Bromfiets en voorrang

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Arne Geluykens

Bromfiets en voorrang

Bericht door Arne Geluykens »

Beste,

Ik heb een vraag over een twijfelgeval waarover de meningen bij ons thuis nogal verdeeld zijn.

Je rijdt (met een bromfiets) op de baan en iemand aan de linkerkant van de baan, die daar stilstond (of geparkeerd), laat duidelijk te kennen dat hij
zich terug wil invoegen op de rijbaan (met de pinkers).

Heb ik voorrang, of moet ik wachten tot dat de persoon zich helemaal heeft ingevoegd??

Mvg

Arne Geluykens
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: iemand aan de linkerkant van de baan, die daar stilstond (of geparkeerd), laat duidelijk te kennen dat hij
zich terug wil invoegen op de rijbaan (met de pinkers).
Ik denk dat je het antwoord in je vraag zelf al hebt gegeven.

Een bestuurder die gestopt is verliest zijn voorrang zodra hij opnieuw vertrekt.
Een bestuurder die geparkeerd staat moet voorrang verlenen als hij op de rijbaan wil invoegen.

De bestuurder van de bromfiets heeft dus voorrang.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: Art. 12.4.

De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd: van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een gedeelte van de openbare weg oversteken die niet voor hem is voorbehouden, zoals een trottoir dat de rijbaan oversteekt, een fietspad, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden, zijn voertuig opnieuw in beweging brengen.
Let op het woordje weggebruikers: een bestuurder die een maneuver uitvoert, moet voorrang geven aan alle andere weggebruikers (voetgangers en bestuurders), van waar ze ook komen!
arne
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2006, 00:00

Bericht door arne »

Ok bedankt!
Plaats reactie