Parkeren al dan niet met handrem?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Parkeren al dan niet met handrem?

Bericht door Sien »

hoe parkeer je het best, in eerste versnelling zonder of met handrem of in neutraal met handrem? Vroeger heb ik geleerd dat handrem gevaarlijk is in de winter om vast te vriezen, dus leer je best te parkeren in versnelling Wat is jullie mening?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,
Quote: Vroeger heb ik geleerd dat handrem gevaarlijk is in de winter om vast te vriezen
Juist. Door de lage temperatuur kan de kabel vastvriezen, zodat je de handrem niet meer kan lossen.

Ik denk niet dat er vaste regels zijn over hoe je de wagen parkeert. Op een gewone baan bij normaal weer zet ik de auto in 1ste.

Is de straat hellend dan trek ik extra de handrem op.

Ik kijk zelf uit naar het antwoord van de deskundigen op deze vraag.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het klopt dat de parkeerremkabel kan vastvriezen als er water tussen de kabel en zijn mantel geraakt. Dus bij vriesweer de parkeerrem best niet gebruiken.

Voor het overige zijn de meningen nogal verdeeld. Vast staat dat ik niet vertrouw op een parkeerremkabel, die kan breken, en daarom altijd de 1ste of achteruitversnelling inschakel.

Technisch is het logischer de 1ste versnelling in te schakelen in bergaf en de achteruit in bergop, zodat de motor niet de neiging heeft om tegengesteld aan zijn normale draairichting te draaien.

Ik laat me echter leiden door de vraag: wat gebeurt er als ik straks start, en ik vergeet eerst te ontkoppelen en in neutraal te schakelen? Als de 1ste versnelling dan ingeschakeld is, zal de wagen vooruitspringen is de achteruit ingeschakeld, dan zal de wagen achteruitspringen. Ik kies dan al naargelang de omstandigheden wat de minst erge gevolgen zou hebben.

Ik gebruik bovendien de parkeerrem. Waarom? Als de wagen bijvoorbeeld in bergaf staat, en hij wordt achteraan aangereden, zal hij nog een hele afstand afleggen vooraleer hij opnieuw door de remwerking van de motor tot stilstand komt. Met de parkeerrem erbij zal dat vlugger gebeuren.

Verder verdient het aanbeveling de voorwielen in bergaf naar de kant van de weg te draaien waar je geparkeerd staat. Meestal is dat aan de rechterkant dan draai je de voorwielen dus naar rechts. Zou de wagen dan toch vooruitbollen (bijvoorbeeld doordat hij achteraan aangereden wordt), dan zal hij nooit ver geraken, en alvast niet dwars over de rijbaan komen te staan.

Op een zeer steile helling kun je voor extra beveiliging zorgen door een steen vóór of achter de wielen te leggen.

Nog enkele tips:Zet de versnellingsbak vóór het starten in neutraal. Houd het koppelingspedaal ingetrapt tijdens het starten, zodat de motor de tandwielen in de versnellingsbak niet moet laten draaien, en de startmotor het gemakkelijker heeft. Laat vervolgens in neutraal de koppeling even opkomen alvorens ze opnieuw in te trappen en een versnelling in te schakelen daardoor draaien de tandwielen in de versnellingsbak even, waardoor ze gesmeerd worden vooraleer er belasting op komt.

Zorg er bij het verlaten van de wagen voor dat het stuurwiel vastgeklikt is in de blokkeerstand. Dieven kunnen anders gemakkelijk de stuurblokkering omzeilen (ik ga hier natuurlijk niet vertellen hoe).

De parkeerrem is in principe ook een noodrem voor het geval de hoofdreminrichting zou falen. Reken er echter niet teveel op: de parkeerrem werkt enkel op de achterwielen, en levert dus slechts een geringe remvertraging op.
Plaats reactie