2 parkeerschijven

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
RC

2 parkeerschijven

Bericht door RC »

In de auto van mijn ouders liggen 2 parkeerschijven in een vakje voor papieren. Normaal ligt tussen deze 2 schijven een schrijfblok waardoor de onderste parkeerschijf niet meer zichtbaar is als ik de bovenste parkeerschijf leg.
Mijn pa had deze schrijfblok verlegd. Ik stelde de bovenste parkeerschijf juist in en legde deze op het dashboard onder mijn ruit, maar had niet gezien dat de onderste parkeerschijf onbedekt lag. Deze stond dan ook niet juist ingesteld.
Toen ik terug bij mijn auto kwam was ik dan ook verrast dat ik een boete had. Maar na contact met de parkeerwachter en na het zien van de foto's werd het pas duidelijk.
Volgens mij moet de parkeerschijf toch vlak achter de ruit liggen (en in de juiste richting) zodat de schijf goed zichtbaar is. De parkeerschijf die in het vakje lag was blijkbaar ook zichtbaar, maar lag in de verkeerde (dwarse) richting.
Ik vermoed trouwens dat ik een boete zou gekregen hebben als mijn juist ingestelde schijf in dit vakje lag.
Ik heb dan ook bezwaar ingediend, maar dit bezwaar werd afgekeurd.

Wat denkt u hier van?

PS: We hebben onze les nu wel geleerd. De tweede parkeerschijf ligt nu in het handschoenenkastje. Ik heb trouwens nooit begrepen waarom er 2 parkeerschijven in de auto lagen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 2 parkeerschijven

Bericht door de rijprof »

Er mag slecht 1 parkeerschijf zichtbaar liggen.
Hoe weet de parkeerwachter anders op welk uur je bent toegekomen als er verschillende schijven met verschillende aankomsturen achter de voorruit liggen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 2 parkeerschijven

Bericht door bert.covens »

27.1.3. Het is verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen. De aanduidingen van de schijf mogen niet gewijzigd worden voordat het voertuig de parkeerplaats verlaten heeft.

Er lagen dus twee parkeerschijven, met elk een ander aangeduid uur. 1 van de 2 vertoonde dus onjuiste aanduidingen. En dat mag nu éénmaal niet.

Opzettelijk of niet, je was daardoor dus in overtreding. De parkeerwachter kon trouwens niet weten of die 2de parkeerschijf daar bewust dan wel per vergissing lag.

Jammer, maar het verwondert mij niet dat je klacht verworpen werd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 2 parkeerschijven

Bericht door GRO »

Niet slim he om twee parkeerschijven zichtbaar te leggen.
Leg me trouwens eens uit waarom jij in de auto twee parkeerschijven hebt?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2 parkeerschijven

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Er mag slecht 1 parkeerschijf zichtbaar liggen.
Je mag zoveel parkeerschijven leggen als je wil.
Er is in de wegcode geen verbod om meerdere schijven te leggen.
"een" is onbepaald, en niet "één" of 1 .

Ze moeten dan wel allemaal juist staan ... :mrgreen:


27.1.1. Elke bestuurder die, op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie, een auto parkeert in een zone met beperkte parkeertijd, moet op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig een parkeerschijf aanbrengen, die overeenstemt met het model dat bepaald is door de Minister van Verkeerswezen.

De schijf moet op de binnenkant van de voorruit aangebracht zijn, indien er een voorruit is.

Een schijf op het dashboard is dus eigenlijk niet eens in orde !


Lees : je geraakt er zo ook niet onderuit ...
Gast

Re: 2 parkeerschijven

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:27.1.3. Het is verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen. De aanduidingen van de schijf mogen niet gewijzigd worden voordat het voertuig de parkeerplaats verlaten heeft.

Er lagen dus twee parkeerschijven, met elk een ander aangeduid uur. 1 van de 2 vertoonde dus onjuiste aanduidingen. En dat mag nu éénmaal niet.

Opzettelijk of niet, je was daardoor dus in overtreding. De parkeerwachter kon trouwens niet weten of die 2de parkeerschijf daar bewust dan wel per vergissing lag.

Jammer, maar het verwondert mij niet dat je klacht verworpen werd.
Leg dan eens uit waarom mijn ma al eens eerde een boete heeft gekregen terwijl de parkeerschijf juist ingesteld in dat vakje lag. Nu krijg ik ook een boete voor een verkeerd ingestelde schijf in dat vakje, terwijl een juist ingestelde schijf achter de raam lag. De parkeerwachters moeten wel consequent zijn. (De niet ingestelde schijf lag trouwens ook in de verkeerde richting.)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 2 parkeerschijven

Bericht door de rijprof »

Gewoon 1 juist ingestelde schijf leggen om verwarring en misleiding te voorkomen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 2 parkeerschijven

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Leg dan eens uit waarom mijn ma al eens eerde een boete heeft gekregen terwijl de parkeerschijf juist ingesteld in dat vakje lag
Kan ik helaas niet op antwoorden, als jij me niet alles vertelt. Ik heb ook geen glazen bol. Ik weet niet wat er toen precies gebeurd is, noch welke inbreuk er toen weerhouden werd.

Verder kan ik alleen maar afgaan op wat je zelf schrijft. En je nogmaals adviseren om slechts 1 schijf aan te brengen, die correct in te stellen, en je te houden aan de beperkte parkeerduur. Zo moeilijk kan dat nu toch niet zijn?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Re: 2 parkeerschijven

Bericht door qbertq »

GRO schreef:Niet slim he om twee parkeerschijven zichtbaar te leggen.
Leg me trouwens eens uit waarom jij in de auto twee parkeerschijven hebt?
Ik heb ook 2 schijven in mijn auto, ik heb al eens een schijf in het rioolputje laten vallen aan de rand van een boordsteen.
Maar de tweede schijf steekt in de kofferbak bij de gevarendriehoek.
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 2 parkeerschijven

Bericht door bert.covens »

qbertq schreef:
GRO schreef:Niet slim he om twee parkeerschijven zichtbaar te leggen.
Leg me trouwens eens uit waarom jij in de auto twee parkeerschijven hebt?
Ik heb ook 2 schijven in mijn auto, ik heb al eens een schijf in het rioolputje laten vallen aan de rand van een boordsteen.
Dat je een reserve schijf bij je hebt, is op zich geen enkel probleem. Zolang er maar geen parkeerschijf zichtbaar onder de voorruit aangebracht werd, met daarop foute informatie.

En dat was bij de oorspronkelijke vraagsteller dus wél het geval.
qbertq schreef: Maar de tweede schijf steekt in de kofferbak bij de gevarendriehoek.
Geen probleem, dus.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 2 parkeerschijven

Bericht door bert.covens »

Vers van de pers.:


Het Nieuwsblad schreef:'Meerdere parkeerschijven leggen is strafbaar'

Afbeelding

Het gebruik van meerdere parkeerschijven om de wegcode te omzeilen, is wel degelijk strafbaar. Dat blijkt uit een antwoord van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). Het verkeersreglement is volgens hem waterdicht op dat vlak.
Enkele weken geleden raakte bekend dat sommige chauffeurs meerdere parkeerschijven zichtbaar achter de voorruit leggen, telkens met een aansluitend tijdstip. Als de parkeertijd op de eerste schijf is verstreken, is dat bij de tweede schijf nog niet het geval. Zo hopen sluwe chauffeurs voor een langere periode dan toegestaan te parkeren.

Lokale besturen reageren door hun gemeentelijke reglementen aan te passen en daarin expliciet te stellen dat er slechts één parkeerschijf achter de ruit mag worden gelegd. Maar op vraag van senator Cindy Franssen (CD&V) antwoordde staatssecretaris Schouppe dat een lezing van het volledige artikel 27 van het verkeersreglement duidelijk genoeg is.

Zo moet de bestuurder volgens het reglement de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst en is het verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen. Indien meerdere parkeerschijven worden geplaatst, overtreedt men deze twee regels. Slechts één parkeerschijf kan immers het correcte tijdstip van aankomst aanduiden.

Wie de truc met de parkeerschijven toch toepast, riskeert een boete van 55 tot 1.375 euro, stelt Franssen in een persbericht. 'Het vermeende achterpoortje blijkt niet te bestaan', besluit de senator.

Ter overweging voor degenen die dit inventieve trucje toch eens willen proberen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
lieve.v
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2017, 13:07

Re: 2 parkeerschijven

Bericht door lieve.v »

Ik heb 2 parkeerschijven gelegd met hetzelfde uur en ook een boete gekregen ,vind echter geen wetsartikel dat vermeld dat dit strafbaar is meerdere schijven plaatsen op hetzelfde uur!!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 2 parkeerschijven

Bericht door Jozef »

lieve.v schreef: 06 okt 2017, 13:17 Ik heb 2 parkeerschijven gelegd met hetzelfde uur en ook een boete gekregen ,vind echter geen wetsartikel dat vermeld dat dit strafbaar is meerdere schijven plaatsen op hetzelfde uur!!
Zoals Inazuma op 29 mei 2011 in deze draad schreef, is dat niet verboden en derhalve niet strafbaar.

Het gebeurt geregeld dat bestuurders twee schijven leggen, elk met een verschillend aankomstuur. Dan zijn de aanduidingen op één van de schijven verkeerd en is die schijf zichtbaar leggen derhalve verboden.

Ik vermoed dat in jouw geval de parkeerwachter er uit lamlendigheid maar vanuit gegaan is dat dat bij jou ook wel het geval zou zijn, zonder na te gaan op welk aankomstuur beide schijven ingesteld stonden. Je hoeft dan ook niet akkoord te gaan met de boete.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2 parkeerschijven

Bericht door Inazuma »

lieve.v schreef: 06 okt 2017, 13:17 Ik heb 2 parkeerschijven gelegd met hetzelfde uur en ook een boete gekregen ,vind echter geen wetsartikel dat vermeld dat dit strafbaar is meerdere schijven plaatsen op hetzelfde uur!!
De wegcode verbiedt dat niet
Die spreek van "een" parkeerschijf.
Niet "één" parkeerschijf.

Mogelijk verbiedt het retributiereglement dat wel ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 2 parkeerschijven

Bericht door de rijprof »

Vraag naar de foto zodat je kunt aantonen dat het uur van aankomst hetzelfde was op de 2 schijven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie