attest voor het besturen van een bromfiets klasse B

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
patty

attest voor het besturen van een bromfiets klasse B

Bericht door patty »

Ik ben in het bezit van een attest voor het besturen van een bromfiets klasse B waarvoor ik theoretisch examen heb afgelegd. Dit dateert uit 1987. Na enkele jaren niet meer met een bromfiets gereden te hebben wil ik mij er opnieuw 1 aanschaffen maar nu zou dit attest niet meer gelden en zou ik opnieuw examen theorie en praktijk moeten afleggen !
Kan iemand mij vertellen of dit correct is ? Ik ben niet op de hoogte gebracht van het feit dat dit attest tegen een rijbewijs moest ingeruild worden voor een bepaalde datum !
Dit lijkt me toch zeer onlogisch : Kan iemand mij helpen ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: attest voor het besturen van een bromfiets klasse B

Bericht door Inazuma »

patty schreef:Ik ben in het bezit van een attest voor het besturen van een bromfiets klasse B waarvoor ik theoretisch examen heb afgelegd. Dit dateert uit 1987. Na enkele jaren niet meer met een bromfiets gereden te hebben wil ik mij er opnieuw 1 aanschaffen maar nu zou dit attest niet meer gelden en zou ik opnieuw examen theorie en praktijk moeten afleggen !
Kan iemand mij vertellen of dit correct is ? Ik ben niet op de hoogte gebracht van het feit dat dit attest tegen een rijbewijs moest ingeruild worden voor een bepaalde datum !
Dit lijkt me toch zeer onlogisch : Kan iemand mij helpen ?
Woon je in België of in Nederland :?:

Heb je geen rijbewijs A (motorfiets) of B (auto) :?:

Ben je geboren voor 14 februari 1961 :?:
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03
Contacteer:

Re: attest voor het besturen van een bromfiets klasse B

Bericht door Tom84 »

dit attest moest omgeruild worden in de jaren 90, dit werd nochtans bij breed publiek verspreid op alle media.
Nu is dit attest niets meer waard, en zal je theorie en praktijk moeten afleggen om een rijbewijs te bekomen, tenzij je geboren bent voor 15/02/1961 , dan mag je met een bromfiets klasse B rijden met vrijstelling van rijbewijs.
annie

Re: attest voor het besturen van een bromfiets klasse B

Bericht door annie »

Hallo, ik ben geboren voor 1961. En hoef dus geen rijbewijs te hebben voor klasse B ... geldt dat ook voor een brommer 110cc?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: attest voor het besturen van een bromfiets klasse B

Bericht door de rijprof »

Neen een bromfiets klasse B is maximum 50 cc en maximum 45 Km/u.
2.17. "Bromfiets" :

1) ofwel een “bromfiets klasse A”, dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW, of met een elektrische motor met een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW en met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 25 km per uur, met uitsluiting van de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen;

2) ofwel een “bromfiets klasse B”, dit wil zeggen:

a) elk tweewielig voertuig, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A en van de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur en met de volgende kenmerken:

een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of
een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft;

b) elk drie- of vierwielig voertuig, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur en met de volgende kenmerken:

een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met elektrische ontsteking betreft, of
een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met compressieontsteking betreft, of
een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft.

Voor vierwielige bromfietsen met een gesloten bestuurders- en passagiersruimte die maximaal van drie zijden toegankelijk is, bedraagt het netto-maximumvermogen of het nominaal continu maximumvermogen ten hoogste 6 kW.

3) ofwel een “speed pedelec”, dit wil zeggen elk tweewielig voertuig met pedalen, met uitsluiting van de gemotoriseerde rijwielen, met een hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 45 km per uur, en met de volgende kenmerken:

een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of
een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft.

De maximale lege massa van de driewielige bromfietsen is beperkt tot 270 kg; deze van de vierwielige bromfietsen tot 425 kg; voor de elektrische voertuigen geldt die massa evenwel zonder de batterijen.

Drie- en vierwielige bromfietsen zijn uitgerust met maximaal twee zitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats.

De driewielige bromfiets met twee wielen die op dezelfde as zijn gemonteerd en waarvan de afstand tussen de middens van de contactvlakken van deze wielen met de grond kleiner is dan 0,46 m, wordt beschouwd als bromfiets met twee wielen.

De niet-bereden tweewielige bromfiets wordt niet als voertuig beschouwd.

Bevestiging van een aanhangwagen aan een bromfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.

De voertuigen bestuurd door personen met een handicap, uitgerust met een motor die niet toelaat zich sneller dan stapvoets voort te bewegen, worden niet als bromfiets beschouwd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: attest voor het besturen van een bromfiets klasse B

Bericht door Benny Stinkens »

annie schreef: 26 nov 2017, 11:04 Hallo, ik ben geboren voor 1961. En hoef dus geen rijbewijs te hebben voor klasse B ... geldt dat ook voor een brommer 110cc?
Ben je in het bezit van een rijbewijs B :?:
En zo ja, vanaf wanneer :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: attest voor het besturen van een bromfiets klasse B

Bericht door Inazuma »

annie schreef: 26 nov 2017, 11:04 geldt dat ook voor een brommer 110cc?
Dat is een motorfiets.

Waarschijnlijk A1 of A2 , afhankelijk van vermogen en gewicht.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 398/625-t2
Plaats reactie