Boetes van scooters

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Roos
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2007, 11:32
Locatie: Valkenswaard

Bericht door Roos »

Toch vreselijk zonde geld al die boetes, ik noem dat geld wat je in een putje
gooid. Oftw Putjes Geld. Dan kan je beter meer oppassen in het verkeer
en er beter aan denken, ze willen mijn eurootjes als ik niet uitkijk :roll:
Ik weet zeker dat je dan deze fouten niet meer zal maken.
Koop je een brommer, laat hem nazien of die niet te hard gaat.
Gewoon zelf op de rollen zetten zou ik zeggen en bij laten stellen.
Wat auto betreft, dan helemaal opletten. Ik zeg altijd het leven is
te mooi om waar te zijn, en dat geld voor alle weg gebruikers.
Als je hier aan denkt, rijd het allemaal eens zo prettig :wink:
Gast

Re: Boetes van scooters

Bericht door Gast »

Weet iemand wat de boete bedraagt voor het vervoeren van en passagiet op en bromfiets terwijl jezelf nog geen 18 bent?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Boetes van scooters

Bericht door Inazuma »

55 euro onmiddellijke inning
65 bij minnelijke schikking parket
Mmmmm223412224211134

Re: Boetes van scooters

Bericht door Mmmmm223412224211134 »

Dag,
Ik rijd met een brommer klasse b die 60 loopt
Gisteren reed ik op de weg en plots reed een politiemoto langs mij. Ik moest niet stoopen. Hij zei dat hij te rap liep en dat ik maar 45 km per uur mocht en hij reed door .

Zou ik een boete hebben ?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Boetes van scooters

Bericht door Jozef »

Mmmmm223412224211134 schreef: 03 aug 2017, 19:30 Dag,
Ik rijd met een brommer klasse b die 60 loopt
Gisteren reed ik op de weg en plots reed een politiemoto langs mij. Ik moest niet stoopen. Hij zei dat hij te rap liep en dat ik maar 45 km per uur mocht en hij reed door .

Zou ik een boete hebben ?
Waarschijnlijk niet. Ofwel ben je op "ne goeie" gevallen, ofwel had hij andere prioriteiten.

Maar als ik jou een raad mag geven: laat die bromfiets afstellen op 45 km/h. Ik ben ook jong geweest en hield me ook niet altijd aan de regels. Ik maak jou dus geen verwijt en wil jou ook niet de les spellen. Maar je zou wel eens moeten nadenken over de mogelijke gevolgen. Niet alleen om een boete te vermijden. Bij een ongeval krijg je ook problemen met de verzekering, want jouw bromfiets is eigenlijk een motorfiets. En geloof me: het kader, de vering en de remmen van je bromfiets zijn echt niet voorzien op 60 km/h in kritieke omstandigheden. Je bent nog zo jong, voor de lol van met een bromfiets tegen 60 km/h te rijden wil je toch de rest van je leven niet in een rolstoel zitten. :wink:
Gast

Re: Boetes van scooters

Bericht door Gast »

Hallo ik ben nu voor 2de keer aangehouden op een motor 125 cc ik heb wel geen a1 maar wel rijbewijs b bijna 2 jaar . Wat is de boete ervoor ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Boetes van scooters

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 14 jun 2018, 11:00 Hallo ik ben nu voor 2de keer aangehouden op een motor 125 cc ik heb wel geen a1 maar wel rijbewijs b bijna 2 jaar . Wat is de boete ervoor ?
Wat was de straf vorige keer ?
Wanneer be je veroordeeld, en wanneer opnieuw betrapt ?
Van belang om te zien of er sprake is van recidive ... wat tot verdubbeling van de strafmaat leidt.


Bijna telt niet ...
2 jaar rijbewijs B volstaat trouwens ook niet
Je hebt dan ook nog een opleiding nodig om met een motorfiets A1 te rijden - in België

Maar het betekent wél dat je verplicht vervallen verklaard gaat worden om nog een motorvoertuig te besturen.
(Beginnend bestuurder)

Veel kans ook dat je in staat van wettelijke herhaling bent, recidive, en dan zijn de straffen hoger.

Dat zal de straf eender hoe ook zwaarder zijn, aangezien het de tweede keer is ...


Artikel 30

§ 1. Met gevangenisstraf van acht dagen tot twee jaar en met geldboete van 200 euro tot 2000 euro of met één van deze straffen alleen, wordt gestraft hij die:

1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;


Bij herhaling, is er een grotere kans op (voorwaardelijke) gevangenisstraf als deel van de straf.

Geldboete is -met opdeciemen erbij- 1.600 tot 16.000 euro ...


Recidive: herhaling van de overtreding binnen 3 jaar na veroordeling :


Art 30 §4. De gevangenisstraffen en geldboeten worden verdubbeld bij herhaling van de bepalingen van § 1, § 2 of § 3, binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis met toepassing van een van deze bepalingen, dat in kracht van gewijsde is gegaan.


Dat betekent dat de gevangenisstraf 16 dagen tot ... 4 jaar kan worden.

De boete gaat naar minimaal 3200 euro ...

Ook een eventueel voorwaardelijk deel van de vorige veroordeling komt hier nog eens bij :!:
En de nieuwe straf kan niet meer voorwaardelijk zijn ...


Gerechtskosten komen er bij
Verplichte bijdrage "slachtofferfonds" van 200 euro



Verval van het recht tot sturen :

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of levenslang indien de schuldige veroordeeld wordt voor een inbreuk op artikel 419 van het Strafwetboek of binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.



Verplicht op te leggen, wegens minder dan 2 jaar rijbewijs B :

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Bij recidive, is het minimum verval langer, en moet je de 4 herstelonderzoeken ondergaan :
Theorie, praktijk, medisch, en psychologisch

§ 6. De rechter moet het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig van ten minste drie maanden uitspreken en het herstel van het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid, wanneer de schuldige, in de periode van drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan voor één of meer van de overtredingen bedoeld in de artikelen 29, § 1, eerste lid, 29, § 3, derde lid, 30, §§ 1, 2 en 3, 33, §§ 1 en 2, 34, § 2, 35, 37, 37bis, § 1, 48, 62bis of artikel 22 van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen opnieuw wordt veroordeeld voor één van deze overtredingen.



Gaat geld kosten ... zeker bij recidive
Brommer A klasse

Re: Boetes van scooters

Bericht door Brommer A klasse »

Vraagje

Kan je met een brommer klasse A (25 km/h) een boete krijgen als je in de eenrichtingsverkeer rijdt? Mij is altijd gezegd dat een A klasse beschouwd word als een fiets en deze regels ook tellen voor mij (niet door het rood rijden bv) ik heb zonet een brief ontvangen dat ik 235 euro zou moeten betalen. Ik heb geen rijbewijs dus ik mag rond rijden zonder de borden te moeten kennen. Ofja zo zie ik het. Iemand die mij misschien wat extra uitleg kan geven hieronder?
Grtjes
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Boetes van scooters

Bericht door GRO »

Beste,
Als jij geleerd hebt dat de regels voor fietsers en bromfietsen klasse A allemaal dezelfde zijn, dan moet je misschien toch opnieuw de theorie leren hoor.
Als op een onderbord enkel een fiets staat, mogen enkel fietsers in tegengestelde rijrichting rijden.
Staat er ook een onderbord met A, dan mogen ook bromfietsen klasse A.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Boetes van scooters

Bericht door Jozef »

Brommer A klasse schreef: 20 aug 2019, 22:27Ik heb geen rijbewijs dus ik mag rond rijden zonder de borden te moeten kennen
Ach zo. Mag ik jou dan uitnodigen om artikel 1 van het verkeersreglement te lezen:
Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.

Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.
Dat verkeersreglement is een koninklijk besluit dat in het Staatsblad verschenen is. En zoals je wellicht weet, word je daarom veronderstelt om het verkeersreglement (of toch ten minste wat er op jou als bestuurder van een bromfiets klasse A van toepassing is. Waarbij onwetendheid je niet beschermt tegen straffen.

Nog een tip: als de politie jou wil doen stoppen, probeer dan nooit te ontsnappen. Er kunnen dan dingen gebeuren die niemand van ons wil meemaken.
Plaats reactie