definitie autocar en bus

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Geert45

definitie autocar en bus

Bericht door Geert45 »

Geachte
Wat is het verschil tussen een autocar en een bus (openbare vervoer) aangezien er andere reglementeringen bestaan.
bv om te rijden op een busstrook
Dank bij voorbaat
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: definitie autocar en bus

Bericht door Inazuma »

Geert45 schreef:Wat is het verschil tussen een autocar en een bus (openbare vervoer) aangezien er andere reglementeringen bestaan.
Een autobus verzorgd geregelde vervoersdiensten (ttz, openbaar vervoer), een autocar niet.

De wegcode zelf definiëert de begrippen niet maar gebruikt ze wel.
Een onderscheid moet je gaan zoeken in het Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

Artikel 1: Begripsomschrijving
§2. Classificatie volgens de nationale voertuigcategorieën en andere definities:
8. "autobus of autocar", elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van personen, die noch een personenauto, noch een auto voor dubbel gebruik, noch een minibus is.

Het begrip autobus is voorbehouden voor de voertuigen slechts gebezigd voor geregeld vervoer of bijzondere vormen van geregeld vervoer van personen;


http://wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art1" target="_blank

Eigenlijk is het not-done om bepalingen uit een KB over te nemen in een ander KB, terwijl nergens bepaald is dat de definities in beide KBs gelden, maar hier heb je niets anders om op te steunen dan dat ...
colombo100

Re: definitie autocar en bus

Bericht door colombo100 »

Mag ene autocar op de voorziene rijstrook voor autobussen rijden en geldt de voorrang ook bij het wegrijden van de stopplaats?
colombo100

Re: definitie autocar en bus

Bericht door colombo100 »

Misschien mijn volgende geen praktisch belang maar ik stel ze toch maar: je kan een lijnbus huren om met een groep een verplaatsing te doen. Wordt deze autobus dan gedurende dat traject een autocar?

Deze vraag kan alleen maar belang hebben wanneer er op het vlak van het verkeersreglement sommige bepalingen gelden voor de ene groep en net voor de andere of omgekeerd?

Mijn vragen zijn ingegeven door de wijzigingen op 1 april voor deze groepen (verhogen maximumsnelheid op autowegen en voorbijsteken bij regenweer)
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Re: definitie autocar en bus

Bericht door DWB »

Sinds het nieuwe KB worden beide begrippen gedefinieerd in de Wegcode:

Art. 2.65. « Autobus » : elk voor het vervoer van zittende en staande passagiers ontworpen en gebouwd motorvoertuig met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend.

Art. 2.66. « Autocar » : elk voor het vervoer van uitsluitend zittende passagiers ontworpen en gebouwd motorvoertuig met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend.

Voilà!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: definitie autocar en bus

Bericht door Inazuma »

colombo100 schreef: 31 mar 2018, 09:10 Mag ene autocar op de voorziene rijstrook voor autobussen rijden en geldt de voorrang ook bij het wegrijden van de stopplaats?
Neen

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /209-art39

De bepaling geldt enkel tov autobussen en trolleybussen die hun halteplaatsen verlaten
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: definitie autocar en bus

Bericht door Inazuma »

colombo100 schreef: 31 mar 2018, 15:26 Misschien mijn volgende geen praktisch belang maar ik stel ze toch maar: je kan een lijnbus huren om met een groep een verplaatsing te doen. Wordt deze autobus dan gedurende dat traject een autocar?
Neen, maar ze voert geen geregelde dienst uit
Plaats reactie