Verdrijvingsvlakken.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Marckske

Verdrijvingsvlakken.

Bericht door Marckske »

Hoi
Mijn vraagje: Ik rij op een 2 richtingsbaan gescheiden door een brede band van verdrijvingsstrepen, deze worden op zeer korte stukjes onderbroken .
Mag ik hierop terugdraaien naar het andere rijvak.
Persoonlijk vind ik dit gevaarlijk omdat ze zo kort zijn en er hier vrij hard gereden wordt..
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verdrijvingsvlakken.

Bericht door Inazuma »

Marckske schreef:Hoi
Mijn vraagje: Ik rij op een 2 richtingsbaan gescheiden door een brede band van verdrijvingsstrepen, deze worden op zeer korte stukjes onderbroken .
Wat wordt er onderbroken ?
De schuine strepen, of ook de witte omlijning ?

De witte omlijning geeft nog steeds een verkeersgeleider aan ... mag je ook niet over rijden.

2.43. "Verkeersgeleider" : een inrichting die op de rijbaan is aangebracht en die bestemd is om het voertuigenverkeer te kanaliseren;
de verkeersgeleider bestaat uit een wegmarkering, ofwel uit een verhoging op de rijbaan, ofwel uit beide elementen samen.

en
9.6. Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.
en
77.4. Verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken mogen op de grond worden aangebracht door witte evenwijdige schuine strepen.

De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen.

Mag ik hierop terugdraaien naar het andere rijvak.
Enkel indien zowel de omlijning als de arcering onderbroken is over een voldoende lange afstand dat je kan keren zonder over de wegmarkeringen te rijden.
Marckske

Re: Verdrijvingsvlakken.

Bericht door Marckske »

Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verdrijvingsvlakken.

Bericht door Inazuma »

Daar mag je keren - als je dat kan doen zonder over de verdrijvingsvlakken te rijden.
525

Verkeersgeleider en Verdrijvingsvlakken.

Bericht door 525 »

Hey,

Ik heb nog een vraagje...
Zou iemand mij het verschil tussen een verkeersgeleider en een verdrijvingsvlak kunnen uitleggen?

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verdrijvingsvlakken.

Bericht door Inazuma »

2.43. "Verkeersgeleider" : een inrichting die op de rijbaan is aangebracht en die bestemd is om het voertuigenverkeer te kanaliseren; de verkeersgeleider bestaat uit een wegmarkering, ofwel uit een verhoging op de rijbaan, ofwel uit beide elementen samen.

en

77.4. Verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken mogen op de grond worden aangebracht door witte evenwijdige schuine strepen.

De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen.


Dat overlapt dus héél hard

Verdrijvingsvlak is altijd een wegmarkering
Geleider kan ook een fysieke inrichting, verhoging, ... zijn


Het "verdrijvingsvlak" komt trouwens van wegvallende rijstroken, waarvan de weggebruikers dan verdreven werden met de typische schuine strepen
Plaats reactie