Boetes van scooters

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Nr. 1

Boetes van scooters

Bericht door Nr. 1 »

hallo , kwou vragen of iemand toevallig een lijst heeft met de boetes van scooters. bv. : wat gebeurt er met je scooter na x aantal km/ h sneller rijdt of als je scooter te veel lawaai maakt , hoeveel de boetes kan oplopen
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Nr.1

Eerst en vooral heb ik je vraag naar hier verplaatst en dit om 2 redenen
zijnde: dat het in deze topic eigenlijk beter thuishoort en dat bij de andere topic bovenaan staat dat er geen nieuwe onderwerpen geplaats mogen worden

De lijst met boete's moet ik je schuldig blijven want ik weet zelfs niet of er zoiets bestaat, misschien dat een andere moderator er meer over weet.

Wat ik wel weet is dit:
Quote: Opgedreven bromfietsen.

- Een bromfiets klasse A heeft een maximumsnelheid van 25 km/uur, een bromfiets klasse B van 45 km/uur.
- Sommige bestuurders stellen hun bromfiets anders af, zodat die sneller kan rijden. Dit is niet alleen onveilig maar ook onwettig.
- Een opgedreven bromfiets wordt door de wet immers gelijkgesteld aan een motorfiets.
- Dat betekent ondermeer dat de bestuurder een rijbewijs (A), een gelijkvormigheidsattest, nummerplaat en een verzekering voor een motorfiets op zak zou moeten hebben. Voor een motorfiets moet je wel in het bezit zijn van een gelijkvormigheidsattest, maar je hoeft het niet bij te hebben (voor een auto wel).
- Wie met een opgedreven bromfiets een ongeval heeft, is bijgevolg ook niet verzekerd.
- Rijden met een opgedreven bromfiets is bovendien onveilig: het kader, de remmen, de vering, zijn immers niet ontworpen voor hogere snelheden.
Als je dit leest hoop ik dat je beseft dat je een groot risico loopt
Lijst of geen lijst als je al weet dat als je een ongeval krijgt (denk aan doden en grote schade) en je verzekering trekt zich terug, dan terug hoef ik al niet veel meer te schrijven.
Voor de rest kan het gebeuren dat je voertuig in beslag genomen wordt en er een hoge boete volgt
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Benny Stinkens schreef: Beste Nr.1

Eerst en vooral heb ik je vraag naar hier verplaatst en dit om 2 redenen
zijnde: dat het in deze topic eigenlijk beter thuishoort en dat bij de andere topic bovenaan staat dat er geen nieuwe onderwerpen geplaats mogen worden

De lijst met boete's moet ik je schuldig blijven want ik weet zelfs niet of er zoiets bestaat, misschien dat een andere moderator er meer over weet.

Wat ik wel weet is dit:
Quote: Opgedreven bromfietsen.

- Een bromfiets klasse A heeft een maximumsnelheid van 25 km/uur, een bromfiets klasse B van 45 km/uur.
- Sommige bestuurders stellen hun bromfiets anders af, zodat die sneller kan rijden. Dit is niet alleen onveilig maar ook onwettig.
- Een opgedreven bromfiets wordt door de wet immers gelijkgesteld aan een motorfiets.
- Dat betekent ondermeer dat de bestuurder een rijbewijs (A), een gelijkvormigheidsattest, nummerplaat en een verzekering voor een motorfiets op zak zou moeten hebben. Voor een motorfiets moet je wel in het bezit zijn van een gelijkvormigheidsattest, maar je hoeft het niet bij te hebben (voor een auto wel).
- Wie met een opgedreven bromfiets een ongeval heeft, is bijgevolg ook niet verzekerd.
- Rijden met een opgedreven bromfiets is bovendien onveilig: het kader, de remmen, de vering, zijn immers niet ontworpen voor hogere snelheden.
Als je dit leest hoop ik dat je beseft dat je een groot risico loopt
Lijst of geen lijst als je al weet dat als je een ongeval krijgt (denk aan doden en grote schade) en je verzekering trekt zich terug, dan terug hoef ik al niet veel meer te schrijven.
Voor de rest kan het gebeuren dat je voertuig in beslag genomen wordt en er een hoge boete volgt
vanaf 53 km/h wordt je brommer ingenomen ( bij klasse B )
je komt voor de rechter en die bepaalt je straf

als je niet opdaagt ( zoals ik toen .. ) krijg je de maximumboete
1100 € en 1 maand rijverbod ( dit bij 15 km/h te hard op rollen waar ik nooit een ijkingsrapport heb gekregen, waar het voorwiel niet was ingeklemt en ik niet mijn gewicht op mijn brommer kon zetten waardoor de gehele meting foutief verliep .. maarja dit weet je pas achteraf ..)


doordat mijn brommer op de rollen !! 15 km/h te hard ging wordt je brommer aangezien als een motor , dus :

je hebt geen rijbewijs A
je hebt geen geldig verzekering
je hebt een voertuig in verkeer gebracht dat nietgoedgekeurd was



1 tip , zie dat uwe brommer niet harder dan 45 kan , en let GOED op de meting als je op de rollen moet, zet in de verklaring de procedure van de meting zodat je later daarop kan terugvallen in de rechtbank indien het nodig is !!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Hoewel het Belgisch Staatsblad de enige officiële bron is, kun je heel wat correcte teksten inzake regelgeving m.b.t. het wegverkeer vinden op de website van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Hier is de link:

http://www.mobilit.fgov.be/nl/weg/coderout.htm

De strafbepalingen en veiligheidsmaatregelen maken het voorwerp uit van titel IV van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in de volksmond &quotde verkeerswet&quot genoemd. Hier kun je ze vinden:

http://www.mobilit.fgov.be/data/route/regcir/LPCRN.pdf

Je dient er hierbij rekening mee te houden dat de in de wet vermelde boetebedragen momenteel dienen vermenigvuldigd te worden met 5,5 ingevolge de opdeciemen.

De wettekst voorziet minimum- en maximumstraffen, die evenwel dikwijls dermate ver uit elkaar liggen, dat het moeilijk is de gevolgen van een overtreding te voorspellen, aangezien de rechter hierover soeverein oordeelt. In Duitsland bijvoorbeeld bestaat er een catalogus van meer dan 400 pagina's met alle mogelijke overtredingen in diverse omstandigheden, en de exacte gevolgen ervan inzake Verwarnungsgeld, boetes, strafpunten voor het rijbewijs en rijverbod.

Je kan natuurlijk wel in beroep gaan tegen een vonnis, of er verzet tegen aantekenen wanneer je bij verstek veroordeeld werd. Maar er kan in beroep zowel een zwaardere als dezelfde of een lichtere straf uitgesproken worden ten opzichte van in eerste aanleg.

Anderzijds kan de rechter een gedeelte van een straf of de gehele straf voorwaardelijk uitspreken.

Houd bij een verschijning voor de rechter ook rekening met de gerechtskosten en de eventuele verplichte bijdrage tot het fonds voor verkeersslachtoffers.

Je dient ook te weten dat je dikwijls, bij samenloop van overtredingen, slechts voor de zwaarste zult gestraft worden. Als je bijvoorbeeld parkeert op de pechstrook van een autosnelweg, dan heb je onvermijdelijk eerst minder dan 70 km/h gereden om daar te kunnen stoppen. Toch zul je in dit geval enkel voor het parkeren op de autosnelweg gestraft worden. Daarentegen houdt het rijden met een opgefokte bromfiets overtredingen in tegen afzonderlijke wetgevingen: technisch reglement, verkeersreglement, rijbewijs, verzekering. Die heb je dus wel allemaal aan je been.

Tot slot noopt het belang van de verkeersveiligheid mij er helaas toe er de aandacht op te vestigen dat de weergave van wetgevende teksten op een gekende zogenaamde Belgische, doch in wezen louter Vlaamse website met betrekking tot de wegcode, niet altijd overeenstemt met de officiële tekst ervan.

Hoed je niet alleen voor wolven in schapevacht, maar des te meer voor klungelaars in politievacht.
Nr. 1

Bericht door Nr. 1 »

ah zo gij zegt dat je niet gaan opdagen was , maar als je dat wel was gaan doen , heeft dat wel zin ? misschien de boete wat minder ofzo ?
maar ik vind wel dat de boete wel veel is €1100 , zij hebben precies dringend geld nodig die zijn nog erger dan de maffia
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Art. 30 van de verkeerswet bepaalt dat hij die een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van een rijbewijs voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs, een boete kan oplopen van 200 tot 2.000 Euro.

Verhoogd met de momenteel geldende opdeciemen, betekent dit dus een boete van 1.100 tot 11.000 Euro.

Onze gast heeft dus, alhoewel hij zelfs niet de moeite genomen heeft om voor de rechtbank te verschijnen, slechts de minimum boete opgelopen, en geenszins de maximum boete, zoals hij beweert.

Je kan er niet op rekenen dat elke rechter jou de gunst zal verlenen om slechts de geringst mogelijke boete op te leggen als je niet eens de moeite neemt om zelfs maar te verschijnen.l
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Benny Stinkens schreef: Wat ik wel weet is dit:
Quote: Opgedreven bromfietsen.

- Een bromfiets klasse A heeft een maximumsnelheid van 25 km/uur, een bromfiets klasse B van 45 km/uur.
- Sommige bestuurders stellen hun bromfiets anders af, zodat die sneller kan rijden. Dit is niet alleen onveilig maar ook onwettig.
- Een opgedreven bromfiets wordt door de wet immers gelijkgesteld aan een motorfiets.
- Dat betekent ondermeer dat de bestuurder een rijbewijs (A), een gelijkvormigheidsattest, nummerplaat en een verzekering voor een motorfiets op zak zou moeten hebben. Voor een motorfiets moet je wel in het bezit zijn van een gelijkvormigheidsattest, maar je hoeft het niet bij te hebben (voor een auto wel).
- Wie met een opgedreven bromfiets een ongeval heeft, is bijgevolg ook niet verzekerd.
- Rijden met een opgedreven bromfiets is bovendien onveilig: het kader, de remmen, de vering, zijn immers niet ontworpen voor hogere snelheden.
Sommige 50cc brommers zijn identiek aan bvb het 125cc model ervan, op de cilinderinhoud na natuurlijk.

Maar inderdaad, het is zéér onverstandig om opgedreven rond te rijden.
Veroorzaak maar eens een ongeluk waarbij je iemand anders (of jezelf) kwetst, bvb: gehadicapt!
Je zal heel u leven kunnen gaan werken voor die domme fout dat je maakte.
Nr.1

Bericht door Nr.1 »

Oké mensen ik ben vandaag mijn scooter dus kwijt , de police waren aan de school poort ons aan opwachten , ik was de eerste die getest word , bam 66 km/h op de rollen -8 km/h door de weerstanden , dus brommer rijdt 58 km/h euhm ik dacht dus hoe kan dat ? mijn scooter dus in beslag genomen voor technisch onderzoek , en ze zeiden dat de politie een nieuwe actie aan het voeren is voor minderjarigen die opgepakt zijn met opgedreven snelheid , dat ze verplicht zijn om 3 cursussen te volgen in een police school , daarna krijg je brommer terug en vervalt de boete en ook brommer gaan afstellen , als je cursussen niet volgt wordt je brommer in beslag genomen en nog boete's betalen.

dus ik vraag aan hun als mijn brommer na de technisch onderzoek niet opgedreven was dus alles origineel en niet sneller rijdt dan 45 km/h krijg ik hem dan meteen terug , die zei ja maar toch verplicht de cursussen te volgen. ik zei dan terug waarom ? als het perfect 45 km/h rijdt en toch cursussen volgen vind ik wel dat het niet kan. Iemand ooit gehoord van die nieuwe actie ? Wil wel gerust wat meer info weten
nr.1

Bericht door nr.1 »

ja mensen 2de dag al na het incident : ik heb een brief gekregen dat ik schuldig was verklaard dat mijn brommer te snel reed , dus heb ik gebeld naar de mensen van technische onderzoek en gevraagd of ze mijn brommer al is getest enzo , die antwoorden mij zo : onze job is alleen takelen en als het nodig is de brommer uitelkaar halen en teruggeven aan de eigenaar , op dat ogenblik was ik wel kwaad , want de politie heeft tegen mij gezegd dat ze mijn brommer gingen meenemen voor een technisch onderzoek en wat ze daar doen is testen waarom brommer zo hard ging en alle opgevoerde dingen uithalen.dat hebben ze blijkbaar niet gedaan. ik heb morgen een afspraak met een advocaat en hoop zo mij onschuldig te verklaren maar weet niet of het helpt , want als het door technische fouten het brommer toch snel rijdt , ben ik toch in overtreding of niet ?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

nr.1 schreef: als het door technische fouten het brommer toch snel rijdt , ben ik toch in overtreding of niet ?
Dat klopt. Als jij met een bromfiets gereden hebt die sneller kon rijden dan toegestaan, dan ga jij daarvoor gestraft worden. Ook al heb je er zelf niet aan geprutst, maar kon hij al te snel rijden toen je hem nieuw kocht (wat blijkbaar geregeld voorkomt).

Heb je bij je bomfietsverzekering misschien rechtsbijstand? Dan zal de verzekeraar je helpen bij het dragen van de kosten van je verdediging.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Jozef schreef:
---
l
dezelfde dag is een maat van mij ook zijn brommer kwijtgespeeld en had maar een boete van 50 !! euro zonder rijverbod

hij heeft wel een brief naar de procureur ofziets geschreven met dat het hem spijt enzo ..
zijn brommer ging 61 km/h ( zonder aftrek van afwijking )

hij heeft ook zijn brommer na 15 dagen teruggekregen
terwijl in de brief stond dat de brommer MINIMAAL 30 dagen inbeslag zou zijn. dit terwijl het MAXIMAAL 30 dagen zou mogen zijn

mijn brommer is 31 dagen in beslag geweest ...
bij het &quotpolitiedepot&quot heb ik ongeveer 250 € moeten betalen voor stallingskosten, &quotverwijderen van opgevoerde onderdelen&quot, takelkosten ..

dus 1100 € boete ( plus de gerechtskosten enzo ) , 250 € voor da depot, 1 maand rijverbod

en als ik binnnen de 3 jaar nog een zware overtreding maak , krijg ik een veel zwaardere boete


gerechtssysteem in belgie is gewoon naar de kl***
juist zoals hoe ze de jongeren proberen te naaien


ik heb nu een auto, waar ik ook al belachelijke boetes heb gehad
en ben nu bezig met motorrijbewijs
( bijde heb ik geleerd via deze site, auto 2de keer erdoor , moto van de eerste keer )
Nr.1

Bericht door Nr.1 »

wat jij zegt ben ik totaal mee eens , die politie denken altijd dat jongeren van tegenwoordig krapuul gedragen enzo , bv. als we in een groepje vrienden met elkaar aan het praten is , moeten ze weer bijkomen om te moeien met alles.ik snap dat echt niet ze zijn vroeger ook jong geweest , waarom laten ze ons niet met gerust , we leven toch maar 1 keer , laat ons dan toch genieten van ons leven. en hun gedachte is zo als die een mooie getuned brommer ziet , dan kijken ze scheef en zegt het is weer zo'n opgevoerde brommer.als dat zo blijft dan denk ik dat minder mensen met brommers durven rijden dus waarschijnlijk meer auto's.(sorry voor een beetje grof zijn)
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Je moet zelf bij een bromfiets kl B controleren dat die niet harder kan dan 45 km/uur (ik weet, het is belachelijk traag maar het is nu eenmaal niet anders, de straffen zijn fors zoals je hebt gemerkt).
Het is niet leuk om dat te moeten doen tijdens de proefrit maar als je dat niet doet dan neem je een te groot risico op boetes, inbeslagname enz.
Er wordt nu eenmaal veel gecontroleerd op brommers.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Je moet zelf bij een bromfiets kl B controleren dat die niet harder kan dan 45 km/uur
En hoe ga jij dat doen? Beschik jij daartoe over geijkte en officieel aanvaarde meetapparatuur?

Bovendien: het zou niet de eerste keer zijn dat een bromfiets, die volgens de meting met de rollen te snel kan rijden, bij een radarmeting in orde blijkt te zijn.
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Jozef schreef:
BBB schreef: Je moet zelf bij een bromfiets kl B controleren dat die niet harder kan dan 45 km/uur
En hoe ga jij dat doen? Beschik jij daartoe over geijkte en officieel aanvaarde meetapparatuur?

Bovendien: het zou niet de eerste keer zijn dat een bromfiets, die volgens de meting met de rollen te snel kan rijden, bij een radarmeting in orde blijkt te zijn.
Er bestaan betrouwbare testbanken voor brommers om de snelheid, toeren per minuut, PK,... te meten.
Plaats reactie