voorrang van rechts of niet?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
jill

voorrang van rechts of niet?

Bericht door jill »

Ik had eens een vraagje ivm voorrang van rechts. Als er geen verkeersborden staan, en er is sprake van een "grote" weg en een kleinere zijweg (geen zandweggetje), wie heeft er dan voorrang?
groetjes...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste jill,

Bedankt voor jouw interessante vraag, die ik met genoegen ga beantwoorden.

De begrippen "grote" of "bredere" weg en "kleinere" of "smallere" zijweg bestonden nog toen ik kind was. Zo had je bijvoorbeeld ook in een straat met tramsporen voorrang op de zijstraten.

Helaas ontmoet je, vooral in landelijk gebied, nog heel wat weggebruikers die nog in die tijd leven. Houd daar dus terdege rekening mee om ongevallen te vermijden. Ik heb ondervonden dat, als je die mensen over voorrang van rechts spreekt, ze het in Keulen horen donderen.

De invoering van de voorrang van rechts begin de 60-er jaren heeft bijna al die verschillen in belangrijkheid tussen twee wegen inzake voorrang teniet gedaan. Er zijn momenteel nog slechts de volgende uitzonderingen op de algemene regel van de voorrang van rechts.

Als je uit een pad of een aardeweg komt, heb je geen voorrang van rechts ten opzichte van de bestuurders die op de andere weg rijden.
Quote: AR 2.5. "Pad": een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.
Een fiets en een tweewielige bromfiets kan dus nog, een tweewielige motorfiets niet meer.

Het is de breedte ter hoogte van de toegang tot het pad die telt. Dikwijls worden er daar zogenaamde "Amsterdammers" (kleine zuilen) geplaatst om de toegang tot het pad, dat soms verderop breder is, te beperken tot voormelde weggebruikers.
Quote: AR 2.6. "Aardeweg": een openbare weg die breder is dan een pad en die niet voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
De aardeweg verliest zijn hoedanigheid niet zo hij enkel bij zijn aansluiting met een andere openbare weg het uitzicht van een rijbaan heeft.
Een aardeweg heeft dus geen rijbaan (= gedeelte van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht). Wanneer hij enkel in de nabijheid van de aansluiting met een andere openbare weg verhard is (beton, asfalt, enz.), om te vermijden dat er bij regen slijk van de aardeweg op de andere openbare weg zou terechtkomen, blijft het nog altijd een aardeweg.

De volgende uitzondering zijn de rotondes. Wie op een rotonde rijdt, moet geen voorrang verlenen aan de van rechts komende bestuurders (ook al staat er voor hem geen voorrangsbord). Let wel: niet ieder rond punt is een rotonde. Een rotonde moet voorzien zijn van een gebodsbord D5 (verplicht rondgaand verkeer) en van een verkeersbord met betrekking tot de voorrang B1 (omgekeerde driehoek - voorrang verlenen) of B5 (stopbord - stoppen en voorrang verlenen) aan het einde van iedere weg die erop uitkomt.

Verder is het zo dat de voorrang van rechts nog enkel geldt als je op een regelmatige wijze (= volgens de regels) van rechts komt. Rijd je bijvoorbeeld in de verboden rijrichting door een eenrichtingsstraat, dan had je tot voor kort desondanks voorrang van rechts aan een kruispunt sinds enige tijd is dit niet meer het geval.

Ten slotte wordt een gedeelte van de openbare weg oversteken dat niet voor jou is voorbehouden als een maneuver beschouwd. Als je bijvoorbeeld in de nabijheid van een kruispunt een trottoir of fietspad uit de dwarsrichting dat doorloopt over de rijbaan oversteekt, dan voer je een maneuver uit, en moet je bijgevolg aan alle andere weggebruikers (voetgangers en bestuurders van voertuigen en dieren) voorrang verlenen. Wees in de praktijk evenwel extra voorzichtig: vele weggebruikers zijn hiervan niet op de hoogte.

Buiten voorgaande paragraaf, is er geen uitzondering voor zwakke weggebruikers zoals fietsers. Houd er echter rekening mee om ongevallen te vermijden, dat vele fietsers ervan overtuigd zijn dat ze "altijd in hun recht zijn", wat ze ook doen. Deze fietsers verwarren het feit dat ze, als zwakke weggebruiker, bij een ongeval, behoudens onverschoonbare fout, hun lichamelijke schade vergoed krijgen, met het feit dat desalniettemin de aansprakelijkheid voor een ongeval hen gedeeltelijk of geheel kan ten laste gelegd worden bij niet-naleving van de voorrangsregels, met als gevolg dat ze zelf moeten opdraaien voor hun eigen materiële schade en voor elke vorm van schade die ze aan de tegenpartij berokkend hebben.

Fietsers die een rijbaan oversteken op een oversteekplaats voor voetgangers bevinden zich niet op de hen voorgeschreven plaats op de openbare weg, en voeren bijgevolg een maneuver uit, waarbij ze voorrang moeten verlenen aan alle andere weggebruikers. Ook dit lijken vele fietsers evenwel niet te beseffen houd ook daar dus rekening mee om ongevallen te vermijden. Slechts als de fietser afgestapt is en zijn fiets aan de hand leidt, is hij geen bestuurder meer, maar een met een voetganger gelijkgestelde weggebruiker.

Fietsers die een rijbaan gaan oversteken op een oversteekplaats voor fietsers moeten voorrang verlenen aan de bestuurders op de rijbaan, maar hebben voorrang zodra ze zich op de oversteekplaats bevinden. Voorzichtig dus.

Dit alles dus aan kruispunten waar de voorrang niet anders geregeld wordt door verkeersborden met betrekking tot de voorrang, en het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten of een bevoegd persoon.

Ik hoop dat dit overzichtje voor jou duidelijk is. Aarzel niet bijkomende vragen te stellen als er iets nog niet helemaal duidelijk is, want het gaat hier om een zeer belangrijke materie voor de verkeersveiligheid. We zullen al je vragen graag blijven beantwoorden, tot het jou helemaal duidelijk is.

Samenvatting:algemene regel behoudens andersluidende voorrangsborden, verkeerslichten of bevoegd persoon: voorrang van rechts (maar houd rekening met de bewoners van landelijke gebieden die dit niet weten).Je komt uit een pad of aardeweg: je hebt geen voorrang van rechts.Je rijdt op een rotonde: je moet geen voorrang van rechts verlenen.Je komt onregelmatig van rechts: je hebt geen voorrang van rechts.Je steekt een gedeelte van de openbare weg over dat niet voor jou bestemd is (trottoir, fietspad): je voert een maneuver uit en moet aan alle andere weggebruikers voorrang verlenen (maar lang niet iedereen weet dat).Je bent als fietser een zwakke weggebruiker: je moet de voorrangsregels naleven (maar vele fietsers weten het niet of doen alsof).Je steekt al fietsend een rijbaan over ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers: je voert een maneuver uit en moet aan elke andere weggebruiker voorrang verlenen (maar vele fietsers weten het niet of doen alsof).Je gaat als fietser een rijbaan oversteken op een oversteekplaats voor fietsers: je hebt geen voorrang, maar wel zodra je je op de oversteekplaats bevind (voorzichtig dus).Met vriendelijke groeten,

Jozef

P.S.

Op vele gewestwegen staan verkeersborden C43 staan die een snelheidsbeperking opleggen. Deze borden zijn volgens het verkeersreglement geldig tot aan het volgend kruispunt (en volgens het Hof van Cassatie houdt hun geldigheid ook op ter hoogte van een verkeersbord F1 - begin bebouwde kom). Wil men die snelheidsbeperking ook nog verder handhaven, dan dient er dus een nieuw verkeersbord C43 geplaatst te worden na het kruispunt of het verkeersbord F1.

Welnu, het gebeurt nogal eens dat de wegbeheerder nalaat een dergelijk nieuw verkeersbord te plaatsen voorbij een kruispunt van een gewestweg met een pad of aardeweg. In dat geval vervalt voorbij dat kruispunt, in elke richting waarin er zich geen nieuw verkeersbord C43 bevindt, de eerder opgelegde snelheidsbeperking. Dit ontgaat wel eens de bevoegde personen die snelheidscontroles uitvoeren. Laat je in dergelijk geval dus niet ten onrechte beboeten voor een snelheidsovertreding.
jill

Bericht door jill »

Bedankt voor het uitvoerig antwoord! Die voorrangsregels vond ik vrij moeilijk maar nu is het mij allemaal veel duidelijker
Plaats reactie