zuinig rijden

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

zuinig rijden

Bericht door Sien »

Is het schadelijk voor de auto om in een hogere versnelling te rijden om op die manier brandstof te besparen, bijvoorbeeld bij 70 à 75km/uur al naar vijfde te versnellen, bij 30km/uur in derde te rijden, enz...?
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Sien,

Een garagist heeft mij als volgt uitleg gegeven:

1. Tijdig schakelen i.p.v. bij een hoog toerental te schakenen bespaart brandstof.

2. In een te hoge versnelling rijden, (vb in vijfde 70) heeft tot gevolg dat je het gaspedaal iets verder zult moeten indrukken om tegen die snelheid te blijven rijden en verhoogt het brandstofverbruik.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Quote: 2. In een te hoge versnelling rijden, (vb in vijfde 70) heeft tot gevolg dat je het gaspedaal iets verder zult moeten indrukken om tegen die snelheid te blijven rijden en verhoogt het brandstofverbruik.
Eugeen, nochtans hebben ze vorige week op TV het omgekeerde getoond, en als ik naar een hogere versnelling ga dan zie ik het momentverbruik dalen, zelfs in vijfde bij 70km/u. Het toerental is dan wel lager dan 2000 en de motor heeft minder kracht om op te trekken als je bijvoorbeeld moet inhalen. Ik vraag me af of rijden bij een laag toerental schadelijk is voor de motor.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Ik heb het antwoord gevonden op de volgende site: www.ikbenrob.be.
Er zou een verschil zijn tussen dieselauto's en benzine. Bij diesel zouden er verstoppingen kunnen optreden en daarvoor is het beter van eens naar een hoger toerental te gaan. Bij benzine kan het in principe vanaf 1000 toerental, je gaat best op het geluid af. Zie misschien eens zelf op die webpagina, er staan nog andere interessante zaken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Met een te laag toerental rijden is schadelijk voor elke motor. Maar wat een te laag toerental is, hangt af van een aantal factoren (bergop, vlak of bergaf belading van de auto eventuele aanhangwagen gewenste acceleratie).

Al deze factoren komen er op neer dat je met een te laag toerental rijdt, als je voelt dat de wagen moeite heeft om te versnellen wanneer je gas bijgeeft.

Rijd je met een nog aanvaardbaar laag toerental, en wil je rustig versnellen, dan kan dat best in dezelfde versnelling maar wil je eens flink versnellen (bijvoorbeeld om in te halen), dan is het beter even terug te schakelen, flink door te trekken en dan terug naar een hogere versnelling te schakelen.

Opa die wel tijdig opschakelt, maar erg traag op snelheid komt, rijdt niet bepaald zuinig. Hoe vlotter je versnelt, hoe minder lang je in de lagere versnellingen rijdt, en hoe zuiniger je dus rijdt.

Bedenk ook dat het bijzonder schadelijk is om veel trekkracht van de motor te vergen zolang hij niet op bedrijfstemperatuur is.
Plaats reactie