Stilstaan op het fietspad...?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Stilstaan op het fietspad...?

Bericht door Rafael »

Hoi

Ik heb een onduidelijkheid ivm stilstaan op een fietspad....

Schets:
Afbeelding

Verduidelijking:
De blauwe wagen en de zwarte zijn dezelfde, enkel in een andere positie, dus er staat in principe maar 1 voertuig. De groene stippen stellen bomen voor, en de smalle strook evenwijdig met de hoofdweg is een fietspad.

Vraag:
Nu, ik kom uit de zijstraat, en wil naar rechts afslaan, op de hoofdweg.
Er staan bomen, dus het zicht is niet uitstekend, (zie positie van de zwarte wagen), je kan door de bomen kijken, maar ik vond dit onvoldoende, dus ik kijk of er fietsers/bromfietsers zijn, geen te zien, dus ik zet mij verder naar voor. (zie positie van de blauwe wagen). Ik weet dat ik geen fietspad mag blokkeren, maar meen me te herinneren dat dit wel mag als dit je zicht kan verbeteren?

Nu, ik stond dus als het blauwe voertuig, en moest even wachten voor ik de baan op kon, en kreeg hier dus een opmerking voor op m'n praktische examen. (Ik was trouwens gebuisd, had nog andere fouten). De opmerking luidde 'Je stond stil op een fietspad, wat als daar een fietser/bromfietser aankwam? Het zicht was goed genoeg voor het fietspad.' Maar wat had ik dan moeten doen? Weer achteruit rijden leek me nog onveiliger dan daar even blijven te staan...

Het blijft me onduidelijk wat te doen in zulke situaties..
Bedankt voor de informatie!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het ziet ernaar uit dat de examinator van mening was dat je voldoende overzicht op de dwarsrijbaan kon hebben zonder tot op het fietspad te rijden. Jij ervaarde dat blijkbaar anders.

Merk op dat je niet stil stond op het fietspad. Stilstaan is een vrijwillige keuze (uit parkeren en stilstaan weet je nog wel wat een stilstaand voertuig is). Je was uit noodzaak gestopt op het fietspad.

Als je anders geen voldoende overzicht op de dwarsrijbaan had, mocht je dat doen, en zou je ook niet moeten achteruitrijden hebben als er een fietser of bromfietser aangekomen zou zijn. Ten eerste is er een algemeen rechtsprincipe volgens hetwelk niemand gehouden is tot het onmogelijke. Ten tweede kent de verkeersrechtspraak het zogenaamde "pieprecht": als het nodig is om een voldoende overzicht te verkrijgen, mag je heel voorzichtig een klein beetje verder rijden.

In jouw geval was je tot op het fietspad gereden. Maar aan sommige kruispunten kun je niet anders dan een klein beetje de dwarsrijbaan oprijden om er een overzicht van te bekomen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Als je anders geen voldoende overzicht op de dwarsrijbaan had, mocht je dat doen, en zou je ook niet moeten achteruitrijden hebben als er een fietser of bromfietser aangekomen zou zijn. Ten eerste is er een algemeen rechtsprincipe volgens hetwelk niemand gehouden is tot het onmogelijke. Ten tweede kent de verkeersrechtspraak het zogenaamde "pieprecht": als het nodig is om een voldoende overzicht te verkrijgen, mag je heel voorzichtig een klein beetje verder rijden.
Quote: en zou je ook niet moeten achteruitrijden hebben als er een fietser of bromfietser aangekomen zou zijn.
In de praktijklessen doen we dat toch nog iets anders.
We passen het pieprecht dus ook toe dus we gaan op het fietspad stoppen.
Maar als er een fietser of een bromfietser aankomt is het eerste wat de leerling moet doen in zijn achteruitkijkspiegel kijken.

Als er iemand achter je staat is het inderdaad onmogelijk om terug achteruit te rijden en blijven we dus staan (overmacht wordt het dan wel eens genoemd)

Als er niemand achter je staat dan gaan we even terug achteruit om de (brom)fietser door te laten.
Zo zal het wel nergens in de wet staan maar door het zo te doen hebbben we nog nooit problemen gehad op een examen.

Let wel op zoals Jozef reeds schrijft is hier de vraag was het zicht nu voldoende of niet
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Rafael,

Als ik je tekening goed bekijk, heb je net voor het fietspad haaietanden getekend en net voorbij het fietspad ook.

Die wegmarkering duidt de plaats aan waar je zo nodig moet stoppen om voorrang te verlenen.

Dus, de wegbeheerder heeft zelf gezien dat, omwille van de bomen, de zichtbaarheid onvoldoende kan zijn en een tweede plaats voorzien om te stoppen en zo nodig voorrang te verlenen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: Als er iemand achter je staat is het inderdaad onmogelijk om terug achteruit te rijden en blijven we dus staan (overmacht wordt het dan wel eens genoemd).

Als er niemand achter je staat dan gaan we even terug achteruit om de (brom)fietser door te laten.
Wel, zelf doe ik dat ook, om ergernis te vermijden. Je moet dan wel tevens de (brom)fietser in de gaten houden, zodat hij niet achter jou door verder rijdt op het ogenblik dat jij begint achteruit te rijden.

Maar is het van sommige beginnelingen niet wat teveel gevraagd om dat allemaal in het oog te houden en terwijl achteruit te rijden, vooral als ze in een bergaf staan?

Met de motorfiets kan ik ook niet achteruit rijden als ik in bergaf sta enkel zeer zware motorfietsen hebben immers een achteruitversnelling.

Een vrachtwagenbestuurder heeft meestal geen zicht op de ruimte vlak achter zijn voertuig.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Quote: In de praktijklessen doen we dat toch nog iets anders.
We passen het pieprecht dus ook toe dus we gaan op het fietspad stoppen.
Maar als er een fietser of een bromfietser aankomt is het eerste wat de leerling moet doen in zijn achteruitkijkspiegel kijken.

Als er iemand achter je staat is het inderdaad onmogelijk om terug achteruit te rijden en blijven we dus staan (overmacht wordt het dan wel eens genoemd)

Als er niemand achter je staat dan gaan we even terug achteruit om de (brom)fietser door te laten.
Zo zal het wel nergens in de wet staan maar door het zo te doen hebbben we nog nooit problemen gehad op een examen.
Hier had ik op gelet, ik keek tegelijkertijd of er geen auto's kwamen, zodat ik kon tussenvoegen, en of er geen (brom)fietsers aankwamen (er stond toch niemand achter mij, dus indien nodig kon ik terug achteruit)
Quote: Let wel op zoals Jozef reeds schrijft is hier de vraag was het zicht nu voldoende of niet
Het had gekund met voor het fietspad te blijven staan, je kon door de bomen kijken, maar ik wou zeker zijn, aangezien je mits wat pech misschien een auto zou missen doordat deze net achter een boom zou zitten op het moment dat jij kijkt?
Quote: Maar is het van sommige beginnelingen niet wat teveel gevraagd om dat allemaal in het oog te houden en terwijl achteruit te rijden, vooral als ze in een bergaf staan?
De straat was gelukkig vlak Maar het is inderdaad véél wat je in het oog moet houden op de baan
Plaats reactie