oprijden dubbele rotonde.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
toyota
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2011, 20:03

oprijden dubbele rotonde.

Bericht door toyota »

Ik pak altijd de buitenste ring als ik een dubbele rotonde moet oprijden,(rotonde met 2 baanvakken)
Maar nu was bij de volgende afrit botsing.
situatie:
Ik kwam de rotonde opgereden ,goed gezien dat er geen auto's reden op de buitencircel.
enkel op de binnencirkel reden auto's.
Dus zonder iemand te hinderen reed ik de rotonde op,bleef mooi op buitencirkel rijden.
Maar bij de volgende afslag sneed een auto die van de binnencirkel kwam en de afslag wou nemen,mij de pas af en raakte deze in zijn rechterflank.
deze kwam direct van de binnenste cirkel naar de afrit gereden.

wie is er nu in fout?

Mod Benny: Verplaatst
Reden: wegcode is wel duidelijk.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: voorrang oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Wouter »

Dus jij rijdt op de rechterrijstrook en wilde de rotonde blijven volgen, en de andere auto reed op de linkerrijstrook en nam de afslag?

Die andere bestuurder moest eerst eigenlijk naar de rechterrijstrook eer hij de afslag mocht nemen. Bij het veranderen van rijstrook doet hij een manoeuvre en moet hij je voorrang verlenen.

Zelfs als er niet gesproken wordt over een manoeuvre, en hij dus ineens aan het afslaan was, dan heeft hij dit afslaan niet correct gedaan.
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
(...)
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

en
19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.

Zelfs al wordt hier geen probleem van gemaakt, dan kan je nog altijd beroep doen op voorrang van rechts.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
toyota
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2011, 20:03

Re: voorrang oprijden dubbele rotonde.

Bericht door toyota »

accer schreef:Dus jij rijdt op de rechterrijstrook en wilde de rotonde blijven volgen, en de andere auto reed op de linkerrijstrook en nam de afslag?

Die andere bestuurder moest eerst eigenlijk naar de rechterrijstrook eer hij de afslag mocht nemen. Bij het veranderen van rijstrook doet hij een manoeuvre en moet hij je voorrang verlenen.

Zelfs als er niet gesproken wordt over een manoeuvre, en hij dus ineens aan het afslaan was, dan heeft hij dit afslaan niet correct gedaan.
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
(...)
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

en
19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.

Zelfs al wordt hier geen probleem van gemaakt, dan kan je nog altijd beroep doen op voorrang van rechts.

mocht ik wel de rotonde oprijden?
volgens de wet moest ik voorrang verlenen aan ieder die op de rotonde rijdt.
al dat er niemand reed op de buitenste circel.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Benny Stinkens »

Wel even aan toevoegen dat het niet aan ons is om te bepalen wie er al dan niet in zijn recht is bij een ongeval :idea:

Ik neem aan dat je verzekerd bent, en waarschijnlijk bezit je ook rechtsbijstand.
Ik raad je dan ook aan om daar gebruik van te maken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door de rijprof »

Je hebt voorrang verleend bij het oprijden omdat je op dat ogenblik niemand hinderde.
Voorrang verlenen betekent dat de andere bestuurder ongehinderd zijn weg kan verderzetten.

Even verderop reden jullie samen op de rotonde. Jij in de rechter- en de andere bestuurder in de linkerrijstrook.
1. De bestuurder die de uitrit wil nemen, moet eerst van rijstrook veranderen en dat is een manoeuvre waarbij hij voorrang moet verlenen.
2. als die bestuurder de uitrit wil nemen, moet hij rechts voorsorteren en mag de rotonde enkel verlaten vanuit de rechterrijstrook.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
toyota
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2011, 20:03

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door toyota »

de rijprof schreef:Je hebt voorrang verleend bij het oprijden omdat je op dat ogenblik niemand hinderde.
Voorrang verlenen betekent dat de andere bestuurder ongehinderd zijn weg kan verderzetten.

Even verderop reden jullie samen op de rotonde. Jij in de rechter- en de andere bestuurder in de linkerrijstrook.
1. De bestuurder die de uitrit wil nemen, moet eerst van rijstrook veranderen en dat is een manoeuvre waarbij hij voorrang moet verlenen.
2. als die bestuurder de uitrit wil nemen, moet hij rechts voorsorteren en mag de rotonde enkel verlaten vanuit de rechterrijstrook.
Bedankt voor uw heldere uitleg.
:)
Eigenlijk nog een vraagje,
Soms zie ik ook auto's die direct bij het oprijden van de dubbele rotonde,
meteen op de binnenste cirkel rijden ,en dan direct van binnenste naar de afslag schieten ,
moest er geen berm staan in het midden ,zouden ze gewoon rechtdoor rijden.
is dit ook toegelaten?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door bert.covens »

toyota schreef:Soms zie ik ook auto's meteen op de binnenste cirkel rijden ,en dan direct van binnenste naar de afslag schieten ,
is dit ook toegelaten?
Neen. De redenen zijn hier eerder al 2x aangegeven:
Accer schreef:19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
(...)
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
Als die bestuurder dan in de binnenste rijstrook rijdt, komt dat er dus op neer dat:
de rijprof schreef:1. De bestuurder die de uitrit wil nemen, moet eerst van rijstrook veranderen en dat is een manoeuvre waarbij hij voorrang moet verlenen.
2. als die bestuurder de uitrit wil nemen, moet hij rechts voorsorteren en mag de rotonde enkel verlaten vanuit de rechterrijstrook.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Inazuma »

toyota schreef:Dus zonder iemand te hinderen reed ik de rotonde op,bleef mooi op buitencirkel rijden.
Maar bij de volgende afslag sneed een auto die van de binnencirkel kwam en de afslag wou nemen,mij de pas af en [ik] raakte deze in zijn rechterflank. deze kwam direct van de binnenste cirkel naar de afrit gereden.
mocht ik wel de rotonde oprijden?
volgens de wet moest ik voorrang verlenen aan ieder die op de rotonde rijdt.
Je reed toch al normaal op de rotonde ?

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
Als je daar bij het oprijden van de rotonde aan voldaan hebt, heb je voorrang verleend.

Wat er dan een of een paar afslagen verder op die rotonde gebeurt staat los van de voorrangssituatie bij het oprijden van de rotonde.


Als je reeds op de rotonde reed, en de andere bestuurder vanop de binnenste rijstrook in jouw rijstrook kwam, deed deze bestuurder een maneuver, en moest hij jou dus voorrang verlenen.

Bovendien begaat deze bestuurder daarbij dan ook nog een inbreuk tegen Art 19.2.2° en/of 19.6 al naargelang de situatie.
Firebird

Re: voorrang oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Firebird »

toyota schreef:mocht ik wel de rotonde oprijden?
volgens de wet moest ik voorrang verlenen aan ieder die op de rotonde rijdt.
al dat er niemand reed op de buitenste circel.
derijprof schreef:Je hebt voorrang verleend bij het oprijden omdat je op dat ogenblik niemand hinderde.
Voorrang verlenen betekent dat de andere bestuurder ongehinderd zijn weg kan verderzetten.
Ok, vervolgvraagje hierbij :). Het is niet perfect dezelfde situatie...

Gegeven: een voorrangsweg binnen bebouwde kom met 4 rijstroken, waarvan telkens twee in dezelfde richting. Een auto A rijdt in één van de richtingen op de linkerrijstrook (bebouwde kom, dus hij mag de rijstrook kiezen die het best past).

Nu komt er een auto B van rechts (gezien vanaf auto A) uit een zijstraat. Die rijdt de voorrangsweg op op de rechterrijstrook in dezelfde richting. Auto A rijdt auto B op dat moment dus net voorbij.

Mijn begeleider van de rijschool beweert dat auto B het kruispunt nog niet had mogen oprijden. Als auto A net op dat moment van rijstrook had willen veranderen, dan had auto B immers auto A gehinderd.

Mijn vraagjes hierbij:
1) klopt dat? :?
2) zoja, geldt dat dan niet op een rotonde?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorrang oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Inazuma »

Firebird schreef:Nu komt er een auto B van rechts (gezien vanaf auto A) uit een zijstraat. Die rijdt de voorrangsweg op op de rechterrijstrook in dezelfde richting. Auto A rijdt auto B op dat moment dus net voorbij.

Mijn begeleider van de rijschool beweert dat auto B het kruispunt nog niet had mogen oprijden. Als auto A net op dat moment van rijstrook had willen veranderen, dan had auto B immers auto A gehinderd.
Je rijschool-instructeur dus ;)

Tsja, da's weer zo'n iets of wat dubieus geval hé.

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

Gelet op de plaats (linker rijstrook) van de andere bestuurder zou je kunnen stellen dat er voorrang verleend is conform Art 12.5 .
Als je de bocht goed kort houdt, hinder je hiermee niemand.
Zolang het goed gaat maakt dat het invoegen een pak gemakkelijker.
Maar als het mis gaat heb je geen voorrang gegeven ...

Een beetje vooruitziend bestuurder doet uiteindelijk aan een oprit van de snelweg hetzelfde : die gaat indien mogelijk links rijden om verkeer gemakkelijker de snelweg op te laten.
De bestuurders die de snelweg willen oprijden, bevinden zich dan eigenlijk in net hetzelfde scenario.

In de praktijk doe ik dat in beide gevallen ook hoor, zowel de voorrangsweg rechts oprijden als de andere bestuurder links blijft, als opschuiven om anderen te laten invoegen.

In deze gevallen heb je doorgaans een goed zicht op wat de andere bestuurder gaat doen.
Twijfel je aan de intenties van de andere bestuurder : zeker wachten :!:


:!: Op je examen laat je de wagens op de voorrangsweg best passeren, om elke discussie te vermijden. :!:

2) zoja, geldt dat dan niet op een rotonde?
Op een rotonde zal ik dat alvast nooit doen.
Het risico dat er een bestuurder van de binnenrijstrook naar de buitenrijstrook komt om af te slaan, is daar veel te groot, en de afstanden te klein om een goede inschatting van de intenties te maken.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door de rijprof »

Mijn begeleider van de rijschool beweert dat auto B het kruispunt nog niet had mogen oprijden. Als auto A net op dat moment van rijstrook had willen veranderen, dan had auto B immers auto A gehinderd.
Uit preventief oogpunt kun je inderdaad beter wat wachten wanneer die auto die links rijdt toch wat te dicht komt en misschien nog van rijstrook zou kunnen veranderen.
Ofwel vertrek je wanneer die auto nog ver genoeg is.
Ofwel vertrek je wanneer die auto net voorbij is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Firebird

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Firebird »

Je rijschool-instructeur dus ;)
Inderdaad :mrgreen:

Bedankt voor jullie antwoorden ;)
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Vertigo »

excuseer, hier is geen discussie mogelijk :

Artikel 12.3.1 : De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 of B5 komt.

Je moet dus voorrang verlenen aan de hele openbare weg of de hele rijbaan (is dus in dit geval de beide rijstroken)!

En wat betreft rotondes met 2 rijstroken :
Meer dan 10 jaar geleden, bij de aanleg van de eerste dubbele rotondes (bij mijn weten toen) heb ik reeds de heden bekende problemen aangekaart.
En ook verschillende ontwerpen doorgegeven als oplossing.
Nooit reactie op gehad.
Tot sinds kort ze toch iets gelijkaardigs aanleggen (heel sporadisch dan), en heeft iemand anders te eer gekregen van 'zijn' uitvinding...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door de rijprof »

Vertigo schreef:Je moet dus voorrang verlenen aan de hele openbare weg of de hele rijbaan (is dus in dit geval de beide rijstroken)!
Heeft iemand het tegendeel beweerd?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef: Artikel 12.3.1 : De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 of B5 komt.

Je moet dus voorrang verlenen aan de hele openbare weg of de hele rijbaan (is dus in dit geval de beide rijstroken)!
Als je verkeerskunde wil gaan studeren, moet je meer oog hebben voor de nuances.

Het gaat niet over 12.3.1.
De hamvraag is of aan 12.5 voldaan wordt ...
Plaats reactie