Voorlopig rijbewijs en rijden na 22u in weekend

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Lizard
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2011, 15:55

Voorlopig rijbewijs en rijden na 22u in weekend

Bericht door Lizard »

Hallo,

Waarschijnlijk al vaak deze vraag gehad, maar toch even checken.

Ik ben tegengehouden na 22u toen ik aan het rijden was met mijn voorlopig rijbewijs (in het weekend).
Niet gezeverd, het was in kader voor het werk en was het absoluut vergeten dat ik niet meer mocht rijden.
Dus ik hoop hiervoor op verzachtende omstandigheden.

Nu heb ik in de wegcode geen eenduidig antwoord gevonden van wat me te wachten staat.
Er is een artikel dat spreekt over boetes van 50 tot 200 euro, maar ook van 200 tot 2000 euro? (alles te vermenigvuldigen met 5,5 + 137 euro slachtofferhulp)
Iemand hier al ervaring mee? Wat was het vonnis?

Heb ook al gebeld naar de griffie van de politierechtbank en die zegt dat de minimumboete 25 euro is ...
Onduidelijkheid troef dus.

Groeten
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorlopig rijbewijs en rijden na 22u in weekend

Bericht door bert.covens »

Lizard schreef:Hallo,

Waarschijnlijk al vaak deze vraag gehad
Je bent idd helaas niet de eerste ....
Lizard schreef: Ik ben tegengehouden na 22u toen ik aan het rijden was met mijn voorlopig rijbewijs (in het weekend).
Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;
2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


Boetebedrag vermenigvuldigen met 5,5 , d.i. de opdeciemen.
Dat wordt dus 275 tot 2750 euro.

Daarbovenop 137,5 euro voor het Fonds voor slachtoffers van opzettelijke gewelddaden.

Daarbovenop ook nog de gerechtskosten - ongeveer 40-50 euro zonder tussenkomst experten.
Lizard schreef: Niet gezeverd, het was in kader voor het werk en was het absoluut vergeten dat ik niet meer mocht rijden.
Dus ik hoop hiervoor op verzachtende omstandigheden.
:roll: In het kader voor je werk?

Ik hoop voor jou dat je dat vooral niet op die manier verklaard hebt. Je mag met een voorlopig rijbewijs namelijk géén goederen vervoeren in commercieel verband.

Dus dat zijn beslist géén verzachtendige omstandigheden, integendeel.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs en rijden na 22u in weekend

Bericht door GRO »

Dus ik hoop hiervoor op verzachtende omstandigheden.
Daar zou ik toch maar niet te fel op hopen. "Voor het werk" en "ik was het vergeten" zijn echt geen geldige redenen.

De uiteindelijke boete zal van de uitspraak afhangen.
Bij een veroordeling komen daar nog de gerechtskosten en een verplichte bijdrage van 137,5 euro aan het fonds voor slachtoffers van opzettelijke gewelddaden bovenop. Dergelijke veroordeling komt bovendien op je strafblad.

Meer uitleg vind je in het praktijkboek van Gratis Rijbewijs Online P.40

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER

Afbeelding
Lizard
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2011, 15:55

Re: Voorlopig rijbewijs en rijden na 22u in weekend

Bericht door Lizard »

Ok, bedankt voor het snelle antwoord.

Was inderdaad in kader voor werk, maar ik vervoerde niets van goederen hoor. Enkel mezelf.
Ik moest ergens zijn voor een reportage te maken ...

"Ik was het vergeten" is inderdaad geen geldige reden. Maar ik heb nooit een snelheidsovertreding gehad/parkeerboete or whatsoever.
Dus ik hoop dat ze een beetje begrip zullen hebben en me de minimumboete opleggen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs en rijden na 22u in weekend

Bericht door Inazuma »

Lizard schreef:Dus ik hoop dat ze een beetje begrip zullen hebben en me de minimumboete opleggen.
De eerste keer, dus zonder voorgaande veroordelingen, kan je wel op enige "mildheid" rekenen en ligt de boete doorgaans in de buurt van het minimum bedrag, vaak zelfs deels voorwaardelijk.

Als er tegelijk ook nog andere overtredingen werden vastgesteld, gaat een rechter natuurlijk minder geneigd zijn om mild op te treden.


Zorg voor een bewijsstuk van je werkgever dat je op die dag in opdracht op weg was naar ... en dat het dus niet was om te gaan feesten.


Er niet meer bij stilgestaan hebben dat het weekendnacht na 22 uur was, is perfect mogelijk.
Maar als er bvb ook geen L kleefde, dan pakt dat natuurlijk al minder verf - men gaat er dan van uit dat je dat bewust deed om geen controle aan te trekken .
Evelien.

Re: Voorlopig rijbewijs en rijden na 22u in weekend

Bericht door Evelien. »

Welke straf heb je hiervoor gehad?
Ik ben vorig jaar in september tegengehouden op zaterdagmorgend om 5.35u met mijn voorlopig rijbewijs, ik was op weg naar mijn werk.
Normaal bracht mijn vriend me altijd maar nu stond hij met de nacht te werken en was hij niet optijd thuis. Mijn L was wel duidelijk zichtbaar en ik kan evt wel een bewijs voorleggen dat ik dan ook om 6u moest beginnen werken.
Nu moet ik daarvoor naar de politierechtbank.
Iemand die weet waar ik me ong aan moet verwachten? :cry:
Kan ik best voor een advocaat gaan of ..?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs en rijden na 22u in weekend

Bericht door Inazuma »

Evelien. schreef:Ik ben vorig jaar in september tegengehouden op zaterdagmorgend om 5.35u met mijn voorlopig rijbewijs, ik was op weg naar mijn werk.
Normaal bracht mijn vriend me altijd maar nu stond hij met de nacht te werken en was hij niet optijd thuis. Mijn L was wel duidelijk zichtbaar en ik kan evt wel een bewijs voorleggen dat ik dan ook om 6u moest beginnen werken.
Je kan dat meenemen (en zorgen dat je het zeker bij hebt, mocht de rechter er om vragen), maar dit snijdt wel aan twee kanten.
Je was enerzijds niet gaan feesten (weekendongevallen !) , maar reed naar het werk.
Anderzijds illustreert het wel dat je de overtreding bewust maakte ...

Dat moet kloppen met de rest van je verdediging.

Nu moet ik daarvoor naar de politierechtbank.
Iemand die weet waar ik me ong aan moet verwachten? :cry:
De volgens de wet mogelijke straffen staan hierboven al beschreven.

De opdeciemen zijn echter verhoogd naar faktor 6, de mogelijke, effectieve boetebedragen gaan nu dus van 300 tot 3000 euro .
De bij veroordeling verplichte bijdrage voor het Fonds voor slachtoffers van opzettelijke gewelddaden bedraagt nu 150 euro.

De rechtbank kan trouwens een deel van de boete voorwaardelijk uitspreken.
(De rechter spreekt de boetes uit zonder de opdeciemen erbij te rekenen.)
Reken toch maar op effectief een 3-400 euro (verplichte bijdrage inbegrepen) bij een eerste veroordeling.


Kan ik best voor een advocaat gaan of ..?
Als je het niet zeker weet, informeer eens bij je verzekeringsagent, of je rechtsbijstandsverzekering hebt .

Indien dat het geval is, maak je er best gebruik van, en is het tijd om die op de hoogte te brengen.


Staat er op de dagvaarding een inbreuk tegen Artikel 30 § 2 :?:
(en zeker niet Art 30 § 1 , dat is rijden zonder rijbewijs)
Evelien.

Re: Voorlopig rijbewijs en rijden na 22u in weekend

Bericht door Evelien. »

Er staat;
Beklaagd als hebbende op de openbare weg een motorvoertuig van categorie B te hebben bestuurd met hetoogop scholing, onder dekking van een voorlopig rijbewijs B, tijdens de periode van 22u tot 6u 'sanderendaags op een vrijdag, zaterdag of op een zondag of een wettelijke feestdag. (art6 van het KB van 10.07.2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B art 30 par 2.1 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer - KB tot coordinatie van 16 maart 1968)

Da ze er is gewoon iets opzetten dat de gewone mens verstaat! :)
ben bij mijn verzekeraar geweest en waarschijnlijk krijg ik wel rechtsbijstand.
Gaat dit voor mij veel verschil maken? Kan het zijn dat ik er zo vanaf kom? :mrgreen:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorlopig rijbewijs en rijden na 22u in weekend

Bericht door bert.covens »

Evelien. schreef:
ben bij mijn verzekeraar geweest en waarschijnlijk krijg ik wel rechtsbijstand.
Da's toch al iets ...
Evelien. schreef:
Gaat dit voor mij veel verschil maken?


Ja, ... als het een bekwame advocaat is.
Evelien. schreef:
Kan het zijn dat ik er zo vanaf kom? :mrgreen:
Reken daar niet teveel op. En euhm, persoonlijk zou ik voor een rechter vooral niet de indruk willen wekken dat dàt je bedoeling is.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs en rijden na 22u in weekend

Bericht door Inazuma »

Evelien. schreef:Er staat;
Beklaagd als hebbende op de openbare weg een motorvoertuig van categorie B te hebben bestuurd met hetoogop scholing, onder dekking van een voorlopig rijbewijs B, tijdens de periode van 22u tot 6u 'sanderendaags op een vrijdag, zaterdag of op een zondag of een wettelijke feestdag. (art6 van het KB van 10.07.2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B art 30 par 2.1 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer - KB tot coordinatie van 16 maart 1968)

Da ze er is gewoon iets opzetten dat de gewone mens verstaat! :)
'k Wist dat ik gene gewone was ;)

't Is goed zoals het daar staat, Art 30 §2 (dus inbreuk op de scholingsvoorwaarden)

ben bij mijn verzekeraar geweest en waarschijnlijk krijg ik wel rechtsbijstand.
Gaat dit voor mij veel verschil maken?
Het is in deze zaken doorgaans wel een goed idee om een advocaat mee te nemen, kwestie van er op toe te zien dat je rechten van verdediging niet geschonden worden, en om je verdediging te verzorgen.

Kan het zijn dat ik er zo vanaf kom?
Weinig kans toe.
Het is uiteraard de rechter die daarover beslist, en die kan eventueel een boete met volledig uitstel opleggen.
Dat kan en gebeurt ook wel eens als de rechter het niet (meer) opportuun acht te straffen.

Als je in je verdediging gebruikt wat je hier schrijft, gaat het om een bewuste overtreding.
Jan vandermealende

Re: Voorlopig rijbewijs en rijden na 22u in weekend

Bericht door Jan vandermealende »

Hallo iedereen

Ik ben enkele dagen geleden tegengehouden geweest door de politie en ik reed op een feestdag na 22 uur met mijn begeleider. Wat kunnen de gevolgen zijn?

Alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs en rijden na 22u in weekend

Bericht door Inazuma »

Jan vandermealende schreef: 22 jul 2019, 22:24 Ik ben enkele dagen geleden tegengehouden geweest door de politie en ik reed op een feestdag na 22 uur met mijn begeleider. Wat kunnen de gevolgen zijn?
Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;
2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


Boetebedrag vermenigvuldigen met 8 intussen , d.i. de opdeciemen.
Dat wordt dus geldboete van 400 tot 4000 euro.
Kan deels voorwaardelijk uitgesproken worden.

Daarbovenop 200 euro voor het Fonds voor slachtoffers van opzettelijke gewelddaden, beter gekend als "Slachtofferfonds"

Daarbovenop ook nog de gerechtskosten - ongeveer 50-75 euro .

Vermelding op strafblad.


Er is geen verval van het recht op sturen ("Rijverbod") voorzien voor deze inbreuk.


Mogelijk komt er een minnelijke schikking -ttz, een overschrijvingsformulier- van het Parket.
Daar kan je dan best op in gaan.
Kan ook zijn dat je rechtstreeks gedagvaard wordt.


Merk op dat er voor je begeleider dezelfde straffen voorzien zijn ...
Plaats reactie