gevolgen intrekking rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
woep

gevolgen intrekking rijbewijs

Bericht door woep »

ik vond hier in de wetgeving dat je bij een tijdelijk rijverbod door dronkenschap je rijbewijs moet afgeven en ik citeer: " uiteraard geen voertuig meer mag besturen"

wel, dit klinkt misschien wel heel erg raar maar...

bij de lijst van de voertuigen in de wetgeving vond ik dus o.a. de fiets, de driewieler, de kruiwagen en het boodschappenkarretje als motorloze voertuigen

zoals ik het dus in de wetgeving op deze site heb gevonden mag men dit alles dus niet gebruiken.

is alles gewoon slecht geformuleerd

of mag men echt geen boodschappenkarretje of fiets gebruiken als het rijbewijs ingetrokken is?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: ik vond hier in de wetgeving dat je bij een tijdelijk rijverbod door dronkenschap je rijbewijs moet afgeven en ik citeer: " uiteraard geen voertuig meer mag besturen"

wel, dit klinkt misschien wel heel erg raar maar...

bij de lijst van de voertuigen in de wetgeving vond ik dus o.a. de fiets, de driewieler, de kruiwagen en het boodschappenkarretje als motorloze voertuigen
Als je rijbewijs wordt afgenomen, dan mag je die voertuigen, waarvoor je rijbewijs geldig was, niet meer besturen.

Voor een kruiwagen heb je geen rijbewijs nodig. Daar mag je dus nog steeds mee rindrijden als je dat graag doet.

Laatst aangepast door eugeen op Ma Sep 19, 2005 7:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

tenzij een rechter een verval van recht tot sturen uitspreekt voor alle categorien van voertuigen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inderdaad, Benny, dan mag je ook geen fiets meer besturen.

Je mag wel nog een kruiwagen aan de hand leiden, want dan ben je geen bestuurder, maar word je gelijkgesteld met een voetganger.

Verval van het recht tot sturen kun je ook oplopen als je nog geen rijbewijs hebt. Het wordt vermeldt op je identiteitskaart. Wil je dan achteraf een rijbewijs behalen, dan ben je verplicht de theorielesseen bij een erkende rijschool te volgen (net als voor de leervergunning bij de vervroegde rijopleiding).
Plaats reactie