Brommer B langs het kanaal

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
SavaB
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jun 2006, 00:00

Brommer B langs het kanaal

Bericht door SavaB »

Volgende maand ga ik naar bobbejaanland!!!! joehoe!!!

probleemstelling: ik rij met een brommer B (rijbewijs a3), mag ik daarmee langs het kanaal van schoten rijden.
is dit een fietspad of hazenpad? en indien dit een fietspad is, kan ik dan met mijn brommer daarop rijden? (dit is afwisselend bebouwde en onbebouwde kom. bv: sint-job-in't-goor).
en mocht dit een hazenpad zijn, wat is de regel in verband hiermee?
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Ik heb geen idee van de plaatselijke situatie, maar gewoonlijk staat er aan zulke wegen een bord C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder), met daaronder meestal een blauw uitzonderingsbord dat de weg toegankelijk stelt voor fietsers en voertuigen van openbare diensten (en soms ook voor vergunninghouders, landbouwvoertuigen, etc).
Ik denk dat de uitzondering voor fietsers uitbreidbaar is naar bromfietsen klasse A, maar zeker niet naar bromfietsen klasse B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@SavaB:

Het weggedeelte waarvan je gewag maakt, is het jaagpad van een waterweg, namelijk het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten.

Voor inlichtingen over deze waterweg en zijn jaagpad kan je terecht bij de beheerder ervan:

N.V. De Scheepvaart
Havenstraat 44
3500 Hasselt
Tel.: 011 22 59 12
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Naar ik mij herinner is dit niet toegelaten voor cat. B, de meeste jaagpaden langs kanalen en rivieren trouwens. Hoewel er her en der uitzonderingen zijn.

De beheerder is trouwens niet altijd n.v. De Scheepvaart. Het beheer wordt in de buurt van de gemeentes dikwijls aan de gemeente gegeven.

Het is wel zo dat hier heel zelden controle op is. De politie zie je zelden op deze jaagpaden (ze zouden dat wat meer moeten doen). De mensen van n.v. De Scheepvaart, of voor de andere bevaarbare waterzegen W&ampZ hebben geen enkele bevoegdheid meer. Deze kunnen je dus geen boete geven. Dit is weer zo'n onlogische situatie in Absurdistan, vroeger hadden deze mensen die wel.

Het is geen goed idee om er met een bromfiets te rijden vanwege het uiterst agressieve gedrag van sommige fietsers.

Toen ik 2 jaar geleden inventarisatiewerk deed langs de jaagpaden ben ik regelmatig in aanraking gekomen met agressieve fietsers. Ik reed met de wagen langs de jaagpaden, vanzelfsprekend met een officiele vergunning. Ik heb zo'n 600 km langs kanalen en rivieren gereden, slechts 1 keer een patrouille gezien, die me niet lieten stoppen. Ik heb wel tientallen aggressieve fietsers ontmoet. De aggressiviteit gaat van uitschelden, spuwen, tot stampen tegen je wagen. Dit gebeurd zelfs als je met het dienstvoertuig van het diensthoofd van W&ampZ rondbolt op de jaagpaden.

Merk ook op dat het korter is om te rijden via het Albertkanaal en in Herentals het kanaal Herentals - Bocholt te nemen. Ter hoogte van de brug van St. Jowef Olen ga je links en is Bobbejaanland slechts 1 km verder.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

JC schreef: Het is wel zo dat hier heel zelden controle op is. De politie zie je zelden op deze jaagpaden
Toen ik hier in Lier naar school ging ben ik toch regelmatig politiecombi's tegengekomen op de dijken hoor. Het zal, denk ik, wat afhangen van wie de beheerder is en in welke politiezone de dijk of het jaagpad ligt.
lutje

Re: Brommer B langs het kanaal

Bericht door lutje »

ik ga ook regelmatig sporten (lopen,wandelen,joggen,fietsen)langs de netedijk lier-duffel .kwestie van een beetje fit te blijven en te sporten in een minder vervuilde omgeving.ik erger me dus ook altijd wanneer er een brommer met verbrandingsmotor passeert want je ruikt hem nog wanneer hij al 60 meter voorbij is.En we weten ook dat het niet alleen geurhinder is maar ook sterk vervuilde lucht die je inademt terwijl je een inspanning doet.In deze tijd van elektrische fietsen begrijp ik niet dat die mensen die regelmatig van de dijken gebruik maken hun bromfiets niet vervangen door iets elektrisch.Ze zouden aldus veel minder ergernis opwekken. :wink:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Brommer B langs het kanaal

Bericht door Inazuma »

Men zeurt veel over " 't miljeuh" maar intussen zijn stinkende tweetakts nog steeds toegelaten, en brom- en motorfietsen met antieke Euro-norm
Zélfs in Vlaamse LEZ ... :!:


Bromfietsen zijn meestal verboden op jaagpaden, in de meest gekke combinaties

Soms mag A wel
B bijna nooit
P (speed pedelec) soms wel, soms niet

En dat verschilt in die regio op verschillende stukken langs dezelfde dijk ... :roll:

Langs Netekanaal van Duffel naar Lier was lang verboden voor àlle bestuurders
Misschien nog, is al even geleden dat ik er nog gepasseerd ben ...
Plaats reactie