn overigens een andere mogelijke vorm om een verkeersgeleider aan te geven.
Een verkeersgeleider is dus niet noodzakelijk gearceerd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Witte stip op kruispunt

Bericht door de rijprof »

@ Inazuma,
Ok, weer iets bijgeleerd; :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Witte stip op kruispunt

Bericht door Inazuma »

Art 77.4 heeft het over mogen ... niet moeten. ;)

Rond verhogingen op de rijbaan trekt men vaak enkel een witte lijn volgens

19.3. Markeringen van verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken op de grond.

1° Deze geleiders en verdrijvingsvlakken worden afgebakend met een doorlopende witte streep met een breedte van ongeveer :
* 0,30 m op de autosnelwegen;
* 0,15 m op de andere wegen.


Een verhoging wordt normaal ook niet gearceerd.


Gearceerde verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken betekenen dat men er niet mag over rijden (Art 77.4 / derdegraadsovertreding) maar over met "een (andere) wegmarkering" aangeduide verkeersgeleiders zegt de wegcode enkel dat je ze aan je linkerhand moet laten ...

In het Hasseltse geval, zijn de bochten linksaf met een vrachtwagen amper te nemen zonder over de cirkel te rijden.
Dat zou met een gearceerde cirkel telkens een 3de graadsovertreding zijn ...
Anneke1

Re: Witte stip op kruispunt

Bericht door Anneke1 »

Mag ik even vragen of ik er nu rond of er over mag rijden en of deze volle witte stip enige juridische (verkeerskundige) waarde heeft?
Jullie uitleg is me even niet duidelijk meer!
Sorry het zal wel bij mij liggen.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Witte stip op kruispunt

Bericht door Inazuma »

Anneke1 schreef:Mag ik even vragen of ik er nu rond of er over mag rijden en of deze volle witte stip enige juridische (verkeerskundige) waarde heeft?
Het is een verkeersgeleider dmv een wegmarkering.

Langs rechts voorbij rijden - dus de stip aan je linkerkant houden..
Anneke1

Re: Witte stip op kruispunt

Bericht door Anneke1 »

Dus samengevat: deze volle stip is een verkeersgeleider bestaande uit een wegmarkering, welke je aan je linkerkant moet houden..
maar strikt genomen zegt dit niet dat je er niet over mag rijden (zoals bij een verdrijvingsvlak bestaande uit strepen).
dus ik rijd er omheen maar ga ik er wat over rijden (omdat dit vrij eng is) kan dit niet als fout aanzien worden...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Witte stip op kruispunt

Bericht door de rijprof »

Zoals Inazuma reeds schreef, moet je er naast rijden (rechts).
Het is een volwaardige verkeersgeleider.
Met gearceerde lijnen zou je een zware overtreding (3de graad) begaan indien je er over rijdt.
Met een vol geschilderde witte bol zoals op de foto zou je een gewone overtreding begaan indien je er over rijdt.
Beiden zijn overtredingen.

Stel dat je er tijdens een rijexamen heel even met het achterwiel een klein stukje zou over rijden zal de examinator er niet moeilijk over doen, maar indien je er flagrant zou over rijden, kun je daarvoor toch een opmerking krijgen. Laat merken dat je er oog voor hebt en dat je de bedoeling snapt.

Conclusie: gewoon langs rechts er naast rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Anneke1

Re: Witte stip op kruispunt

Bericht door Anneke1 »

Prima rijprof, het is mij nu duidelijk.
Bedankt.
Plaats reactie